Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Lite frågor om ett torp som saknar el och avlopp etc  (läst 14617 gånger)

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Lite frågor om ett torp som saknar el och avlopp etc
« Svar #40 skrivet: 16 aug-19 kl 19:59 »
Nu är fastigheten borttagen från hemnet. Det står att den är såld. Senaste budet jag såg var igår på omkring 675 000kr. Det gick ju fort. Jag tycker budgivning brukar hålla på mer än 4 dagar, för visning var det i söndags. Någon annan kanske hade lagt högre bud om de hade väntat lite.

Jaja,,, om trådskaparen inte har köpt fastigheten så finns det gott om liknande fastigheter här i Jämtland som du kan köpa, som denna där George Clooney var och spelade in några scener i filmen "The American". https://www.storsjomaklarna.se/tillsalu/48305/

xlab

  • Gäst
SV: Lite frågor om ett torp som saknar el och avlopp etc
« Svar #41 skrivet: 30 okt-19 kl 11:47 »
Så jag har letat efter hus på landet/skogen i ca 2 år utan framgång. De flesta hus som dyker upp på hemnet har antingen varit för nära en stor landsväg, järnväg eller helt enkelt för nära intill grannar men också för dyra för den delen. För några dagar sen så kom det upp ett objekt. Ett torp från tidigt 1900-tal. Läget kan inte bli bättre, nära till livsmedelsbutik etc men ändå väldigt avlägset inne i skogen. 500m till närmsta granne och några gamla grindar man måste öppna för att ta sig dit, en halv hektar tomt. En dröm som har gått i uppfyllelse känns det som. Även om jag inte ens har gått på visning och att jag kanske kommer få många konkurrenter/fanatiker till budgivare som vill göra om det till permanentboende.

Självklart saknas el och vatten/avlopp. Jag är tveksam till om det ens går att koppla el och vatten eller om jag ens har råd med det, kanske kan göra det i framtiden istället. Är också lite orolig för snöröjning på vintern för att skogsvägen dit efter man har öppnat grindarna är lite ojämn och ganska avlägsen.

Som jag ser det nu så är väl duschningen och tvättning av kläder de största problemen och det enda som får mig att tveka även om torpet ligger drygt 1 km från en sjö, resten är bagateller för mig. Jag klarar mig utan el för det mesta, kan ladda mobilen eller plattan på jobbet och skulle kunna ge upp min dator bara för att flytta dit, så pass perfekt läge är det för mig. Vedspis/öppen spis finns och jag lagar bara mat en gång om dagen så hur mycket ved får man räkna med att det går åt när det kommer till matlagning? Det är en sån här Husqvarna https://www.google.com/search?q=husqvarna+vedspis+vit&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjcxsO8ofHjAhUwzqYKHRlaB5cQ_AUIECgB&biw=1280&bih=646#imgrc=XSEB0KU2TEy0iM:

Jag undrar också lite över torpet på vintern. Jag kan inte tänka mig att ägaren av den här sommarstugan har haft konstant värme på under vintern eller ens varit närvarande, han har använt ett elverk som man får på köpet men tvivlar på att han har haft värme på. Hur mycket skada kan torpet ha tagit av att bara stå under vintern. Är f.ö i södra Sverige. Kan man ladda mobilen i ett elverk förresten? Tack på förhand.

Elen kan man ju ordna med hjälp av en solcell och ett 400W vindsnurra, avlopp för bdt.vatten frågor du kommunen om det räcker med att ha en blå-tunna med 3skit i nedersta ska vara aktivt-kol ca 22 Kg (detta för att få bort merparten av virus/bakterier ur gråvattnet, sen är det vanlig EU-sand (sandlåde sand) och på toppen lägger du antingen en stenplatta eller något annat som kan fördela vattnet.
Vad beträffande vinter tid så är ved ingen dum idee, Problemet här är att efter 2022 så är det nya regler som gäller (enl somliga här) så vill du anv ved så¨gör alla förändringar och byte av kamin od inan 2022 såkommer du undan dom nya reglerna.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Lite frågor om ett torp som saknar el och avlopp etc
« Svar #42 skrivet: 30 okt-19 kl 13:34 »
Hur skulle aktivt kol kunna ta bort bakterier och virus? Repetera högstadiekurserna i fysik, kemi och biologi, och tänk en gång till!

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Lite frågor om ett torp som saknar el och avlopp etc
« Svar #43 skrivet: 30 okt-19 kl 19:25 »
Enligt soldat i fälts handbok; produktion av drickbart vatten krossa träkol, lägg det i en strumpa, som du sen sänker ned i det vatten du har för avsikt att dricka. vänta helst i åtta timmar för avsedd effekt.
kretslopp

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Lite frågor om ett torp som saknar el och avlopp etc
« Svar #44 skrivet: 30 okt-19 kl 20:09 »
Enligt soldat i fälts handbok; produktion av drickbart vatten krossa träkol, lägg det i en strumpa, som du sen sänker ned i det vatten du har för avsikt att dricka. vänta helst i åtta timmar för avsedd effekt.
Men inte avloppsvatten va?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Lite frågor om ett torp som saknar el och avlopp etc
« Svar #45 skrivet: 30 okt-19 kl 22:28 »
Nja, aktivt kol är ju mycket poröst och kan fånga upp/binda en del saker i vattnet. Men det blir ju mättat ganska fort. Och virus och bakterier finns kvar i det aktiva kolet.  Så för tillfälligt vattenreningsbruk där man tar nytt kol för varje dag kan det fungera, men knappast för att ha som fyllning i en avloppsbrunn som man nog inte vill röra på flera år. Den kolfyllningen kanske kan rena vattnet litegrann första veckan, men sen blir den en bakteriehärd som bara gör saker värre.

xlab

  • Gäst
SV: Lite frågor om ett torp som saknar el och avlopp etc
« Svar #46 skrivet: 01 nov-19 kl 07:28 »
Hur skulle aktivt kol kunna ta bort bakterier och virus? Repetera högstadiekurserna i fysik, kemi och biologi, och tänk en gång till!

för det är det man anv för driksvatten (kolfilter satser) men fråga en VVS-firma

xlab

  • Gäst
SV: Lite frågor om ett torp som saknar el och avlopp etc
« Svar #47 skrivet: 01 nov-19 kl 07:30 »
Nja, aktivt kol är ju mycket poröst och kan fånga upp/binda en del saker i vattnet. Men det blir ju mättat ganska fort. Och virus och bakterier finns kvar i det aktiva kolet.  Så för tillfälligt vattenreningsbruk där man tar nytt kol för varje dag kan det fungera, men knappast för att ha som fyllning i en avloppsbrunn som man nog inte vill röra på flera år. Den kolfyllningen kanske kan rena vattnet litegrann första veckan, men sen blir den en bakteriehärd som bara gör saker värre.

konstiga förklaringar du kommer med ibland, dom flesta villa ägarna med egen brun anv kolfilter för dricksvattnet (skall backspolas ibland )

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Lite frågor om ett torp som saknar el och avlopp etc
« Svar #48 skrivet: 01 nov-19 kl 07:53 »
Jag har aldrig sett någon installation med egen brunn där man använder ett kolfilter för dricksvattnet. Däremot finns det en massa oseriösa webbshoppar, kringresande nasare på marknader mm, som försöker kränga sådana.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Lite frågor om ett torp som saknar el och avlopp etc
« Svar #49 skrivet: 01 nov-19 kl 08:07 »
Jag har sett kolfilter men inte för att rena avloppsvatten. Hellre dålig lukt, svavel o dyl

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Lite frågor om ett torp som saknar el och avlopp etc
« Svar #50 skrivet: 01 nov-19 kl 08:15 »
Kolfilter är väl till för att stabilisera PH nivån?

Jag har eget vatten med för högt PH. Tänkte köpa en sån där kol boll granngården säljer/sålde.
Man sänkte ner den helt sonika i brunnen och byte den vart 3:e - 5:e år.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

xlab

  • Gäst
SV: Lite frågor om ett torp som saknar el och avlopp etc
« Svar #51 skrivet: 02 nov-19 kl 10:11 »
Men inte avloppsvatten va?

Inte avloppsvatten utan gråvatten (BDT)

xlab

  • Gäst
SV: Lite frågor om ett torp som saknar el och avlopp etc
« Svar #52 skrivet: 02 nov-19 kl 10:12 »
Nja, aktivt kol är ju mycket poröst och kan fånga upp/binda en del saker i vattnet. Men det blir ju mättat ganska fort. Och virus och bakterier finns kvar i det aktiva kolet.  Så för tillfälligt vattenreningsbruk där man tar nytt kol för varje dag kan det fungera, men knappast för att ha som fyllning i en avloppsbrunn som man nog inte vill röra på flera år. Den kolfyllningen kanske kan rena vattnet litegrann första veckan, men sen blir den en bakteriehärd som bara gör saker värre.

Då backspolar men till ett nytt kärl som man tömmer ut på ett bättre ställe utanför tomten tex i ett dike. vid normal anv så tar det ett-två år innan man behöver byta kolet. det hänger på hor mycket och hur många man är. men det tar betydligt längre än 1 dag :) Om mabn är som dig osäker så kan man mont in en UV-lampa  (dok ingn 160 Wsom man kopplar in på utloppet med en Y-koppling då garanterar jag att all biologisk mat kommer att dö

xlab

  • Gäst
SV: Lite frågor om ett torp som saknar el och avlopp etc
« Svar #53 skrivet: 02 nov-19 kl 10:19 »
Kolfilter är väl till för att stabilisera PH nivån?

Jag har eget vatten med för högt PH. Tänkte köpa en sån där kol boll granngården säljer/sålde.
Man sänkte ner den helt sonika i brunnen och byte den vart 3:e - 5:e år.

Ja aktivkol har flera funktioner, men funkar även som filter för bakterier och virus då dess yta är enormt stor då det finns gångar och vrån i kolet.

xlab

  • Gäst
SV: Lite frågor om ett torp som saknar el och avlopp etc
« Svar #54 skrivet: 02 nov-19 kl 10:25 »
Jag har aldrig sett någon installation med egen brunn där man använder ett kolfilter för dricksvattnet. Däremot finns det en massa oseriösa webbshoppar, kringresande nasare på marknader mm, som försöker kränga sådana.

Kolfiltersats:
Kolfilter AK-44M renar ditt vatten från humus, färg, dålig smak, dålig lukt, tungmetaller samt en lång rad andra föroreningar. För rening av radon rekommenderar vi AK-54A med 50 liter aktivt kol samt automatisk backspolning.

Detta filter är utrustat med manuell backspolningsventil och bör backspolas en till två gånger per månad beroende på vattenförbrukning.

Filtermassan består av Aktivt kol. Järn– och manganhalten bör ligga under 0,5 mg/L för bästa funktion, annars får man byta filtermassan oftare. Normal livslängd på filtermassan är cirka ett till två år. Filtret

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Lite frågor om ett torp som saknar el och avlopp etc
« Svar #55 skrivet: 02 nov-19 kl 12:06 »
Kolfiltersats:
Kolfilter AK-44M renar ditt vatten från humus, färg, dålig smak, dålig lukt, tungmetaller samt en lång rad andra föroreningar. För rening av radon rekommenderar vi AK-54A med 50 liter aktivt kol samt automatisk backspolning.

Detta filter är utrustat med manuell backspolningsventil och bör backspolas en till två gånger per månad beroende på vattenförbrukning.

Filtermassan består av Aktivt kol. Järn– och manganhalten bör ligga under 0,5 mg/L för bästa funktion, annars får man byta filtermassan oftare. Normal livslängd på filtermassan är cirka ett till två år. Filtret

Det där filtret är avsett för "rent" vatten Dvs sådant som man avser att använda till att förtära.

Det skulle sättas igen på någon månads tid om man skulle använda det till Gråvatten.
Främst beroende på att gråvattnet innehåller fett, stora particklar och olika rengöringsmedel.
Det är därför man använder sig av trekammarbrunnar som fångar upp stora delar av det fasta och tyngre materialet och sedan leder avloppet vidare till ett sandfilter.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Lite frågor om ett torp som saknar el och avlopp etc
« Svar #56 skrivet: 02 nov-19 kl 12:08 »
Kolfiltersats:
Kolfilter AK-44M renar ditt vatten från humus, färg, dålig smak, dålig lukt, tungmetaller samt en lång rad andra föroreningar. För rening av radon rekommenderar vi AK-54A med 50 liter aktivt kol samt automatisk backspolning.

Detta filter är utrustat med manuell backspolningsventil och bör backspolas en till två gånger per månad beroende på vattenförbrukning.

Filtermassan består av Aktivt kol. Järn– och manganhalten bör ligga under 0,5 mg/L för bästa funktion, annars får man byta filtermassan oftare. Normal livslängd på filtermassan är cirka ett till två år. Filtret

Backspolningen.
Den fungerar bara på sådant som inte har kletat fast i filtret.
Har man tex fått i fett i systemet så kladdar det fast och samlar på sig ännu mer.
Tänk på fettklumpen i London som man fick spetsa loss.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

xlab

  • Gäst
SV: Lite frågor om ett torp som saknar el och avlopp etc
« Svar #57 skrivet: 02 nov-19 kl 12:59 »
Backspolningen.
Den fungerar bara på sådant som inte har kletat fast i filtret.
Har man tex fått i fett i systemet så kladdar det fast och samlar på sig ännu mer.
Tänk på fettklumpen i London som man fick spetsa loss.

det mesta fasnar i fördelninbgs lagret och i sanden, sen kommer det inte ner något i kolet (det finns skiljelager mesllandom olika deleran (så har jag byggt vår BDT-avlopp iallafall) så fet och annat klegg kommer inte ner till kolet

xlab

  • Gäst
SV: Lite frågor om ett torp som saknar el och avlopp etc
« Svar #58 skrivet: 02 nov-19 kl 13:01 »
Det där filtret är avsett för "rent" vatten Dvs sådant som man avser att använda till att förtära.

Det skulle sättas igen på någon månads tid om man skulle använda det till Gråvatten.
Främst beroende på att gråvattnet innehåller fett, stora particklar och olika rengöringsmedel.
Det är därför man använder sig av trekammarbrunnar som fångar upp stora delar av det fasta och tyngre materialet och sedan leder avloppet vidare till ett sandfilter.

Jag skickde det till "torbjörn" för han hadde aldrig hört om kolfilter så :) och det är för inkommande och inte för rening "Om du läser lite vasd som skrivs så behöver du inte blanda ihopp mina svar med dina funeringar

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Lite frågor om ett torp som saknar el och avlopp etc
« Svar #59 skrivet: 02 nov-19 kl 15:05 »
Jag skickde det till "torbjörn" för han hadde aldrig hört om kolfilter så :) och det är för inkommande och inte för rening "Om du läser lite vasd som skrivs så behöver du inte blanda ihopp mina svar med dina funeringar

Ditt svar är fel då du blandade in kolfilter i avlopp.
Enda tillfället man eventuellt skulle använda ett kolfilter för att rena avloppsvatten är i ett slutet system där man måste återvinna vatten för att ha något att dricka.
Tex på en rymdstation.


För övrigt...   varför blandar du in utrustning och lösningar som inte fungerar enligt de förutsättningar som nämns i topic?
« Senast ändrad: 02 nov-19 kl 16:55 av Skogsvilde »
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

609 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, beekeepern, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser