Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snygga till smidesstäd  (läst 11621 gånger)

bissingen

  • Inlägg: 86
    • Halland
    • AmandaDesign Silversmide
Snygga till smidesstäd
« skrivet: 17 feb-12 kl 11:19 »
Hej på er!

Jag är i färd med att köpa ett 25 kilos smidesstäd från 1925. Tror dock att den plana ytan ovanpå kan behöva sig en uppfräschning. Någon som är hemma på hur man går till väga för att göra en slät och fin igen? :)


 

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Snygga till smidesstäd
« Svar #1 skrivet: 17 feb-12 kl 15:44 »
Är kanterna nedslitna och sönderslagna eller är ytan bara litet ojämn?

1. Om ytan är ojämn kan man slipa med en grov slipskiva på en vinkelslipmaskin. Slipa aningen försiktigt så du inte värmer bort härdningen. Städet är anlöpt till relativt hög temperatur så det är inte så väldigt känsligt men ta det litet försiktigt.

2. Om kanterna är sönderslagna förvärmer man städet till 100-150 grader med gasolbrännare eller med en vedbrasa. Sedan svetsar man på kanterna med 3,2 mm hårdsvetselektroder. Den sorten som bönderna skor foderkvarnar med. Inte den hårdaste sorten för den är för skör. Tyvärr minns jag inte Elgas katalognummer för sorten jag använde. Vid påsvetsning kommer stora delar av städet att tappa härdningen och blir inte så hållbart som ett nytt men för hobbybruk håller det i årtionden.

3. Om stora delar av banan (övre ytan) är sönderslagen och eller gropig går det också att reparera. Banan på mitt städ liknade mest ryggen på en gammal utlevad märr. Jag förvärmde städet och svetsade på hela ytan med hårdsvetselektroder tills jag hade tillräckligt med material överallt och sedan slipade jag städet plant med vinkelslipmaskin och kontrollerade med linjal så det blev rakt.

4. Om det är riktigt bedrövligt kan man bygga upp groparna med vanliga elektroder innan man lägger på en yta av hårdsvetselektroder.

Det där städet ser så bra ut så det kan till och med hända att det går att använda som det är om inte bilden ljuger allt för mycket. Huvudsaken är att det finns en skarp kant någonstans.

Varning: Gjutjärnsstäd är knepiga att reparera. Vissa gamla amerikanska städ var av gjutjärn med påvälld stålbana. Om skadan går genom stålet kan den vara svår att reparera för en amatör. Kinesiska städ som är gjorda helt av gjutjärn går inte att reparera.

« Senast ändrad: 17 feb-12 kl 15:47 av TW »
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

bissingen

  • Inlägg: 86
    • Halland
    • AmandaDesign Silversmide
SV: Snygga till smidesstäd
« Svar #2 skrivet: 17 feb-12 kl 16:35 »
Tack för det utförliga svaret!

Jag har inte varit och sett städet än, ska kolla in det imorgon. Men min uppfattning av bilderna och efter att ha talat med föräljaren så ska ytan vara i ganska gott skick, men att den kanske kan vara i behov av en slipning. Men hur polerar man upp det efteråt?

Förkortar man städets livslängd genom att svetsa igen hål och gropar som du gjorde på ditt städ?

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Snygga till smidesstäd
« Svar #3 skrivet: 17 feb-12 kl 19:34 »
Jag slipade med en grov slipskiva i vinkelslipmaskinen (en stor Metabo maskin). Sedan putsade jag med en sandpapperstrissa i den lilla vinkelslipmaskinen. Enligt vad jag fick höra så skall det duga. Då man använbder städet blir det blankare med tiden.

Enligt vad jag fick höra då jag forskade i saken så förkortar man livslängden en aning fast å andra sidan kan man ju svetsa ny yta på hela städet den dagen det är uppnött. Ett städ tar aldrig slut om man inte slår så det spricker mitt i tu. Det går att reparera men hårdsvetsstickor är svindyra och man behöver en bra sticksvets..... och så måste man kunna svetsa ordentligt.
Jag har en 200A Unitor likriktarsvets av 1960-tals modell som jag svetsade på städet med. En vanlig transformatorsvets duger inte.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

neja

  • Inlägg: 9
    • Norge
SV: Snygga till smidesstäd
« Svar #4 skrivet: 16 jun-12 kl 19:21 »
Hej,
om du vill ha till en riktigt fin yta på städet kräver det en del jobb. Såg att du redan blivit
tipsad om att bruka maskin, säkert lättare än metoden jag brukt.
Brukte slip papper på en träkloss först och gick sen ner finnare och finnare till slut tog jag en
träkloss kläd med skin och gned in slipp pasta i skinnet. För att få upp en fin blank yta.
Men allt beror förstås på vad du ska bruka det till. Jag är guldsmed.  :)

 

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Snygga till smidesstäd
« Svar #5 skrivet: 21 jun-12 kl 22:09 »
Erbjudandet om renovering av städ och kurser i smide har jag flyttat till tråden  http://www.alternativ.nu/index.php?topic=136654.new#new i avdelningen "Jobb och tjänster" eftersom jag huvudsakligen uppfattade den som ett erbjudande om tjänster.

Vänligen
Jens - Denna gång som moderator.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

494 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser