Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Börja slöjda (skedar, knivar, skålar osv)  (läst 7795 gånger)

Joakimmatz

  • Inlägg: 2
    • Västmanland
SV: Börja slöjda (skedar, knivar, skålar osv)
« Svar #40 skrivet: 02 apr-19 kl 17:12 »
Det finns två mycket duktiga klensmeder i Sverige, Svante Djärv i Avesta trakten och Hans Karlsson l Motala. Båda finns på nätet. Just när det gäller slevknivar så finns det inget bättre, ni kommer att lyckas bättre.
Mvh Joakim
Med sämre slevknivar så blir ofta så att det  blir att man skrapar istället för att skära

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Börja slöjda (skedar, knivar, skålar osv)
« Svar #41 skrivet: 12 apr-19 kl 12:23 »
Men typ ett par dagar eller en vecka eller ett par veckor? Behöver ha något riktmärke  ;)

Det beror ju helt på hur stor biten är, en liten bit (vedträ) torkar kanske på en vecka inomhus och en månad ute, en hel stock kanske kan ligga ett halvår utan större skillnad.

Ju färskare desto bättre men det finns liksom ingen specifik tid eller fukthalt där det inte längre funkar, bara att det blir hårdare och hårdare.

Har du vacuumpackare kan du vacca och lägga i frysen... fast det är kanske lite överkurs. 😀


Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Börja slöjda (skedar, knivar, skålar osv)
« Svar #42 skrivet: 12 apr-19 kl 17:25 »
Fina verktyg är en glädje att handskas med, men egentligen spelar det inte då stor roll vad man använder för verktyg. Det är handlaget som är avgörande. Jag hade en sked-täljar-period i mitt liv. Det var riktigt roligt. Först var det svårt och tidsödande, sen blev jag lite duktigare för varje liten sked. Men när jag gjort ett uppehåll på ett halvår eller så, fick jag öva upp mig på nytt.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Börja slöjda (skedar, knivar, skålar osv)
« Svar #43 skrivet: 19 apr-19 kl 14:54 »
Är man tillräckligt skicklig och har obegränsat med tid då kan man snickra vad som helst med en bit flinta som verktyg...... men vill man som normalbegåvad få bra resultat med en rimlig arbetsinsats då behöver man bra verktyg.
Man behöver betydligt färre verktyg än folk tror men de man har skall fungera.

Tyvärr är marknaden full av ickefungerande verktyg.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

LimJans

  • Inlägg: 8885
    • Dalarna
SV: Börja slöjda (skedar, knivar, skålar osv)
« Svar #44 skrivet: 11 maj-19 kl 19:34 »
Införskaffat Mora slöjdkniv och Mora skedkniv. Ja, jag är lite lokalpatriot och köper gärna grejer från länet ;)

Nu får vi se....


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

518 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser