Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Borttagning av plastmärke?  (läst 855 gånger)

Bos Maria

  • Inlägg: 199
  • Livet är allt för kort för att slarvas bort!
    • Dalarna
Borttagning av plastmärke?
« skrivet: 09 aug-09 kl 21:29 »
Hej!

Imorgon ska jag försöka få bort ett öronmärke på ett bagglamm. Upptäckte ikväll att han har slitit till märket som nu skapat ett sår runt omkring. Nu behöver jag ta bort märket för att kunna se till att rengöra ordentligt så att örat får läka. Har tagit bort märken tidigare, men det har aldrig lyckats något vidare. Tänkte höra om någon har något bra tips på verktyg som kan användas.

Combi 2000 mini heter märket (http://www.stallmastaren.se/se-far.htm)

Är mycket tacksam för svar :)
Djurälskare med djur  hemma och på jobbet. Sedan så har jag ju också en underbar make och två busiga barn :)

Maria nyckelpiga

  • Inlägg: 71
    • Västerbotten
SV: Borttagning av plastmärke?
« Svar #1 skrivet: 09 aug-09 kl 22:02 »
Vi har använt klövsaxen, vilket har fungerat alldeles utmärkt i och med att skären är tunna och vassa. Skulle säkert gå med någon annan vass sax också. Jag tror i alla fall mer på sax än tång.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Borttagning av plastmärke?
« Svar #2 skrivet: 09 aug-09 kl 22:03 »
Jag använder min klövtång när jag klipper bort märken. Om det är ett sår i örat brukar jag doppa den i jodopax först. Men det borde fungera med vilken tång som helst som har 'smala' käftar med lite längd (eller vad det nu heter på tänger) så man kommer åt. Sen klipper jag bara helt enkelt av den delen som sitter inne i örat så att de båda halvorna skiljs från varandra.
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Bos Maria

  • Inlägg: 199
  • Livet är allt för kort för att slarvas bort!
    • Dalarna
SV: Borttagning av plastmärke?
« Svar #3 skrivet: 09 aug-09 kl 23:16 »
Tack!

Vad snällt av er med så snabba svar!
Jodopax och klövsax, då testar jag med det imorgon :)
Djurälskare med djur  hemma och på jobbet. Sedan så har jag ju också en underbar make och två busiga barn :)

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Borttagning av plastmärke?
« Svar #4 skrivet: 10 aug-09 kl 00:30 »
Man kan använda en hund klotång också, fungerar jättebra !

Man knipsar av på hanens sida.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

348 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser