Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nedgrävt växthus, marktemperatur på 2-3m?  (läst 3015 gånger)

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: Nedgrävt växthus, marktemperatur på 2-3m?
« Svar #20 skrivet: 29 nov-23 kl 13:37 »
Såg den här värmaren och den verkar smart   https://www.youtube.com/watch?v=xp66vawuYQc&t=569s

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Nedgrävt växthus, marktemperatur på 2-3m?
« Svar #21 skrivet: 29 nov-23 kl 14:02 »
Använda sand som värmekälla försökte SJ med på 1860-talet, det var de första försöken att ordna värme i järnvägsvagnar. Men man övergav det rätt snart, sand har ju ingen vidare värmekapacitivitet (på sin höjd 1/10 av vad vatten har), så man var tvungen att värma upp sandkassetterna så de blev nästan glödande för att de skulle hålla värmen acceptabelt länge. Man gick över till värme med ånga från loket eller kol- eller vedeldade kaminer i varje vagn efter några år.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Nedgrävt växthus, marktemperatur på 2-3m?
« Svar #22 skrivet: 29 nov-23 kl 14:21 »
Men man övergav det rätt snart, sand har ju ingen vidare värmekapacitivitet (på sin höjd 1/10 av vad vatten har),
Jag har ingen egen erfarenhet av värmelagring i sand, men jag vet ju att det fungerar eftersom man i Finland använt/använder sandfyllda plåtugnar i enklare bostäder där vi svenskar traditionellt murat en rörspis.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Nedgrävt växthus, marktemperatur på 2-3m?
« Svar #23 skrivet: 29 nov-23 kl 19:56 »
Sand, tegel, sten, täljsten osv har ju som Torbjörn säger betydligt lägre specifik värmelagringsförmåga än vatten, men ser man till volymen istället för vikten så är vatten bara dubbelt så bra, och då en kamin kan nå 200 grader utan att koka så är det ett bra val som inte heller fryser sönder.

Till golvvärme i ett växthus blir det ju lite svårare, det beror ju helt på vad man kommer över och hur mycket värme man tror sig behöva lagra för att stå emot en kall natt. Jag räknar med att sten blir det billigaste och det med säker lång livslängd. Det är ju dessutom en del av rökgasvärmen som sparas där, medan kaminens strålning och konvektion går direkt till luften i växthuset. Så vid den första kalla natten får man svar på hur mycket man behöver elda för att rädda växterna.

Anders Martini

  • Inlägg: 12
    • -
SV: Nedgrävt växthus, marktemperatur på 2-3m?
« Svar #24 skrivet: 05 dec-23 kl 14:31 »
Sand, tegel, sten, täljsten osv har ju som Torbjörn säger betydligt lägre specifik värmelagringsförmåga än vatten, men ser man till volymen istället för vikten så är vatten bara dubbelt så bra, och då en kamin kan nå 200 grader utan att koka så är det ett bra val som inte heller fryser sönder.

Till golvvärme i ett växthus blir det ju lite svårare, det beror ju helt på vad man kommer över och hur mycket värme man tror sig behöva lagra för att stå emot en kall natt. Jag räknar med att sten blir det billigaste och det med säker lång livslängd. Det är ju dessutom en del av rökgasvärmen som sparas där, medan kaminens strålning och konvektion går direkt till luften i växthuset. Så vid den första kalla natten får man svar på hur mycket man behöver elda för att rädda växterna.

Har du en bra täljstenskamin klarar du nog vilken vinter som helst, har en i mitt bostadshus, och en rejäl brasa i den kan hålla hela huset varmt i 2-3 dagar även om det är -15 ute. (Relevant här är att mitt hus har metertjocka väggar och är ovanligt välisolerat)

Eldar man lite mindre brasor är en om dagen lagom.

Dock är dom ju inte alltid jättebilliga, min kostade 175k inklusive installation. Kanske i dyraste laget för ett växthus.. Men sen är det nästan 2 ton täljsten också!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Nedgrävt växthus, marktemperatur på 2-3m?
« Svar #25 skrivet: 05 dec-23 kl 16:57 »
Det var en rejäl kombination! 2 ton sten som värmemagasin och metertjocka väggar. Låter lite som ett optimalt prepperhus :)

Är det ett halmhus?

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Nedgrävt växthus, marktemperatur på 2-3m?
« Svar #26 skrivet: 05 dec-23 kl 17:12 »
Har du en bra täljstenskamin klarar du nog vilken vinter som helst, har en i mitt bostadshus, och en rejäl brasa i den kan hålla hela huset varmt i 2-3 dagar även om det är -15 ute.

 Men sen är det nästan 2 ton täljsten också!
Du skriver täljstenskamin men verkar ha en täljstensugn med ordentligt stenmagasin.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

441 gäster, 5 användare (1 dolda)
Bustera, alternaiv, ärt, SVALA1

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser