Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Val av motor till elfordon?  (läst 5508 gånger)

Monder

  • Inlägg: 25
    • Uppland
Val av motor till elfordon?
« skrivet: 10 dec-07 kl 14:02 »
Hej!
Sedan några år har jag använt ett långsamgående elfordon som lokalbil. Jag kör omkring 400mil/året med en aktionsradie på max 2 mil, Det här har gått ganska bra men bilen är för tung, tjänstevikt 950kg till effekten 5kw och 48v, därför blir farten för låg i branta backar.
Nu ha jag skaffat en golfbilsram och eftersom jag har byggt lite båtar tidigare tänker jag försöka bygga en lätt kaross i trä/epoxykomposit och komma ner till en tjänstevikt på kanske 650-700kg. Eftersom ramen är en Melex med orginalbakaxel kan jag köpa Melex motor och styrsystem på c:a 6.5kw som passar direkt men frågan är om den lösningen är den bästa? Finns det någon som kan tipsa mig om det kanske finns någon annan mer modern motor och styrsystem till mina lokalbilsbehov – ganska kort aktionsradie men hög fart i tunga backar?
Hälsningar/Monder

VedMartin

  • Gäst
Re:Val av motor till elfordon?
« Svar #1 skrivet: 10 dec-07 kl 15:34 »
Jag är tveksam om 6,5kW räcker, särskilt som du säger "tunga backar". Det drar mycket effekt att hålla farten uppför backarna. Min Elcat vägde 1400 kg och drog 14kW vid 70 (max) på plan mark. Blev det backe (inte särskilt brant ute på stora vägen) gick det saktare, typ 60 och drog uppåt 30kW. Så du kan ha en mindre motor som tål att överbelastas kraftigt under kort tid, men kontrollern måste ju vara dimensionerad därefter.

Men jag har inget förslag, direkt. Utom att skaffa så stor motor du kan få in.

benke

  • Inlägg: 7
SV: Val av motor till elfordon?
« Svar #2 skrivet: 04 feb-08 kl 18:37 »
Jag såg en intressant motorinstallation på en amerikansk sida:                                  http://www.golfcarcatalog.com/index.cfm?fuseaction=check_this_archive&step=3&archive_id=112

ollebolle

  • Inlägg: 673
SV: Val av motor till elfordon?
« Svar #3 skrivet: 04 feb-08 kl 22:19 »
Jag har en motor på 15kW i garaget som jag kan bli av med för en billig peng. Tror den är på 36 eller 40V och är fabriksny. Var ämnad för en stor truck för lyfthydrauliken.

Monder

  • Inlägg: 25
    • Uppland
SV: Val av motor till elfordon?
« Svar #4 skrivet: 03 mar-08 kl 12:55 »
Oj! Jag trodde att jag markerat för att få mail för svar på den här tråden men inser att jag missat det. Hoppas ni har överseende med min tystnad?

Vedmartin
Du har rätt, jag måste upp i betydligt mer än 6.5kw för att nå mina förväntningar.

Benke
Tack för tipset! Här finns antagligen den lösning jag letar efter!

Ollebolle
15kw är intressant men med mina begränsade kunskaper i elbilsteknik känns det som om spänningen på 36v är sämre än en spänning på 48 eller rent av 72v som jag funderar på nu. Å andra sidan har jag läst någonstans att det går att konvertera en motor till högre spänning. Vet du något om det?

ollebolle

  • Inlägg: 673
SV: Val av motor till elfordon?
« Svar #5 skrivet: 03 mar-08 kl 22:07 »
Det är inte så praktiskt att "transformera" likström. Jag håller också med att ju högre spänning desto bättre för så här stora effekter. Strömmarna blir gigantiska vid 15kW och 36V. 15000/36 A närmare bestämt. Omkring 500A.

Monder

  • Inlägg: 25
    • Uppland
SV: Val av motor till elfordon?
« Svar #6 skrivet: 04 mar-08 kl 10:44 »
Hittade just uppgiften om den där "konverteringen" jag pratade om - i en äldre amerikansk beskrivnig av ett elbilsbygge där man hade en gammal startmotor/generator på 28v/400A från ett flygplan. Man lät linda om den för att få 48v - lätt som en plätt - lät det. Vet du nånting om en sån lösning och skulle det då vara möligt att göra med din motor?

ollebolle

  • Inlägg: 673
SV: Val av motor till elfordon?
« Svar #7 skrivet: 04 mar-08 kl 16:55 »
Det ser inte ut som att det är plättlätt.


Monder

  • Inlägg: 25
    • Uppland
SV: Val av motor till elfordon?
« Svar #8 skrivet: 10 mar-08 kl 11:21 »
Okey, då verkar inte din motor vara rätt motor för mig. Du verkar veta en del om eldrift. Har du något tips om var jag kan köpa 6v batterier på minst 200 Ah?

 

ollebolle

  • Inlägg: 673
SV: Val av motor till elfordon?
« Svar #9 skrivet: 10 mar-08 kl 20:17 »
Nej jag har ingen större kunskap om ämnet. Har lite grundkunskaper från skolan endast.

Tompaiuppsala

  • Inlägg: 397
  • Vill så det värker!
SV: Val av motor till elfordon?
« Svar #10 skrivet: 11 mar-08 kl 11:19 »
Men hur hanterar man 400 A  ???

Berätta för en som inte har några kunskaper i ämnet. Hur styr och reglerar man 400 A i tex en eldriven bil, eller varför inte i den där trucken?
« Senast ändrad: 11 mar-08 kl 11:22 av Tompaiuppsala »

ollebolle

  • Inlägg: 673
SV: Val av motor till elfordon?
« Svar #11 skrivet: 11 mar-08 kl 17:19 »
Jag kan tänka mig att det blir en styrenhet som nån elektroniktillverkare har i sin katalog.

Ett antal halvledare som tar hand om strömmen. Pulsat för att inte få för stor effekt att kyla bort. Det gäller ju att hushålla med batterienergin. Styrenheten ska vara så kall som möjligt och helst inte räcka till en enda kråka.

Trucktillverkare är ett ställe där man nyttjar mycket som är användbart i elfordon.

Finns någon Atlet på Alternativet? De har (hade?) en medarbetare som intresserade sig för elfordon och han har säkert en hel del att informera om.



boaa

  • Inlägg: 2
SV: Val av motor till elfordon?
« Svar #13 skrivet: 17 mar-08 kl 19:57 »
Varför inte använda riktiga grejor! jag är impotör av både motorer och styrenheter för konventeringar av både lättare fordon och "riktiga" bilar. och priserna är riktigt bra. grejerna är från 48V-144V och klara upp till 600A
kolla in min hemsida www.ev-elbil.se eller maila boaa@telia.com

elbils Bosse


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser