Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  pasteurella kanin  (läst 1252 gånger)

emmoni

  • Inlägg: 0
    • Skåne
pasteurella kanin
« skrivet: 27 mar-19 kl 11:21 »
Hej behöver lite tips och hjälp.
Jag har en kaninuppfödning och säljer sälskapskaniner. Förra året flyttade jag och kaninerna följde med, de var ingen lång flytt men tog lite tid innan allt blev rätt anpassat med att få burar och rutiner i ordning. Hade ett par kaniner som gick ihop. Och en dag märkte jag att de började nysa.
Hade veterinär ute och de som visade symptom blev behandlade. Dock har jag i efterhand läst i vissa forum att alla ska behandlas. ?
Det lugnade sig under vintern alla som visade symptom bättrade sig. utom 2 st har en besättning på ca 25 vuxna djur.
Men nu i våras började visa insjukna igen. Jag har provat allt. Städar varje vecka, burarna tvättas innan någon ny skulle flyttas in i dem, de som går tillsammans har en stor box och ute hage. Burarna är placerade inomhus så de skyddas mot drag. Har aldrig stött på detta tidigare och vet inte hur jag blir av med det.

De flesta blir friska efter behandling, men jag vill ha en frisk besättning utan oro att det ska bryta ut gång på gång.
Hur hade ni gjort och har ni några tips på hur jag kan göra min besättning starkare?
är det bättre att ha djuren utomhus alltså inte inne i stall och isf går det bra att flytta ut dem nu utan oro att de ska bli sjuka av den orsaken ?
Hur går man till väga om kaninungar visar symptom?

Tacksam för svar





 


Dela detta:

* Inloggade just nu

438 gäster, 2 användare
LimJans, addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser