Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "klätterväxt" till taket som ger frukt?  (läst 6058 gånger)

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
"klätterväxt" till taket som ger frukt?
« skrivet: 18 mar-14 kl 17:04 »
måste ju skriva en tråd nu när min efterlängtade innomhus-tavla har blivit värklighet!
Jag läste just om kiwiplantor, och blev helt inspirerad. Men kiwi tar ju flera år att få stor nog att få frukt ifrån….
Jag funderar på att sätta upp trådar längs med taket som en klätterväxt skulle kunna klättra på :) Jag har ju väldigt begrensat med plats, men tänk vad härligt med ett alldeles grönt tak :) Jag har stora fönster så belysning borde inte vara ett problem under sommarhalvåret i alla fall.
Så vilka klätter mat växter trivs innomhus?
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: "klätterväxt" till taket som ger frukt?
« Svar #1 skrivet: 18 mar-14 kl 22:42 »
Jag har en slags passionsfrukt som jag satte från kärnor från en köpt frukt. Inte den vanliga utan en gul. Den har inte gett någon frukt än. För många år sedan odlade jag en sparrisböna som heter Yard long. Den fick slingra runt gardinstången i ett västerfönster. Fick massor av halvmeterlånga bönor.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: "klätterväxt" till taket som ger frukt?
« Svar #2 skrivet: 19 mar-14 kl 10:11 »
Håller med om störbönor om man vill ha nåt som klättrar snabbt och ger bra skörd.

Men, jag tror inte att det är tillräckligt med ljus i taket även om du har mycket fönster och sol dygnet runt på sommaren. Ljuset som når taket blir ju indirekt och mycket svagare än om det är direkt solljus.

Oavsett vilket så kan det ju vara kul att prova. En påse bönfröer kostar inte många kronor. Funkar det mot alla odds så blir det ju extra roligt! 

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: "klätterväxt" till taket som ger frukt?
« Svar #3 skrivet: 20 mar-14 kl 16:32 »
MissT vad roligt att du fick massa bönor!  :D Jag älskar bönor, speciellt sånna man kan äta med bönskidan kvar. Så det kan ju vara en bra ide.

Vitis: Just nu känns det som att allt jag försöker odla bara dör. Så nåt prövprojekt mot alla odds är inte riktigt min grej just nu.

Kan pumpa eller nåt sånt vara en idee?

"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: "klätterväxt" till taket som ger frukt?
« Svar #4 skrivet: 21 mar-14 kl 09:20 »
Skulle inte tro att pumpa fungerar, men du kan ju alltid prova. Jag försökte med vattenmelon, men den trivdes inte alls inne. Vad jag har lyckats med är ju sparrisbönorna (det är en sort som vill ha lite mer värme än dom bönor som man brukar odla på friland), chili, tomater, aubergin, physalis. Vet en som odlade lite ärtor inne och det gick bra. Sockerärtor borde ju också gå.
Du kan väl prova det du känner för och sedan rapportera här hur det gick.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: "klätterväxt" till taket som ger frukt?
« Svar #5 skrivet: 21 mar-14 kl 11:46 »
Fastfrusen, klart man kan testa olika grejer, men kul också när det lyckas. Under dina svåra förhållanden så skulle jag satsa på det enklaste: smörgåskrasse, spirsenap  (precis som smörgåskrasse, men med senapsfrön - i England brukar man så krasse och senap samtidigt).  Vitlöksklyftor kan man sätta i jord och skörda det gröna som kommer upp, går också med vanlig gul lök.

 Jag testade med stocken av ett vitkålshuvud - att länka funkar inte för mig, men det finns beskrivning i en tråd 'spirkål i köksfönstret', från februari.

Rädisfrön kan man också spira och skörda hjärtbladen - lite mera matigt än smörgåskrasse.  Annars är rädisor något kan prova att odla ute i krukor eller baljor - och som sagt om det blir dåligt med konventionella rädisor kan du äta blasten. Sallad och grönkål växer också bra i svalt väder och tål lite frost - kan ändå vara bra att låta krukan stå inne i relativ värme tills det kommer upp och sedan sätta ut i starkare ljus.

Sockerärter brukar jag odla i fönstret på vårkanten - det blir inte särskilt mycket
men som ett dekorativt tillskott på tallriken funkar det fint. Helst ska man förstås ha rätta bakterierna i jorden, och det har du knappast, så plantorna blir nog rätt svaga.  Dock kan man äta bladskotten - delikatess i Kina och var poppis på restauranger för några år sedan . Paprika har jag fönsterodlat och tagit tillvara fröna i ett 20-tal år så nu verkar jag frön som funkar rätt bra.  Började med frön från en vanlig köpt paprika.

Lycka till!

Torpfröken

  • Inlägg: 152
    • Uppland
SV: "klätterväxt" till taket som ger frukt?
« Svar #6 skrivet: 15 apr-14 kl 02:07 »
Jag odlar vanliga gröna ärtor från mataffären inomhus året om. Nu klipper jag förvisso topparna och använder som sallad istället för att odla fram ärtor, men de stormtrivs.

Solrosfrön går bra att så dom med och äta skotten.

Jansdotter

  • Inlägg: 94
    • Småland
SV: "klätterväxt" till taket som ger frukt?
« Svar #7 skrivet: 15 apr-14 kl 23:45 »
Du som odlar vanliga ärtor från mataffären, vilka ärtor menar du? I min affär finns det bara sugarsnaps och så frysta förståss...
Eller menar du torkade soppärtor? Finns det gröna sådana? Jag är sugen på att testa detta nämligen!

Torpfröken

  • Inlägg: 152
    • Uppland
SV: "klätterväxt" till taket som ger frukt?
« Svar #8 skrivet: 16 apr-14 kl 03:19 »
Gogreen har torkade gröna ärter. http://gogreen.se/produkter/arter/grona-arter/

Rutan

  • Inlägg: 100
SV: "klätterväxt" till taket som ger frukt?
« Svar #9 skrivet: 16 apr-14 kl 09:25 »
Det går bra med gula ärtor också, sådana som man har till ärtsoppa

Jansdotter

  • Inlägg: 94
    • Småland
SV: "klätterväxt" till taket som ger frukt?
« Svar #10 skrivet: 16 apr-14 kl 10:32 »
Då ska jag prova det!

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: "klätterväxt" till taket som ger frukt?
« Svar #11 skrivet: 11 jul-14 kl 20:57 »
Hur vore det med blomsterkrasse? Inte så mycket till frukt, men ätbar, vacker och klättrande. Vet inte hur den tar ljusförhållandena hos dig dock.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: "klätterväxt" till taket som ger frukt?
« Svar #12 skrivet: 11 jul-14 kl 21:07 »
Hur vore det med blomsterkrasse? Inte så mycket till frukt, men ätbar, vacker och klättrande. Vet inte hur den tar ljusförhållandena hos dig dock.
vilken bra ide! Lite fina blommor skulle sitta fint, å så kn man äta dom också. Den är vel ganska snabbväxande också om jag inte minns fel? Får kolla upp det  :D
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: "klätterväxt" till taket som ger frukt?
« Svar #13 skrivet: 11 jul-14 kl 21:34 »
Jo, tror dom är snabbväxande. Det enda jag är osäker på är vad slags ljus dom vill ha, men skulle dom inte komma till taket, så kanske du får några fina, goda skott i alla fall. :-D

Men det finns både busk och slingervarianter, så se till att du väljer en som slingrar. Fast det visste du antagligen redan
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: "klätterväxt" till taket som ger frukt?
« Svar #14 skrivet: 12 jul-14 kl 15:58 »
Här står det att krassefrön kan läggas in och användas som kapris: http://runabergsfroer.se/?m=234 var det inte du som gillade kapris?
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: "klätterväxt" till taket som ger frukt?
« Svar #15 skrivet: 12 jul-14 kl 22:05 »
Det här blir ju bara bättre och bättre :) Får nog be sambons mamma ta med lite fröer när hon kommer upp om två veckor :)
Jag har mina "kapris perioder" när jag vill ha kapris i allt, sen går det över.  ;)
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

white:cloud

  • Gäst
SV: "klätterväxt" till taket som ger frukt?
« Svar #16 skrivet: 08 sep-14 kl 12:03 »
Malabarspenat (basella alba) är en klätterväxt som inte kräver mycket ljus men väl inomhusvärme. Bladen kan skördas till sallad som typ späd spenat / mangold. Själv har jag tomater som slingrar sig upp till taket  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

411 gäster, 2 användare
LimJans, smaka

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser