Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan det här bli en jordkällare?  (läst 1388 gånger)

Mathias_N

  • Inlägg: 2
Kan det här bli en jordkällare?
« skrivet: 23 jun-20 kl 16:13 »
Hej alla!

På vår tomt har vi ett friliggande utrymme under mark. Förr så stod det en byggnad ovanpå som var barnens omklädningsrum, för det tillhörde en gammal skola. Omklädningshuset revs, men källaren som var dusch och WC blev kvar. Sen har källaren stått tom i ca 35-40 år, men äntligen så tänkte jag ta tag i att göra något med den. Den är lite speciell eftersom det är kakel på väggarna o.s.v., se bifogade bilder. Det är två rum på vardera ca 3x2 meter. Det finns ingen el kvar, och det är lite jobb att dra fram. Avlopp finns, men inget rinnande vatten längre men det går att fixa ganska enkelt. Avståndet till vårt boningshus är ca 40 meter. Ingången är (tyvärr) åt söder.

Min tanke är att göra om det till en jordkällare. I veckan har det varit varma dagar och varma nätter, och just nu ligger temperaturen där nere på ca 14 grader (26 grader utomhus) och luftfuktigheten på 89%. Det finns ingen riktig dörr, utan bara en enkel "källarnedgång" med två slagportar som jag fixade förra året. Ventilation består av två rör upp i taket som är kapade i markhöjd.

Om jag fixar en riktig dörr, eventuellt isolerad, och rättar till ventilationen med tillflöde nedtill och bättre utflöde med högre "skorsten", tror ni att jag kan få ner temperaturen så pass att jag kan ha det som jordkällare för husbehov? Givetvis får jag rensa upp, putsa till och göra det snyggare (kaklet får nog sitta kvar som ett minne av svunna tider), så att det känns okej att förvara mat där nere. Avloppen får sättas igen förutom ett i varje rum. Det innersta rummet utan ytterdörr tänker jag att det nog kan bli ännu svalare än det första rummet, så jag kan förvara saker med olika temperaturkrav.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Kan det här bli en jordkällare?
« Svar #1 skrivet: 23 jun-20 kl 17:35 »
Läckert!

Snickra till en liten bod, eller bara ett plank så inte solen lyser på dörren. Gör en hel del för temperaturen. Ha inte för mycket ventilation.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kan det här bli en jordkällare?
« Svar #2 skrivet: 24 jun-20 kl 10:19 »
Jag tror det blir en utmärkt jordkällare. Det som behöver göras är, att sätta en dörr i dörrhålet nedanför slagdörrarna. Det är bra att ha en dörrsluss på vintern när det är kallt så man kan gå in och stänga ena dörrparet innan det andra öppnas. Avloppet tycker jag du ska behålla, för att slippa framtida översvämning. Ventilationsrören behöver du förlänga en bit igen. Någon mer ventilation tror jag inte du behöver. Det ska vara fuktigt i en jordkällare, då hålls temperaturen nere och rotsakerna mår väl. Någon isolering tror jag inte du behöver, nu får källaren kyla från jorden runt omkring. På sommaren är 15grader en bra temperatur i jordkällare det är svårt att få det kallare.
kretslopp

Mathias_N

  • Inlägg: 2
SV: Kan det här bli en jordkällare?
« Svar #3 skrivet: 24 jun-20 kl 10:33 »
Tack för era svar!

Ja, jag tänker mig en dörr mellan de två rummen, och en ytterdörr. De lutande portarna ska ju även de vara kvar så att det inte blåser ner en massa löv i trappan.

Då blir det nog ett försök att fixa till utrymmet nu under semestern. Kan vara skönt att tillbringa tid i en jordkällare när det är som varmast!  8)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Kan det här bli en jordkällare?
« Svar #4 skrivet: 24 jun-20 kl 11:04 »
Ja, ett bra ställe att jobba på :) Sommaren -18 när det var som varmast så göt jag om en del av golvet i jordkällaren. Två dagar när det var perfekt att smita undan med det projektet.

Men även mitt i smällkalla vintern är jordkällaren ett bra ställe. Jag använder inte våran som egentlig jordkällare utan har en avfuktare däri så att det fungerar mer som kylskåp och frostsäkrat utrymme. Frysarna står där, äggen har en del, jag hänger kött för mörning där och en del viktiga grejer som inte tål frost förvaras där. Avfuktaren har automatik och drar inte mycket, och det är ju bara på sommarhalvåret den går.

Mer jordkällare åt folket!

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kan det här bli en jordkällare?
« Svar #5 skrivet: 24 jun-20 kl 12:42 »
Framöver ska du kanske lägga på ett tegeltak. Det håller källaren lite svalare om sommaren och den fryser inte så lätt om vintern.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Kan det här bli en jordkällare?
« Svar #6 skrivet: 24 jun-20 kl 17:32 »
Ett par decimeter jord ger liknande isolering, men tegeltaket gör att du får bort vattnet från taket. Så droppar det i jordkällartaket så kan det vara smart med tegeltak. Men det går att lägga på t ex platonduk och ösa på några dm jord ovanpå det också. Underhållsfritt och håller i generationer.

ca

  • Inlägg: 248
SV: Kan det här bli en jordkällare?
« Svar #7 skrivet: 25 jun-20 kl 20:32 »
Det som gjorde/gör kylan i jordkällare var att fukt tilläts vandra upp genom golvet och förångas. Då rummets luft absorberade fukten sjönk temperaturen. Kallas evaporativ kylning. Samtidigt krävdes såklart att den sedan fuktmättade luften ventilerades ut så att ny torrare luft kunde fortsätta att absorbera fukt så kylningen kunde fortsätta.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Kan det här bli en jordkällare?
« Svar #8 skrivet: 25 jun-20 kl 21:24 »
Ja, jag utnyttjar bara markens temperatur, och det är ju också vad de gjort i Mathias dusch- och toalettkällare. Så för att få den extra kylan behövs alltså fukt. Tror det var kretslopp som berättade i en annan tråd att de brukade slå en hink vatten på golvet.

Men min torra jordkällare där temperaturen aldrig varit under 3 grader eller över 19 när ungarna hämtar glass som värst i sommarvärmen passar mig väldigt bra. Skall bygga en till.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kan det här bli en jordkällare?
« Svar #9 skrivet: 27 jun-20 kl 16:15 »
När jag ska ha ned temperaturen i vår rotfruktskällare, då öppnar jag dörren ut en timme åt gången svala morgnar. Men jag slår också ut vatten på golvet så att betongen suger i sig och blir mörk. Om den torkar och blir ljus upprepas blötningen.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

751 gäster, 7 användare (2 dolda)
S. K., javill, LimJans, Westerbergarn, lillatorpet

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser