Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frökedja - Kulturarv/lokala sorter  (läst 49934 gånger)

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« skrivet: 12 maj-11 kl 13:07 »
Hejhå!

Tänkte höra om några är intresserade av en frökedja med enbart kultur/lokala sorter. Fick ett telefonsamtal igår av en kvinna som gärna ville skicka lite frön från en rova från norsjö. Tänkte då att det säkert sitter flera här på alternativ som gärna vill byta lite fröer från kulturarvssorter :)
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #1 skrivet: 12 maj-11 kl 13:18 »
Fint initiativ!  Säg till om jag kan göra något - mer än äta de goda resultaten ...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #2 skrivet: 12 maj-11 kl 13:20 »
Lokala sorter är ju till stor del just lokala. En variant är att sköta detta i landskapsgrupperna.

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #3 skrivet: 12 maj-11 kl 13:31 »
Lokala sorter är ju till stor del just lokala. En variant är att sköta detta i landskapsgrupperna.

Jovisst, men man väljer ju själv om man vill odla dem eller inte. Sen är det väl ingen nackdel om lokala sorter odlas utanför "kommungränsen", eller har jag fel? Om jag skulle lägga denna länken i landskapstavlorna så tror jag inte jag skulle få ihop många personer. Inte här i Västerbotten iaf :(

Sen tycker jag personligen det skulle vara superkul att prova odla tex en morotssort från Dalarna här i Västerbotten.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #4 skrivet: 12 maj-11 kl 13:34 »
Med galopperande klimatförändringar kan detta ändras fort nog.  Det viktiga är nog, att sorterna odlas över huvud taget!!!  Av folk som kan ...  :P
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #5 skrivet: 12 maj-11 kl 13:45 »
Med galopperande klimatförändringar kan detta ändras fort nog.  Det viktiga är nog, att sorterna odlas över huvud taget!!!  Av folk som kan ...  :P

Var så jag tänkte också :) Så är det några som har några fröer och vill vara med på ett hörn? Själv har jag lite kulturarvsfröer som jag beställt från impecta. Åsså har jag ju snart rovfröerna också.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #6 skrivet: 12 maj-11 kl 14:04 »
Den här tråden är mastodontlång, men ändå, några frön (!) till diskussionen kan den innehålla:

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=104908.msg994176.0

Hur samarbetar vi bäst mellan dessa trådar?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #7 skrivet: 12 maj-11 kl 15:07 »
Jag tänkte vi kunde göra en ny lista där vi bara får ta med kultur/lokala sorter, även blommor kan man ju skicka med om man vill. Blir krångligt om vi ska börja läsa igenom den andra frökedjans tråd och plocka ut godbitarna hehe :)  Om de som vill vara med på denna listan skickar ett PM till mig med namn och adress, så skriver jag ihop en lista med namn. Sedan skickar vi runt massa fröer till varandra :) Kanske lite sent men man kan ju använda dem nästa år om man redan sått klart för i år :)
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #8 skrivet: 12 maj-11 kl 15:17 »
Jovisst, men man väljer ju själv om man vill odla dem eller inte. Sen är det väl ingen nackdel om lokala sorter odlas utanför "kommungränsen", eller har jag fel? Om jag skulle lägga denna länken i landskapstavlorna så tror jag inte jag skulle få ihop många personer. Inte här i Västerbotten iaf :(

Sen tycker jag personligen det skulle vara superkul att prova odla tex en morotssort från Dalarna här i Västerbotten.

Det handlar inte om kommun utan om landskap. Och det räcker att vara intresserad av ett landskap för att gå med i den landskapsgruppen. Man måste inte bo där.

Men OK för om tycker att det blir för utspätt om det läggs där. Det är OK för mig om ni har det här. Jag skulle kunna tänka mig att vara med, men jag har svårt att hinna för närvarande, så det är risk att jag bromsar upp kedjan.

Det går att odla lokala sorter på annat håll. Det kan bli bra, men det innebär en påverkan i riktning mot att bli något annat. Inte nödvändigtvis något fel i det.

Det finns inga gamla lokala svenska sorter eller lantsorter av morot kvar. Det som finns ibland köksväxter är främst rovor, kålrötter, bondbönor, bönor och ärter. Bland vegetativt förökat finns främst potatis och potatislök.

tench

  • Inlägg: 764
    • -
    • Solrot
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #9 skrivet: 12 maj-11 kl 22:08 »
Förstår hur Anders tänker. Men att försöka kontrollera det känns lite lönlöst, eller?
Kedjan låter skoj. Har nog något att kunna byta med.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #10 skrivet: 12 maj-11 kl 22:24 »
Förstår hur Anders tänker. Men att försöka kontrollera det känns lite lönlöst, eller?
Kedjan låter skoj. Har nog något att kunna byta med.

Kontrollera vaddå? Jag har inte föreslagit någon kontroll.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #11 skrivet: 12 maj-11 kl 22:34 »
Jag trivs nog bäst om en sån här tråd är inte bara rikstäckande utan Norden-täckande.  Om man lägger ihop klimatförändringar med lokala förhållanden (solglipor till exempel), odlarens skicklighet, växthus och lite sånt, så kan nog en ursprunglig sort växa ganska långt ifrån sin egentliga ort.  Jämför med husdjuren - de afrikanska dvärggetterna verkar trivas och föröka sig på åtskilliga håll i vårt nordliga land.

Vem vet - kanske någon kan vilja byta till sig fröer härifrån för odling i Kamtjatka?  Den "vanliga" frökedjan har ju i vart fall en medlem i Sydeuropa.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sara zon 7

  • Inlägg: 248
    • Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #12 skrivet: 12 maj-11 kl 22:50 »
Jättespännande fast jag har inte så mycket fröer. Odlar i alla fall så långt det går kulturarvsorter då jag tycker det är roligare med sorter med historia.

Sara
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #13 skrivet: 13 maj-11 kl 08:06 »
Kan vi inte börja kedjan såhär:

Första svängen "får" man ta med alla sorters kulturarvsfrön, men man försöker så långt det går hålla sig till nordiska och väldigt gärna svenska sorter. Vi behöver ju inte heller bara ta med grönsaker tan jag skulle tex kunna slänga med lite riddarsporrefrö från före 1950 iaf(från ett ödetorp som stått tomt sedan dess med SUPERFINA riddarsporrar!)

Men vi skulle gärna få vara lite fler först. Hittills är det bara jag som jag har adress till ;) Så skicka ett PM!

För visst har ni väl tid att stoppa lite frön i ett kuvert och posta det :) Tänk nästa sommar då vi efter en 3-4 rundor har massor med kulturarvssorter som vi ska plutta ned i jorden! :)
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #14 skrivet: 13 maj-11 kl 15:32 »
Eller också skickar alla sina fröer till Dig, och Du delar ut.

  Den som vill ha sänder med ett kuvert med adress och porto.  Och noggranna uppgifter om vad det är, plus gärna en liten erkänsla för Ditt jobb, ett par extrafrön av annan sort, en mindre peng, eller något annat kul.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Elin G

  • Inlägg: 370
    • Uppland
    • Radhusträdgården - köksträdgård på radhustomten
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #15 skrivet: 13 maj-11 kl 19:19 »
Jag tycker det låter intressant och skulle kunna tänka mig att vara med. Men frågan är vad som är kulturarv egentligen... T ex sockerärten Engelsk sabel, är den kulturarv?
Köksträdgård på radhustomten
http://radhustradgarden.blogspot.com

Januschka

  • Inlägg: 1365
  • Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #16 skrivet: 13 maj-11 kl 19:29 »
Hej!

Jag är gärna med fast novis pa fröodling.

Har dock börjad för ett antal ar sedan att prioritera gamla grönsaker i min trädgard med tanken att jag gärna ser sadana sorter som fanns när huset byggdes. Dvs 1850/60. Nu är det klart att det finns yngres sorters om räknas som gmala  redan.. men men... gränsdragningen är individuellt.

Engelsk Sabel är absolut välkommen här, har sist misslyckats med inköp av fröer hos Runabergs som hade den förr.

//Januschka, Västmanland
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

tench

  • Inlägg: 764
    • -
    • Solrot
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #17 skrivet: 14 maj-11 kl 12:23 »
Jag tycker kedjan kan begränsas till nordiska sorter.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Januschka

  • Inlägg: 1365
  • Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #18 skrivet: 14 maj-11 kl 12:45 »
Jag tycker kedjan kan begränsas till nordiska sorter.

Det skulle betyder inga morötter som kan räknas till självhushallningens basföda  under vintern.. Fler förslag - och behöver vi en sadan begränsning? Räcker kanske attt inte rörar sadana frön när de kommer med i paketet?

//Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #19 skrivet: 14 maj-11 kl 15:17 »
Det finns svenska morotssorter, men de är handelssorter, inte lantsorter/lokalsorter, som jag trodde var temat. Dock finns vad jag vet inga (?) äldre svenska handelssorter heller. (Ja kanske något men det måste uppförökas.) Det fanns bra svenska fröstammar av västeuropeiska sorter fram till ca 1960-talet, men det finns inget eller nästan inget kvar. Man kan dock med idogt arbete ta fram nya, genom upprepad lokal fröodling och urval av lämpliga rötter. Och då kan många sorter komma ifråga.

Jag tycker fokus på er kedja är på väg mot sorter som allmänt passar bra att odla här, och då är skillnaden kanske inte så stor mot de frökedjor som redan gått av stapeln? (Även om där fanns med en del grekiska sorter som får anses som chansningar att odla här.)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

577 gäster, 8 användare (1 dolda)
xaelanar, LimJans, larbri, per.martinsson, malbo, Jon.b, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser