Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lite babbel om min katalysator igen. Den som läcker.  (läst 1303 gånger)

  • Gäst
Lite babbel om min katalysator igen. Den som läcker.
« skrivet: 24 jul-19 kl 19:54 »
 Jag minns inte vart jag skrev sist så jag börjar om.

Jag tog bort katalysatorn på
VW Golfen.  Svetsskarvarna är otäta, tänkte mig svetsa det.  Sen skaka jag på katalysatorn.  Filtret inne där kanar fram ock tillbaka. Tänkte fixera det med att borra hål + gänga snett bakåt. Dra i 2 M6 bult tills det sitter fast. Eventuellt en svetsloppa på bultarna.


Någon motorlampa har aldrig tänt sig. Jag förmodar att det funkar att ha filtret längst bak? Men det kunde ju förstås ha suttit mer framåt. Jag får googla det.


Tråkigt nog gick sladden till lamdasensorn av då jag kämpade med att ta bort den.den sitter sitter kvar stenhårt.  Ska prova med rörtång. Sen värme med om inte rörtång fungerar.

Jag vet inte vart lamdasensorsladden tar vägen, jag får utforska det. (lamdasensor sitter ju mitt under bilen) Det måste vara en lång sladd. Inget man lagar själv tror jag? det tycktes vara 1 vit sladd bara +yttre "Fodral" som en tv antenn sladd ungefär.  Jag får leta på nätet. Biltema är osäkert. De har noll koll på en del saker. Det lär ju sitta 2 lamda sensorer på bilen, tror inte de fattar det.


Så alltså: vart tar sladden vägen?   Sen kan jag nog köra bilen ändå tills jag får hem lamda sensor. Förr har man ju kört med trasig lamdasensor ,det har ju funkat ändå. fast motorlampan tände sig. Men jag ska ha i en så klart, bara jag hittar en. Tar tid att titta runt på nätet..

senare: Jag kollade 2 filmer. En snubbe sågade isär en katalysator. Filtret satt bakåt. Sen visade Scotty Kilmer i sin film att det såg ut en "Honeycomb" i katalysatorn..en massa små hål som en bi-larvkammare.

Han kasta katalysatorn i ett acryl thinner bad så de sot täppta hålen blev rena.  Hm, det borde jag göra med sen. Jag tror han hällde en skvätt thinner i bensintanken med. Han är lite tokig men bra. Jag ska kolla igen sen.
…………..
Jag såg senare att sladden till lamda sensor gick in i en plastlåda under bilen. Sensorn har jag inte fått bort. Sitter fast stenhårt. Lite tekniska problem då att lösa. Ska kolla om jag ser nåt nr. på sensorn. Katalysatorn hade inget nr. Funderar att öppna  katalysatorn.  Ställa en bättre diagnos. Hur jag ska fixera filtret inuti. Den kan vara ömtåligt, kanske inte bra med skruv fixering.

Senare: Jag försöker hitta en sond på skroten via datorn. De verkar betecknas som injlamdasond. Det förvirrar ju det hela när man söker. 4 trådar var det.  Får jag en original så kanske man kan se vad det står för nr på den. Om man nu vill beställa igen på de billigare postorderfirmorna. Det är ju priser emellan 350kr till 2700kr cirka.Jag ser ju inget nr på den jag har. Den är så rostig. Bilen är en 02.


Lite konstigt att bilen gick att besiktiga förra året med det där skramlet  i Katalysatorn.


Kväll: Jag kollade om Mekonomen hade katalysator Men jag blev avrådd att chansa på en universal. Biltema hade ingen hemma heller. Så jag beställde en Walker från Mekster 3107 kr. Ska passa min bil. Men jag får såga av flänsen i fram för det har jag ingen på avgasaröret.  Sen beställde jag en bakre  lamdasond från skroten. 500 kr. Jag vill ha en som jag kan se vad det är för nummer på den. Gärna original VW nummer.

Sen såg jag en kille som la den i färsk citronsaft ett dygn..så ramlade sotet av. Men finns det inget snabbare sätt?


Detta att leta delar har tagit 2 dagar. Även om jag grejat med lite annat åckså.  Nu kan jag inte åka bil på flera dagar. Jag har hissat upp bilen så bra att jag låter den stå så.


Jag kunde fått delar från Tyskland billigare men då hade frakten kostat en del ock det brukar ta en vecka. Nu kanske jag har grejerna i början av nästa vecka. Det kommer att kosta sammanlagt 3.607 kr. Sen köpte jag ett rör ock 2 skarvklämmor för några hundra. Ja, bara bilen blir tystare så är jag nöjd.
« Senast ändrad: 25 jul-19 kl 19:29 av Fixasjälvkille »

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Lite babbel om min katalysator igen. Den som läcker.
« Svar #1 skrivet: 25 jul-19 kl 09:39 »
Visst var bilen av ungefär '01 års modell?  På VW före '02 var inte motorelektroniklampan monterad på exemplar som såldes i Sverige, på den tiden var lampan inkopplad bara i länder där det på den tiden var krav från myndigheter att den skulle finnas (t ex Frankrike, USA, Japan). Så på en sådan bil måste man koppla in felkodläsare för att se om motorstyrsystemet har något att klaga på.

Förmodligen är lambdasonden tillverkad av Bosch, och har ett nummer med 10 siffror som börjar med 0 258. Troligen har din bil två lambdasonder, en som sitter nära motorn och en som sitter efter katalysatorn. De kan eventuellt vara likadana, men det är inte omöjligt att den främre är en s k bredbandslambdasond (känns igen på att den har 5 ledare) medan den bakre är en "vanlig" lambdasond med 4 ledare.
Om du ska byta en lambdasond med 4 ledare, så bör du se upp med att vissa sådana har sensorkretsen (vanligen vit och svart ledare) helt isolerad från jord, andra har den svarta ledaren hopkopplad med jord. När man byter (i synnerhet om den nya lambdasonden är av annat märke eller har annat nummer än originalet), så MÅSTE man ohmmäta för att kolla att båda är kopplade på samma sätt.

Försök INTE använda rörtång på lambdasonden utan ta istället en passande ringnyckel eller (helst sexkantig) hylsa. Om en lambdasond har suttit ingängad i en fastsvetsad stålbussning i många år, är den ofta så ohjälpligt fastrostad att när man väl får loss den, finns inga gängor kvar på vare sig lambdasonden eller bussningen. Det är lättare att få loss en lambdasond som har suttit i gjutjärn.

Om insatsen sitter lös och har börjat skramla i en katalysator, så brukar den sällan gå att rädda utan då får man nog kosta på att byta katalysatorn.  Insatsen är mycket spröd och lätt att spräcka.

  • Gäst
SV: Lite babbel om min katalysator igen. Den som läcker.
« Svar #2 skrivet: 01 aug-19 kl 19:12 »
Jag måste prata av mig. Katalysatorn kom till posten i dag. jag såga av flänsen i fram och hade på ett rör i stället.  Jag har svetsat hälften. Det svalnar nu. Ska ta resten om en stund. Himla måttande med röret jag köpte. Fick kapa 2 gånger. Sen fick man med ett rör med 2 bult i bak. Sånt där man kan dra i hop.

Sen köpte jag ett likadant fast grövre till  i fram.  Ska strax provmontera.

 Sen kom en lamdasensor till skroten. Men det var fel nr. Nu ringde jag en bildelsaffär. Ska hämta en i morrn. 1700 kr. Lite dyrt om man jämför med priser på nätet och skroten. Jag vill köra med bilen i morgon. Så jag har inget val.

Lamdasond hålet satt lite avigt snett uppåt. Det gillade jag inte. Kanske får montera sonden innan jag smetar in katalysatorn+rör med monteringspasta och drar år. Så jag kan vrida allt i rätt läge.

Sen bara hoppas på att jag får av kåpan där sonden sitter och att kontakten passar. Så här lång tid ska det inte ta. En vecka. Men grejerna var försenade på posten osv.

Fredag: Jag fortsätter skriva här. Vill inte byta blad. Så viktiga saker har jag ju inte att skriva om.

Ska strax provköra bilen. Det var jobbigt att pilla med den nya lamdasonden från Bosch. Smart link koppling av sladdar. Aldrig sett nåt liknande.  Jag var tvungen att se en film om det på Youtube. Instruktion man fick med hade ingen text, bara bilder. Man fick inte löda ihop kablar. Någon kontakt var det ju inte att bara trycka i. Nä man fick kapa gamla sladdar ock pilla in dem i en dosa med tätningar + fästgrejer man vred på.

Jag klippte bara av halva nya sladdarna veva ihop det med buntband. Annars hade det varit skitjobbigt att ligga där under bilen med korta sladdstumpar. Det var pillrigt så det räcker ändå.

Sen läckte det lite avgaser i fram. Jag tätade med Gun gum. Ska strax lyfta ner bilen ock åka en sväng. Den gick rätt tyst nu. Det var ju bra. Äntligen kan jag köra bilen igen. Den stod still 1 vecka och en dag.

« Senast ändrad: 02 aug-19 kl 17:48 av Fixasjälvkille »

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Lite babbel om min katalysator igen. Den som läcker.
« Svar #3 skrivet: 03 aug-19 kl 10:38 »
Det brukar vara enklare att köpa en lambdasond som levereras från fabrik med rätt kontaktdon, rätt längd på kabeln osv. Köper man på rätt ställe kostar det inte många kronor extra. Och då slipper man också ev förbistring med olika inkopplad chassijordning på olika lambdasonder mm.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Lite babbel om min katalysator igen. Den som läcker.
« Svar #4 skrivet: 03 aug-19 kl 20:13 »
Ja, Naturligtvis. Jag trodde absolut det var en sådan jag fick i lådan.  Men upptäckte på hemvägen att det var en med knepig kontakt. Jaja gjort är gjort. Men nästa gång får jag vara nogare med vad jag köper. Jag var rätt stressad för jag ville ha bilen ihopskruvad till helgen.
 
Undrar om man kan täta avgasrör skarvar med sånt där värmetåligt kaminsnöre/band? Kleta på svart kamintätning?
den där avgasrör-biten med 2 klämmor kan glappa något. kanske ska försöka dra åt mer stenhårt med..

Borde kolla gummiupphängningar med..om de är slappa. Det knorrar lite som om det går emot någonstans. Jag åkte 9 mil idag.. det är i alla fall inget som skramlar längre. Bilen är tystare med. Även om man hör att det läcker.

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Lite babbel om min katalysator igen. Den som läcker.
« Svar #5 skrivet: 03 aug-19 kl 22:20 »
Om en sån där skarvbit med dubbla klämmor glappar, så har man fått fel dimension för det avgasrör som ska skarvas. Det hjälper inte att dra åt hårdare i det läget. Skarvbitarna fungerar också dåligt på tillbucklade avgasrör som inte är perfekt runda och raka.

 

  • Gäst
SV: Lite babbel om min katalysator igen. Den som läcker.
« Svar #6 skrivet: 10 aug-19 kl 00:03 »
Jo, jag vet. Det skiljer på någon millimeter eller så om jag minns rätt. Jag la en lapp med mått här någonstans. Men det som irriterar just nu är att avgassystemet ligger emot någonstans så det skorrar liksom. Tyvärr regnar det så jag vill inte greja nu. Ska kolla besiktningstid snarast.
« Senast ändrad: 10 aug-19 kl 12:20 av Fixasjälvkille »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

737 gäster, 1 användare
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser