Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tänkte brygga lite rom  (läst 24604 gånger)

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Tänkte brygga lite rom
« Svar #20 skrivet: 09 feb-12 kl 12:04 »
Prova och utvärdera. Klocka gärna temp och frystimmar. Smakar det bra ÄR det bra.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

capitan

  • Gäst
SV: Tänkte brygga lite rom
« Svar #21 skrivet: 09 feb-12 kl 13:02 »
muskovado socker burde funka bra och ge bra smak- blev inspirerad

oscar97

  • Inlägg: 90
  • Dvärg New Hampshire
    • Skåne
SV: Tänkte brygga lite rom
« Svar #22 skrivet: 16 feb-12 kl 16:29 »
om man ska göra rom ,hur går man till väga från noll ???

skulle ngn vara snäll och skriva från steg till steg ? ;)
även ingridienser :)
..

Broberg

  • Gäst
SV: Tänkte brygga lite rom
« Svar #23 skrivet: 16 feb-12 kl 16:51 »
om man ska göra rom ,hur går man till väga från noll ???

skulle ngn vara snäll och skriva från steg till steg ? ;)
även ingridienser :)


Inte rom, men lika starka droppar och lika olagliga att hemtillverka (:)

Bengt Sändh Ett Recpet(Hembrännarvisan)


oscar97

  • Inlägg: 90
  • Dvärg New Hampshire
    • Skåne
SV: Tänkte brygga lite rom
« Svar #24 skrivet: 16 feb-12 kl 17:22 »
Hahah  ;D

men rom hur går det till ??
..

 

KjellX

  • Inlägg: 291
    • Västergötland
SV: Tänkte brygga lite rom
« Svar #25 skrivet: 16 feb-12 kl 20:15 »
Passa er för moderatorn, jag startade en diskussionstråd om plastisen för flera år sedan. Den blev raderad på direkten då det var olagligt att tillverka sprit ???

Men nog tycker jag att sprittillverkning är en del av självhushållning alltid

Valmet

  • Gäst
SV: Tänkte brygga lite rom
« Svar #26 skrivet: 16 feb-12 kl 23:23 »
Men i dagens läge är väl hembränning knappt lönsamt?

Finns ju prima smuggel för rimligt pris

Det godaste man kan tillverka på helt egna råvaror
måste vara Bigarrå-vin, lagligt dessutom och håller sisådär 20%

Farsan provade att jäsa sånt på turbojäst en gång, han fick skura taket...
Det stod en fontän är kluckröret ;D

KjellX

  • Inlägg: 291
    • Västergötland
SV: Tänkte brygga lite rom
« Svar #27 skrivet: 17 feb-12 kl 07:56 »
Jag vill inte gynna smugglarna, och med en startkostnad på 600:- för en plastis, så får jag ut 8-9 Liter 40% på en påse turbojäst och 8 kilo socker, skulle tro att literpriset, om man inte räknar startkostnaden, blir runt 20 spänn.
Helt OK tycker jag, det som är kul blir ju sen att krydda godiset :)

Dea

  • Inlägg: 55
SV: Tänkte brygga lite rom
« Svar #28 skrivet: 18 feb-12 kl 18:55 »
Efter några veckors jäsning kan jag nu göra en kort kommentar. Brygden smakar lovande men har börjat gå lite åt ölhållet vad gäller smak. Man kanske borde kört mer vanlig sirap istället för mörk. Det kanske slutar med att det smakar apstark avslagen öl  ;D. Den simmiga sötman börjar avta och alkoholen börjar vidta. När sötman försvunnit mer skulle det vara mkt gott tror jag. Har tappat om det en gång, hade blivit en sats i botten med död jäst. Det är viktigt att vara på pass med omtappningarna i början av jäsningen när mycket jäst dör annars får brygden gärna en besk bismak av bottensatsen. Helt klart är iallafall att det här måste få jäsa länge till. Kanske till sommaren har det uppnått maximal alhokolhalt


Oscar97: Rom görs i princip som så att man tar rörsocker och pressar ur saften som får jäsa och sedan destillera för att få högre alkoholhalt. Sedan kan den kryddas och lagras på olika typer av fat för att få den typiska smak.
« Senast ändrad: 18 feb-12 kl 18:59 av Dea »

sydtobak

  • Inlägg: 773
  • Skogstorpare
SV: Tänkte brygga lite rom
« Svar #29 skrivet: 18 feb-12 kl 19:20 »
Lägger en tagg här, detta vill jag gärna höra mer av
Min bästa ägodel är min vedspis!

oscar97

  • Inlägg: 90
  • Dvärg New Hampshire
    • Skåne
SV: Tänkte brygga lite rom
« Svar #30 skrivet: 22 feb-12 kl 10:45 »
tack för svar , men behöver man ingen värme källa , asså ska det inte brännas ???
/ oscar
..

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Tänkte brygga lite rom
« Svar #31 skrivet: 22 feb-12 kl 12:06 »
Det går fint att göra rom, med sirap eller melass.  Se till att sockerlösningen inte blir så stark att jästen inte trivs. Men tillsätt kanske i mer än en omgång precis vad jästen klarar att jäsa ut.
Du ska definitivt använda turbojäst(8 kilos), så du får ut maximal styrka på ca 20%.
Blir den riktigt utjäst och klar är det allt annat än mäsk. Det finns också aktivt kol som blandas i vätskan och sen silas av, men traditionell filtrering är inte olaglig. Att bränna är olagligt, och troligen även frysning, då allt över 22% räknas som sprit oavsett hur det tillkommit.

Vill du ha rom och cola, så  använd koncentrat och öka koncentrationen i sodastreamern, så du kompenserar för den svagare utgångsvaran.

Helt OK och billig närproducerad grogg. Mycket mer smak kommer med när det så att säga inte kokas, så den plågsamma väntan på lagring lagringstiden elimineras.



Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dea

  • Inlägg: 55
SV: Tänkte brygga lite rom
« Svar #32 skrivet: 20 jul-13 kl 16:18 »
Det har nu gått 1,5 år sedan jag postade den här tråden och jag kan meddela att brygden har nått sin kulmen i sin jäsprocess. Tyvärr blev detta så gott som odrickbart. Ta bort all sötma från mörk sirap + alkohol = inte gott. Slutade med att jag hällde ut det, eftersom jag inte ämnar destillera något.
Hade kanske blivit bättre med ljus- eller rentav vit sirap och en annan jästsort men detta expriment blev alltså ingen höjdare och jag rekommenderar ingen att göra om detta.
Tur man har lite annat gott som står och puttrar, b.la ett par satser vin av klätterhortenzia, syrén, fläder, aronia m.m :-)

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Tänkte brygga lite rom
« Svar #33 skrivet: 03 aug-13 kl 20:18 »
Om man gillar olika sorter typ gin ,rom aqvavit så finns det essenser på välsorterade affärer för ändamålet.Essenserna på matbutiken är en katastrof! Varför inte göra egen snapps?? Ljung snapps är riktigt gott och får en fin färg.Tittar man i bokhandeln finns mycket bra litteratur i ämnet.På essens fabriken i huvudstaden kan man beställa örter och kryddor.Sen är det bara att blanda med det du tatt borti sipporato, jag menar köppt på systemet. För du får inte lov att koka brännvin i en plastis hemma på ballkongen som är både enkel att tillverka och sköta, som ger en alldeles utmärkt buqet  till samlingen i barskåpet.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Tänkte brygga lite rom
« Svar #34 skrivet: 11 nov-18 kl 12:20 »
Puttar upp denna gamla tråd lite med några tankar.
Ja det är olagligt att bränna hemma men det är inte olagligt att prata om det faktiskt!
( liten hint till moderatorn )
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Tänkte brygga lite rom
« Svar #35 skrivet: 11 nov-18 kl 12:31 »
Det är väll inte olagligt att köpa sprit och förädla den?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

773 gäster, 7 användare (2 dolda)
Tiomilaskogen, xaelanar, peterm, Palle500, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser