Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utan el och värme i lägenhet  (läst 5971 gånger)

Fransyskan

  • Inlägg: 9
Utan el och värme i lägenhet
« skrivet: 21 feb-06 kl 19:18 »
Hej, hej!

Kommer sitta i en lägenhet helt utan el i alla fall fram till månadsskiftet. Alltså inget kylskåp, inga lampor, ingen spis, osv. Har heller inget varmvatten.

Visserligen låter det som något jag drömt om... men då har det ju alltid handlat om ett litet torp med kamin, inte en lägenhet i ett gammalt hus just utanför Paris!  ;D

Nu kommer det här säkert få mig att låta lite lagom dum men jag är väldigt intresserad i tips och råd om vad man ska hitta på fram tills dess vad gäller ljus, värme och, framför allt, VARM mat.

Jobbar från nio till nio så är inte hemma medans det är ljust ute och måste vara försiktig med ljusen på kvällarna i och med att katterna inte riktigt respekterar det här med eld. Samtidigt vill jag ju att det ska vara så pass ljust att jag kan stöka klart. (Har nyligen flyttat in och det ligger ju både det ena och det andra lite här och var i rummen.)

Vad gäller värmen så är det riktigt kallt i vissa delar av lägenheten. Många, stora fönster och riktigt högt i tak. Tror enda värmen just nu kommer från våningarna under i och med att elementen är iskalla hur mycket man än skruvar med dem. Varmvatten flaska har jag någonstans... men inget varmvatten :) Och katterna ligger ju självklart inte kvar om nätterna när det finns så mycket nytt att upptäcka!

Mat kan man ju i och för sig äta kall... men det blir ju riktigt trist i längden och jag har levt på frukt, mackor och billig yogurt med muesli sedan fredag och längtar efter varm billig mat. (Alltså inte restaurang eller take-away...)

Känner mig helt utan inspiration. Det bästa jag kommit på är sådana där små fondue-grytor man värmer med stearinljus... tror ni det vore nått kanske? :) :)

Tacksam för svar, även om det bara är ett "lycka till!" :)

- Fransyskan

martinki

  • Inlägg: 413
    • ljuspunkt
Re:Utan el och värme i lägenhet
« Svar #1 skrivet: 21 feb-06 kl 19:50 »
Ät starka saker så får Du litet varmare. I Frankrike borde det inte vara ett större problem att få bra med stark mat.

Sedan är det bara att komma ihåg att en människokropp avger lika mycket värme som en 100 Watts glödlampa: Se till att Du täcker för fönstren och att Du bygger Ditt bo på sydsidan. Den kommer att vara varmast även om ingen sol skiner så att den vore synlig. Har Du rum att välja bland så ska Du ha ett rum med så litet uteväggar som möjligt. Har Du byggd något gemytligt bo, tar Du fram ett täcke och sedan tänker Du Dig den glödande lampan: Du vet nog hur varm det kan bli att röra vid en sådan, eller hur! Tänk på det där ljuset så löser sig allt. ;)

Hälsningar från Jämtland!
Martin
« Senast ändrad: 21 feb-06 kl 19:53 av martinki »

papillon

  • Gäst
Re:Utan el och värme i lägenhet
« Svar #2 skrivet: 22 feb-06 kl 08:19 »
Har inga tips men vill önska dig lycka till. Om du själv valt att bo i en kall lägenhet tror jag att det går enklare än om du är tvungen att vara i den. Kan du inte sova över i smyg på jobbet? :)

Pika

  • Inlägg: 86
Re:Utan el och värme i lägenhet
« Svar #3 skrivet: 22 feb-06 kl 08:56 »
Bygg en "koja" att sova i, din värme värmer kojan som värmer dig.

Ha alltid yllemössa, större delen av kroppsvärmen går ut den vägen. Raggsockar och vantar en självklarhet.

Täck för fönster (ej solsidan) och dörrar med tjocka filtar så försvinner inte husets egen värme lika lätt.

Använd värmeljus, ställ dem i t ex konservburker för katternas skull. Ett par värmeljus kan hålla en bil varm när man fått stopp mitt i vintern.

Ficklampa. Kan hängas upp i snöre i taket för att skapa taklampa. Pannlampa lämnar också händerna fria.

Stormkök är toppen. Har du två kan det bli gourmetmiddagar. Sök på loppis, egentligen är det inte två hela kök man behöver, två brännare och ett kastrullset räcker bra.

Koka varmvatten på stormköket och förvara i termos. Gott att kunna tvätta av sig i ljummet vatten när man är kall.

Laga mat av sådant som håller ett tag:
Rotfrukter är hållbart och billigt. Strimla och woka, gör en soppa, pigga upp en pulversoppa, riv till rösti.
Ägg klarar sig i en kall lägenhet, där har du omeletten. Och majonäsen som du sedan kryddar till. Dressing på flaska är ett hållbart alternativ.
Bönor på konserv till röror och att göra biffar av.
Baka stekpannebröd på stormköket så har du färskt bröd till dina franska ostar  :)

Drömmer själv om ett visst litet nedgånget torp utan bekvämligheter och har därför funderat en hel del hur man skulle överleva under renoveringsperioden, har framför allt koll på maten eftersom jag är kock. För fler tips och recept bara fråga! Pika

ps:Hälsa Paris att jag kommer så fort jag kan.

Kiddo

  • Gäst
Re:Utan el och värme i lägenhet
« Svar #4 skrivet: 23 feb-06 kl 18:44 »
En kompis som fick sin el avstängd ett tag fick dra en kabel från grannen mellan deras fönster. Sen hade han ett grenuttag från den.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Utan el och värme i lägenhet
« Svar #5 skrivet: 23 feb-06 kl 19:23 »
Fotogenlampa/-lykta är bra mycket billigare i drift än batteridriven ficklampa (om man inte har uppladdningsbara förstås - rekommenderas) och ger en del värme också.
Bättre än värmeljus, som jag tycker inte värmer så vidare värst..
Men fotogenlampor kanske är sällsynta i Paris?

Annars är det ju många som besjungit sin tid i Paris med svälthallucinationer och övernattningar under broarna, så passa på och njut!  :D  
Kanske kan du plita ihop nåt grötrim på en kaféservett också, så gör alla bohem-wannabees.  ;D  
Å så ska du skaffa en pensionärskruka med åskledare, för stilen och värmen.  8)

Förresten är ju månaden snart slut...  :'(
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

papillon

  • Gäst
Re:Utan el och värme i lägenhet
« Svar #6 skrivet: 24 feb-06 kl 07:39 »
En kompis som fick sin el avstängd ett tag fick dra en kabel från grannen mellan deras fönster. Sen hade han ett grenuttag från den.
Men, va katten, då fick ju grannen betala hans el!! ;D

Fransyskan

  • Inlägg: 9
Re:Utan el och värme i lägenhet
« Svar #7 skrivet: 24 feb-06 kl 10:28 »
Tack så mycket för alla tips!

Har gjort ett lite näste i ena hörnet av av det minsta rummet och där är det nu varmt och mysigt. Ser ibland lite sorgset på kaminen som jag inte får använda men som ser ut som om den skulle kunna producera mycket värme. (Heh, speciellt om jag lyckas elda ner hela byggnaden antar jag!)

Letade land och rike runt (eller ja, så långt jag nu kunde ta mig på min en och en halv timme långa lunchrast :)) efter ett stormkök men hittade inget alls. Fast baguette med lite kött och ost är ju gott om än varje sig billigt eller varmt. Ska hem till Sverige i mars och får köpa ett där, vet att det finns på Överskottsbolaget. Bra att ha vid nödfall.

Anledningen till att där inte finns el/värme är att jag nyss flyttat in från min gamla lägenhet och de franska myndigetheterna slår ju rekord i att vara riktigt irriterande lata. Och man får verkligen känslan av att det är just därför det dröjer också. Inte för att papper behöver fyllas i eller att de följer regelverket till punkt och pricka utan helt enkelt för att de inte riktigt är på humör och hellre tar en sovmorgon :)

Å så ska du skaffa en pensionärskruka med åskledare, för stilen och värmen.  8)

En vadförnått? Har aldrig hört ordet förrut men beskrivningen låter väldigt... spännande? :)

Än en gång, tack så mycket för alla tips! Får uppdatera med hur jag klarat helgen på måndag :)

papillon

  • Gäst
Re:Utan el och värme i lägenhet
« Svar #8 skrivet: 24 feb-06 kl 17:29 »
Jag följer dig med spänning. Jag hatar att frysa inne och lider med dig.

Kiddo

  • Gäst
Re:Utan el och värme i lägenhet
« Svar #9 skrivet: 03 mar-06 kl 22:46 »
Citera
Men, va katten, då fick ju grannen betala hans el!!

haha  :) ja det gäller att ha en snäll granne.. eller som går att muta kanske.

Kiddo

  • Gäst
Re:Utan el och värme i lägenhet
« Svar #10 skrivet: 03 mar-06 kl 22:48 »
Eller kanske bättre att muta franska myndigheterna direkt så de skyndar på lite :)

Lycka till Fransyskan!

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Utan el och värme i lägenhet
« Svar #11 skrivet: 03 mar-06 kl 22:55 »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Jullan

  • Inlägg: 1036
    • Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
Re:Utan el och värme i lägenhet
« Svar #12 skrivet: 04 mar-06 kl 15:50 »
Om man har en kopp som man inte är så rädd om så kan man väl i alla fall värma sig lite tevatten. Inte koka kanske, men värma i alla fall över ett stearinljus. Sover gör man kanske bäst i ett tält inomhus, om man har ett alltså.

Här i sverige finns det i friluftsbutiker handvärmare som man antingen kokar för att återuppladda eller så lägger man i en liten värmepellets som brinner. Kan kanske vara skönt att värma sig lite med. Fotogenkaminer borde väl också gå att få tag i? Eller gasol- dito. Finns i alla fall i Sverige på t.ex. Harald Nyborg eller liknande. Sen för att inte tråka ihjäl kan väl en batteridriven radio vara trevligt?

När det var strömavbrott för ett par år sen o vi bodde i lägenhet minns jag att jag värmde barnmat i en matlåda av aluminium (den blev dock skev av det) över ett värmeljus när det blev matdags för vår lille kille. Det gick ganska fort. Aluminium leder värme jättebra. Kan kanske gå med en konservburk annars. Fast det är klart att det tar väl bra mycket längre tid att värma mat till sig själv än till en liten bebis ;D...

Ja du, lycka till!!

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Utan el och värme i lägenhet
« Svar #13 skrivet: 04 mar-06 kl 15:56 »
ääsch, inte behöver väl en ung fransyska frysa... ;)
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

papillon

  • Gäst
Re:Utan el och värme i lägenhet
« Svar #14 skrivet: 05 mar-06 kl 08:00 »
 ;D

Fransyskan

  • Inlägg: 9
Re:Utan el och värme i lägenhet
« Svar #15 skrivet: 06 mar-06 kl 17:10 »
Hej!

Ville bara medela att jag överlevde och att jag nu har både värme och el. (Samt snuva vilket, till skillnad från både värme och el, var helt gratis :))

Tack för alla tips och förslag! Ska se till att köpa lite saker så fort jag får möjlighet så att jag i framtiden klarar mig utan snuva utifall jag hamnar i samma situation! :)

Tack igen!

-Fransyskan


Kiddo

  • Gäst
Re:Utan el och värme i lägenhet
« Svar #16 skrivet: 06 mar-06 kl 22:39 »
Va bra! Krya på dig!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

790 gäster, 1 användare
Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser