Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skillnaden mellan kalk och krita?  (läst 15539 gånger)

hanne

  • Inlägg: 63
    • Småland
Skillnaden mellan kalk och krita?
« skrivet: 19 jan-04 kl 16:39 »
Jag undrar om det finns någon som vill förklara skillnaden mellan kalk och krita.
Tänker göra limfärg och då behövs krita (2,5 l vatten i en hink sedan 5kg krita som ej ska röras om utan stå o dra till dagen efter då allt ska blandas med lim. (1,5 dl pärllim i 5 dl vatten ska dra över natten o smältas i vattenbad. Eller 1,5 dl cellulosaklister i 2,5 l vatten) Recept från Lena Nessles bok "Måla som förr").

Jag har en säck - "Ren kalkhydrat - släckt murkalk. Används för renovering av gamla byggnader. Används till kalkmålning." - Står det på påsen. Är det användbart? Kalkväggar "kritar av sig" säger man ju. Krita är en form av kalk läste jag på nätet. Och i Alternativ-handboken står det såhär:
"Kalkfärg har under flera hundra år använts på puts både inom- och utomhus. Färgen består av vatten, släckt kalk (kalciumhydroxid) och eventuellt kulört pigment. Kalken utgör såväl bindemedel som vitt pigment. Släckt kalk fås genom att vatten sätts till bränd kalk (kalciumoxid). Tillförs endast den mängd vatten som behövs för att släcka den brända kalken, erhålls torrsläckt kalk. Tillförs ett överskott av vatten fås våtsläckt kalk. För att erhålla jämn sugning i putsunderlaget används sk kalkvatten före strykningarna och som fixering efter sista strykningen."

Kan jag använda kalkhydrat till limfärgsreceptet? Det är ju billigare än krita från färghandeln, så jag hoppas det går... :)
« Senast ändrad: 19 jan-04 kl 16:51 av hanne »

Camilla

  • Gäst
Re:Skillnaden mellan kalk och krita?
« Svar #1 skrivet: 20 jan-04 kl 22:05 »
Egentligen har jag ingen aning, och inte har jag blandat nån limfärg heller...
Men jag har kalkat ett antal stall och uthus och jag har blandat kitt till fönster.

Till stallkalkningen har man ju släckt kalk + vatten - det är väl sånt du har i säcken? Kalken är läskig att ta i, dammet fräter och svider i näsan och ögonen. Men krita som man har i linoljekitt känns helt annorlunda, nästan som barnpuder. Så om det är sådan krita man har i limfärg, så är det ju skillnad. Var det till någon hjälp? Annars har jag ett lästips till åt dig http://home.swipnet.se/visbyfarg/meny.html  (ganska roligt, särskilt tipset hur man får limfärg droppfri!)

hanne

  • Inlägg: 63
    • Småland
Re:Skillnaden mellan kalk och krita?
« Svar #2 skrivet: 21 jan-04 kl 00:15 »
Tack för länken: "Limfärg är en slaskig färg. D.v.s. färgen rinner och stänker.
Förr i tiden var det gott med en öl när man målade.
Det var långt till närmaste torrdass, så man spädde ut färgen med urin. Då förändrade man
egenskaperna på två sätt. Dels så blev färgen en aning "trixotrop" och när färgen torkat ihop
med syran, blev den mycket hårdare och kritade inte av sig."

Tror att jag förstår lite hur det hänger ihop nu. Har surfat runt och vet nu att dina iakttagelser bör stämma:

Kalk görs av kalksten, marmor och krita = Kalciumkarbonat = CaCO3, som man eldar till över 1000 grader i kalkugnar. Då ångas kolsyran bort och man får "bränd kalk" = "osläckt kalk" = Kalciumoxid = Ca0. Den torrsläcks av experter eller våtsläcks av dito eller kunden. Släckt kalk =Kalciumhydroxid = Ca(OH)2. Farligt att inandas och frätande vid långvarig hudkontakt! Släckt kalk kallas också ibland för Kalciumhydrat (nu är det nog bara den skillnaden jag inte förstår - på släckt kalk och släckt kalk alltså). När man sedan använder kalken som blandats med vatten så upptar den luft under torkningen - och cirkeln sluts, för nu bildas Kalciumkarbonat = CaCO3!

Så i morgon ska jag till stan och köpa krita!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

732 gäster, 5 användare (2 dolda)
beekeepern, Hantverkaren, mommo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser