Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slangdimension i växthus  (läst 3196 gånger)

Jepsson

  • Inlägg: 40
    • Dalsland
Slangdimension i växthus
« skrivet: 04 jun-19 kl 22:29 »
Hej.

Nu när vi bygger ett relativt stort växthus på 50kvm(iaf stort för oss  :)) så har jag grävt ner en 25mm PEM slang som går direkt ifrån pump-rummet till växthuset.

Men nu funderar jag på vad för kopplingar/uttag jag ska ha i växthuset. Jag kommer på sikt försöka skaffa droppbevattning ifrån en IPC-tank med regnvatten(eller brunnsvatten)
En stor fråga är vilken dimension på en vanlig trädgårdsslang finns det poäng att ha?? Har sett att t.ex. den här(https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vvs-installation/metallkopplingar/slangkoppling-452280/#tab04) finns på jula. Där kan man ju få för 1/2", 3/4" eller 1" slang. Finns det någon poäng med 1"? Min PEM-slang fram bör ju kunna ge tillräckligt med vatten iaf...

Mvh
Jesper

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Slangdimension i växthus
« Svar #1 skrivet: 04 jun-19 kl 23:00 »
1" är jäkligt grovt.
Men du får stor mängd vatten, men tänker du dig en droppbevattning med självfall och en tank högt upp så är en tunn slang att föredra med ett lågt tryck.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Slangdimension i växthus
« Svar #2 skrivet: 05 jun-19 kl 09:20 »
32mm slang är inte så snäll att hantera i ett växthus om du ska ha dem ovanpå jorden.
Rinkabyrör har en tryckfallstabell så det hänger mest på om du ska ha stort vattenuttag eller långsam.
Möjligen att det är bra med stor slang om du vill värma upp vattnet

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Slangdimension i växthus
« Svar #3 skrivet: 05 jun-19 kl 11:34 »
Ja skulle nog använda van liga plast VP rör och krökar för för att dra ledningar i växthus istället för slang lättare att få räta linjer än med slang .

Jepsson

  • Inlägg: 40
    • Dalsland
SV: Slangdimension i växthus
« Svar #4 skrivet: 06 jun-19 kl 21:44 »
Inser att det blev lite virrigt.
Det jag syftade på med 1" var en slang för att manuellt vattna saker. Min tanke var att man vill minimera tiden det tar att vattna och att man därför vill ha större dimension. Men det är ju klart att jag kan verkligen tänka mig att det blir lite omständligt att hantera en så grov slang.

Droppslangen blir absolut en tunnare variant. Just nu funderar jag mest på vad jag ska ha för kopplingar och olika uttag, därav min fråga om dimension

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Slangdimension i växthus
« Svar #5 skrivet: 06 jun-19 kl 23:37 »
Kör på dimensioner som liknar vanlig trädgårdslang.
Det räcker jäkligt länge.
När det gäller droppbevattningen så kan det vara klokt att köra den via en tunna i växthuset med självtryck för att slippa riskera slangbrott och sådana tråkigheter.
Då kan du fylla med hjälp av timer på utkastaren

Hade en sådan lösning till Hönsens vatten.
I deras tanken satte jag in en flottör från ett WC, och på utkastaren en timer den stod på 2 ggr/dygn så lång tid det skulle ta att fylla en hel tunna.
Det funkade klockrent.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

Jepsson

  • Inlägg: 40
    • Dalsland
SV: Slangdimension i växthus
« Svar #6 skrivet: 07 jun-19 kl 21:44 »
Okej, det får bli det då. Har ändå ett gäng 1/2"-slangar liggande. Tänkte sätta IPC-tanken en bit över marken för att som sagt få lite självtryck. Ska försöka sätta upp någon typ av hängrännor och leda in regnvattnet till tanken också.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Slangdimension i växthus
« Svar #7 skrivet: 07 jun-19 kl 22:02 »
Så här ser min lösning ut.
Eventuellt blir det droppbevattning i framtiden, än så länge så tänker jag motion är bra.

Jag har ett par WC flottörer liggande så jag kan enkelt koppla in slangvatten oxå.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

349 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser