Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tobaksodling  (läst 218408 gånger)

systermicke

  • Inlägg: 167
  • Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
SV: Tobaksodling
« Svar #1180 skrivet: 03 jun-14 kl 08:05 »
Moralisten i mig säger att tobaksbruk ska vara bruk och inte missbruk.

Vad som är bruk och missbruk lämnar jag upp till var och en att bestämma, beroende blir man ju vare sig man brukar små miniprillor eller extra starkt lössnus. Jag odlade själv både Rustica och Alida förra året och märkte inga direkta skillnader i nikotinmängd. den stora skillnaden jag märkte var dock att det blev mindre biverkningar och kändes inte lika hälsovådligt som köpt snus.

Blekslättens Gård

  • Inlägg: 486
  • Blekslatten gard.se
    • Dalsland
SV: Tobaksodling
« Svar #1181 skrivet: 05 jun-14 kl 06:57 »
Satte ut virginia plantorna i landet i måndags och hoppas att det blir något till hösten,Vattnade med hönsbajs vatten ;D
Ekologisk pärlhöns uppfödning

Bjon

  • Inlägg: 15
    • Småland
SV: Tobaksodling
« Svar #1182 skrivet: 08 jun-14 kl 00:18 »
Mina har varit ute i drygt en månad. Kanske blev det lite väl tätt mellan plantorna men än så länge verkar de växa och frodas.
Nu i dagarna har vi haft regn och prognosen säger sommarsol i veckan... Ska bli intressant att se vad som händer då.

Lurkers

  • Inlägg: 330
  • listen carefully i say this only once!
    • Värmland
SV: Tobaksodling
« Svar #1183 skrivet: 08 jun-14 kl 09:58 »
Konstigt..mine Habana2000 har börjat å få blomställ, tycker det var lite tidigt.

Rappen

  • Inlägg: 99
    • Bohuslän
SV: Tobaksodling
« Svar #1184 skrivet: 08 jun-14 kl 11:40 »
Konstigt..mine Habana2000 har börjat å få blomställ, tycker det var lite tidigt.

Du är inte ensam om det...Burleyn har fått fnatt, dom andra växer som bara fasen, MEN har redan tjuvar..

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #1185 skrivet: 08 jun-14 kl 14:27 »
Googlade runt på tidig blomning...Stress,gamla frön kanske..temperatur när man planterar ut..plantan måste ju tro det är höst...nära slutet..Typ Blåregn tuktar man ju hårt så busken tror att sista stunden är kommen och därmed blommar den  :o ... Hittade något här verkar som man ska ta bort blomställningen och låta en "sucker",tjuvskott ta över...ska bli hygglig skörd ändå  :) .

http://news.google.com/newspapers?nid=1734&dat=19830705&id=04EcAAAAIBAJ&sjid=f1IEAAAAIBAJ&pg=4395,310591

Rappen

  • Inlägg: 99
    • Bohuslän
SV: Tobaksodling
« Svar #1186 skrivet: 08 jun-14 kl 15:51 »
"Hittade något här verkar som man ska ta bort blomställningen och låta en "sucker",tjuvskott ta över...ska bli hygglig skörd ändå"
Låter jäkligt logiskt, tackar för den Tännlappen. Inte så kul med bonsai-Burley  >:D

Lurkers

  • Inlägg: 330
  • listen carefully i say this only once!
    • Värmland
SV: Tobaksodling
« Svar #1187 skrivet: 09 jun-14 kl 06:51 »
Ja tack för info!  Måste va frön då alla sorter har fått samma behandling från dag ett, eller så kan det vara så,att vissa sorter är mera känsliga på stress,temperatur osv.ska testa å la en tjuv vara, men inte är det någon möjlighet för korspollinering

Lurkers

  • Inlägg: 330
  • listen carefully i say this only once!
    • Värmland
SV: Tobaksodling
« Svar #1188 skrivet: 12 jun-14 kl 14:25 »
Tobaken börjar å skjuta fart, bakom pallkragarna. 

Balder

  • Inlägg: 77
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1189 skrivet: 13 jun-14 kl 12:12 »
Mina plantor har också börjat bilda blomställning på Alida från egna frön Burley från köpta frön Brazil Dunkel från frön jag fått av Rustica 62,så det verkar skumt om det skulle vara nåt fel på fröna,förövrigt har jag gjort som vanligt förutom att jag sådde lite senare.

Lurkers

  • Inlägg: 330
  • listen carefully i say this only once!
    • Värmland
SV: Tobaksodling
« Svar #1190 skrivet: 13 jun-14 kl 12:53 »
Mina plantor har också börjat bilda blomställning på Alida från egna frön Burley från köpta frön Brazil Dunkel från frön jag fått av Rustica 62,så det verkar skumt om det skulle vara nåt fel på fröna,förövrigt har jag gjort som vanligt förutom att jag sådde lite senare.

Har upplevd det förut för några år sen, men då bara enstaka plantor, men detta året har samtliga habana2000 bildat blomställning, har knipsat bort dom undantaget är två plantor som jag låter gå till frön. Och så har jag låtit en tjuv vara kvar som beskrivit över här.
 

 

Lurkers

  • Inlägg: 330
  • listen carefully i say this only once!
    • Värmland
SV: Tobaksodling
« Svar #1191 skrivet: 13 jun-14 kl 19:27 »
Är det någon som har räknat på hur mycket ferdigt snus i gram en typisk tobaksplanta i våra omgivningar ger? Har möjligenn tänkt å prova å odla till mitt års förbruk mesta år.

piprökarhonan

  • Inlägg: 23
    • Södermanland
SV: Tobaksodling
« Svar #1192 skrivet: 13 jun-14 kl 23:05 »

Onormalt tidig blomning...

Nej, har inte märkt någon blomning annat på Rustikasorterna som normalt borde blomma efter ca: en månad efter utsättning och som dom naturligtvis gör helt enligt planen.

Har Virginia, Havanna och andra tabakum och dom visar inte på något sätt att det är blomning på gång - så har man redan fått blomning så måste det handla om att man fått och sått skitfrön...

Och det säger jag som förstagångsodlare - så se till att skaffa er kvalitetsfrön redan från början och rata skit som ni kan få gratis via t.ex denna sidan.






Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #1193 skrivet: 14 jun-14 kl 03:30 »
Är det någon som har räknat på hur mycket ferdigt snus i gram en typisk tobaksplanta i våra omgivningar ger? Har möjligenn tänkt å prova å odla till mitt års förbruk mesta år.

Kom ihåg att Erik Röde nämnde något om det i den gamla tråden...kikade där och klippte ut vad erik röde skrivit och klistrade in här...

"Hur mycket snus får man av 10 plantor?

De plantor jag räknar på är någon slags "standardplanta" som blir 120cm och som har bra blad. På en sådan planta får du ca 2 dosor snus (100g färdigt snus). Snus är mest vatten, till  styvt 2/3 faktiskt. Du kan också rulla 5 hyfsade cigarrer.

Förra årets plantor gav som ett snitt 70g färdig tobak. Nu ska tilläggas att mitt snittvärde inte baserar sig på mer än ett års produktion!


Om du undrar hur mycket tobak du får så kan du väga dina plockade blad. 1000g blad ger 100g färdig tobak. 90% försvinner."

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #1194 skrivet: 14 jun-14 kl 03:31 »
Tobaken börjar å skjuta fart, bakom pallkragarna.

Ser bra ut  :D ...Rätt likt dom plantor jag satt...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #1195 skrivet: 14 jun-14 kl 03:33 »
Onormalt tidig blomning...

Nej, har inte märkt någon blomning annat på Rustikasorterna som normalt borde blomma efter ca: en månad efter utsättning och som dom naturligtvis gör helt enligt planen.

Har Virginia, Havanna och andra tabakum och dom visar inte på något sätt att det är blomning på gång - så har man redan fått blomning så måste det handla om att man fått och sått skitfrön...

Och det säger jag som förstagångsodlare - så se till att skaffa er kvalitetsfrön redan från början och rata skit som ni kan få gratis via t.ex denna sidan.
  ...Lite mysko väder kan nog också påverka...

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #1196 skrivet: 14 jun-14 kl 09:11 »
Hur ska man veta att man får skitfrön?
Och var köper man bra frön?
Och hur vet man att det är bra frön?
Jag frågar piprökarhonan.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Lurkers

  • Inlägg: 330
  • listen carefully i say this only once!
    • Värmland
SV: Tobaksodling
« Svar #1197 skrivet: 14 jun-14 kl 12:01 »
Onormalt tidig blomning...

Nej, har inte märkt någon blomning annat på Rustikasorterna som normalt borde blomma efter ca: en månad efter utsättning och som dom naturligtvis gör helt enligt planen.

Har Virginia, Havanna och andra tabakum och dom visar inte på något sätt att det är blomning på gång - så har man redan fått blomning så måste det handla om att man fått och sått skitfrön...

Och det säger jag som förstagångsodlare - så se till att skaffa er kvalitetsfrön redan från början och rata skit som ni kan få gratis via t.ex denna sidan.
   Skit från denna sidan? Detta år har jag bytat till mig 2 sorter tobak som växer och ser frisk å fin ut, har aldrig haft något problem med frön från andra odlare här i Sverige och andra länder, så vad menar du?

Lurkers

  • Inlägg: 330
  • listen carefully i say this only once!
    • Värmland
SV: Tobaksodling
« Svar #1198 skrivet: 14 jun-14 kl 12:10 »
Kom ihåg att Erik Röde nämnde något om det i den gamla tråden...kikade där och klippte ut vad erik röde skrivit och klistrade in här...

"Hur mycket snus får man av 10 plantor?

De plantor jag räknar på är någon slags "standardplanta" som blir 120cm och som har bra blad. På en sådan planta får du ca 2 dosor snus (100g färdigt snus). Snus är mest vatten, till  styvt 2/3 faktiskt. Du kan också rulla 5 hyfsade cigarrer.

Förra årets plantor gav som ett snitt 70g färdig tobak. Nu ska tilläggas att mitt snittvärde inte baserar sig på mer än ett års produktion!


Om du undrar hur mycket tobak du får så kan du väga dina plockade blad. 1000g blad ger 100g färdig tobak. 90% försvinner."
.  Tack du då får jag röja plats åt nya 150 plantor till nästa år ,så har jag till ett års forbruk, med dom120 andra.

Bjon

  • Inlägg: 15
    • Småland
SV: Tobaksodling
« Svar #1199 skrivet: 16 jun-14 kl 21:47 »
.  Tack du då får jag röja plats åt nya 150 plantor till nästa år ,så har jag till ett års forbruk, med dom120 andra.

Är inne på samma linje. Det skulle vara kanon att vara självförsörjande. Inser att jag är lite smånördig när jag redan funderar över nästa sommars plantering...

Ska spara frön och byter gärna "skitfrön" med andra här på forumet när det så blir dags. :)

Ett litet orosmoln har dock dykt upp - tvestjärtar! Är nästa helt säker efter ha sökt runt på webben. Ett bekämpningstips jag hittat innehåller T-sprit men det verkar mindre smart på tobak ( http://forum.odla.nu/lofiversion/index.php/t45405.html). Ett annat har jag hittat via http://www.howtogrowtobacco.com: Ca 1 deciliter vatten i en kopp med någon droppe vegetabilisk olja – "the find it and drown"

Hur göra - låta det vara och hoppas att de lessnar eller gå på hårt och bestämt? Tacksam för synpunkter.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 3 användare (1 dolda)
tuslus, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser