Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Daggkåpa  (läst 3203 gånger)

blondismonka

  • Inlägg: 2
  • Jag är den.jag är
    • Blåvinge
Daggkåpa
« skrivet: 03 maj-09 kl 17:22 »
Är det någon som kan tala om för mej vad jag kan använda torkad "daggkåpa" till? ???
Jag är en ljusvarelse som kommit för att sprida ljus och kärlek till mina medmänniskor

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Daggkåpa
« Svar #1 skrivet: 03 maj-09 kl 17:34 »
Du kan ha det som te, blanda gärna med lite andra blad. Hallonblad t.ex.
Den ska vara bra mot "magkatarr" och menstruationsbesvär. Kan även användas till sårvård. Innehåller garvämnen, en saponin samt har antiinflammatorisk verkan.
Källa: Vilda växter som mat och medicin. Stefan Källman.

färnevik

  • Inlägg: 2389
  • inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: Daggkåpa
« Svar #2 skrivet: 06 maj-09 kl 21:15 »
Det där var mer än jag visste, antiinflammatoriskt skulle sitta fint, måste helt klart börja använda min daggkåpa lite mer!
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Huggorm

  • Gäst
SV: Daggkåpa
« Svar #3 skrivet: 06 maj-09 kl 21:41 »
Funkar det med alla sorters daggkåpa? Det finns väll ett dussin olika sorter tror jag

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Daggkåpa
« Svar #4 skrivet: 06 maj-09 kl 22:10 »
Alchemilla Vulgaris. Enligt boken ovan finns det "ett antal" arter som sammanfattas under det namnet. Men hur det är med sån där stor som brukar finnas som rabattväxt vet jag inte.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

418 gäster, 4 användare (2 dolda)
ärt, lillaliam

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser