Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Värmesvärm"  (läst 1221 gånger)

enSAM

  • Inlägg: 48
    • -
"Värmesvärm"
« skrivet: 01 aug-12 kl 10:50 »
Hej!
Igår ringde min granne och sa att bina är på "rymmen" så jag kastade mig i bilen (eftersom jag var i skogen) och körde hem. Mycket riktigt det hängde en klase på 1-1,5 liter bin i en vinbärsbuske. Slog ned dom i en tom kupa och väntade tills kvällen när allt lugnat sig, då bar jag hem kupan. Tyckte det var konstigt att dom skulle svärma för jag gick igenom samhället för två dagar sedan och ingen vicecell såg jag då, så nu på morgonen gick jag igenom kupan igen och där går drottningen och det finns ramar med nylagda ägg så............... Ringde en biodlarkompis och han påstod att det kan vara en "värmesvärmning" Till saken hör att det sitter 1,5? liter bin på flustret vid dåligt väder och på kvällarna och nätterna och kupan är full av bin men den går tyvärr inte att bygga ut utan stora ingrepp. Och nu idag så sitter det en massa bin på flustret även sedan dom "svärmat". Jag har bara ett samhälle som kan svärma och jag är ensam på en radie av ca. en mil som har bin så det måste vara mina bin. Så nu är frågan varför gör dom så??

Samuel

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: "Värmesvärm"
« Svar #1 skrivet: 01 aug-12 kl 21:55 »
Jag skulle gissa att de gör så både för att det är trångt och att de är sysslolösa. Sysslolösheten beror både på att det är dåligt drag och att det har varit dåligt drag så att de föder upp väldigt lite yngel just nu. Var bara uppmärksam på att yngelsättningen inte avstannar helt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

396 gäster, 4 användare
Stengrim, peterm, nqt, ManPåGården

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser