Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ruvande höns, snart kläck. Vad tänka på?  (läst 1051 gånger)

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
Ruvande höns, snart kläck. Vad tänka på?
« skrivet: 18 jun-19 kl 18:30 »
Hej!
Finns säkert massa trådar redan men hittar inte riktigt.
Har tre höns som ligger på ägg.
Den ena hönans ägg är riktigt skitiga av bajs eller lera. De andra hönsen hoppar i hennes rede och värper när hon går för att äta. Flyttade redet men då lämnade hon äggen så då ställde jag tillbaka äggen. Får se om det blir nåt där.
Men åter till topic.
Vad ska jag tänka på ang kläcket?
De går fritt ute. Ska jag bara låta hönan sköta allt eller ska de va i hur med mammahöna ett tag till de är lite större? Ska de ha nåt särskilt att äta?
I så fall måste de nästan vara i bur, annars äter de andra hönsen upp deras mat misstänker jag.
Hönsen får helt vete, matrester samt utrensad frukt och grönt från lokala affären.
Dela gärna med er av hur ni gör!

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Ruvande höns, snart kläck. Vad tänka på?
« Svar #1 skrivet: 18 jun-19 kl 20:42 »
Vi har dem separerade från de andra av bl a de orsaker du skriver. Arga Hönan klarar i och för sig sina kycklingar, ingen törs störa dem, men det är rätt bra att ha koll i alla fall. Och det är inte många hönor som är så tuffa, även om de växer med uppgiften.

blomme

  • Inlägg: 5
    • Östergötland
SV: Ruvande höns, snart kläck. Vad tänka på?
« Svar #2 skrivet: 02 jul-19 kl 09:33 »
kycklingar behöver äta startfoder, eller hårdkokta ägg mosade och havregryn tex, men jag ger mina startfoder sedan pickar de i sig gräs och annat då de är ute( mina går fritt),

carlos

  • Inlägg: 41
    • Gästrikland
SV: Ruvande höns, snart kläck. Vad tänka på?
« Svar #3 skrivet: 02 jul-19 kl 09:51 »
Mina kycklingar klarade sig fint i övriga flocken med hönsmamman som skydd. Kycklingmat serverades i en liten inhägnad som hönsen var för stora för att ta sig in i.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Ruvande höns, snart kläck. Vad tänka på?
« Svar #4 skrivet: 03 jul-19 kl 22:27 »
Tack för svar!
Här flyter det på, de går fritt med hönsmamma och övriga höns under dagen och sover avskilt med hönsmamma under natten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

766 gäster, 2 användare
xaelanar, Niklas Nyström

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser