Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Billig såmaskin?  (läst 1881 gånger)

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
Billig såmaskin?
« skrivet: 30 jan-20 kl 15:34 »
Eftersom både jag och min fru dras med olika krämpor vore det bra om någon känner till någon sorts såmaskin som inte kostar så mycket. Jag tänker mig något med skaft eller liknande som man skjuter framför sig och som portionerar ut frön i jorden.
Eftersom våra plättar inte är större än ca 30 m2 får en sådan inte heller kosta mer än några hundralappar.
Det är väl fram för allt till olika rotfrukter den ska användas till.
Jag har inte något emot att handla från utlandet om det finns något lämpligt.

Eller om någon har tips om hur man kan bygga något själv? Jag kan tänka mig att det är själva portioneringsmekanismen som är besvärligast att konstruera.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Billig såmaskin?
« Svar #1 skrivet: 30 jan-20 kl 16:07 »
Det enklaste är väl ett lagom långt rör med en tratt i uppändan, då slipper du böja dig. Och den fungerar till alla storlekar på sådd.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Billig såmaskin?
« Svar #2 skrivet: 30 jan-20 kl 19:21 »
Ja det skulle kunna fungera - i brist på bättre grejer. Ett rör från ett gammalt partytält t.ex. Tratten tror jag inte är nödvändig. Det går nog pilla ner något frö i taget ändå.
Det kanske går utveckla det ytterligare. Om man i stället drar den och en liten plogbill först skjuter jorden åt sidan en aning och röret kommer direkt efter och ett par plåtbitar på slutet som fyller igen efteråt.
 ;D
Välta kan man göra genom att gå fot för fot på såfåran efteråt.

Men om någon har bättre alternativ vore det bra.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Billig såmaskin?
« Svar #3 skrivet: 30 jan-20 kl 19:44 »
Du kan juh installera en sådan där app som gör att man kan handla billigt från Kina.
Då kan du ha tur att hitta något i den prisklassen du anger.  Men ett varningens finger...  priset kopplas till kvalité och i de flesta fall är det rent ut sagt skit du hittar.

Jag har sett lita dyrare varianter som man kan ställa in i all oändlighet ( nästan).

Men en självbygge variant med en plogbil ett hjul före och ett efter till att packa med är inte nödvändigtvis helt omöjligt att bygga.
Ska se om jag hittar några filmsnuttar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Jalbertsson

  • Inlägg: 20
    • Västergötland
SV: Billig såmaskin?
« Svar #4 skrivet: 30 jan-20 kl 19:45 »
Kanske du kan köpa/tillverka en sån här för att få en såfåra och kupa jorden sedan när du har fått ner fröna via röret. https://www.neversinktools.com/products/zipper

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Billig såmaskin?
« Svar #6 skrivet: 30 jan-20 kl 20:40 »
Jalbertssons förslag tänker jag inte betala 79$ +frakt för. En sån tillverkar jag lätt ute i garaget av några spillbitar. Den har inte riktigt den funktion jag är ute efter, men kan nog komma till användning ändå till lite större frön.

Skogsvildes länkar har jag tittat på tidigare. Nästa gång jag är in till Östersund ska jag titta närmare på Granngårdens billigaste såmaskin.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Jalbertsson

  • Inlägg: 20
    • Västergötland
SV: Billig såmaskin?
« Svar #7 skrivet: 30 jan-20 kl 21:32 »
Ja jag skulle inte heller vilja betala runt en tusing, men som jag skrev, köpa/tillverka, så har du verktyg och material som du kan använda så blir det ett roligt projekt och pengar sparade i slutändan. Kanske kan vara lite klurigt med vinklarna för att få rätt djup och så, men det löser du nog.

För inspiration kan du kolla in vad "professionella" småskaliga odlare använder för såmaskiner och få lite idéer där för tillverkning i garaget. Sök på Youtube efter "seeders 30 inch bed" vilket har blivit någon form av standard för de som odlar utan traktorer m.m. Tror generellt att ju billigare såmaskin desto bättre måste jorden vara preparerad för att den ska fungera utan problem. Inbillar mig också att du får igen de mesta av pengarna om du säljer en erkänt bra maskin begagnat när ni inte har någon nytta av den.

Hittar du på något eget så dela gärna med bilder!

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Billig såmaskin?
« Svar #8 skrivet: 31 jan-20 kl 09:35 »
Vinklarna tror jag inte är så väldigt kritiska på den där "Zipper".

Tankarna börjar snurra om hur man skulle kunna göra en "såmaskin" av sånt som skräpar här och där.
Framgaffeln från en trampcykel och en rund träskiva kanske är en början? Det måste vara frödoseringen som är krångligast att konstruera.
Det är fritt fram för alla att spåna fram förslag på hur man kan göra.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Billig såmaskin?
« Svar #9 skrivet: 31 jan-20 kl 12:53 »
Har du tittat på en "planteringspinne" som t.ex. den här? Kostar typ 600 kr.

https://www.lindbloms.com/tradgardstillbehor/samaskiner-sahjalpmedel/planteringsror-saror-33-mm/

Sjaunja

  • Inlägg: 5531
    • -
SV: Billig såmaskin?
« Svar #10 skrivet: 31 jan-20 kl 13:38 »
För ärtor och fröer i ärtlik storlek borde det funka med ärtpistol. Machometoden :)

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Billig såmaskin?
« Svar #11 skrivet: 31 jan-20 kl 13:39 »
Plantrör har jag gått många timmar i skogen med när jag planterat tall. Visserligen ett något grövre rör. Den här modellen skulle kunna vara lämplig för sättlök. Jag måste nog hälsa på syrran och titta lite på hennes rör. Det har jag inte tänkt på tidigare att hon har.

När jag var barn sådde jag ärtor med blåsrör. Det var kanske inte den ursprungliga tanken att de skulle växa här och där.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Billig såmaskin?
« Svar #12 skrivet: 31 jan-20 kl 15:06 »
Jag har en enkel såmaskin i plast som heter; Wolf Geräte Saat-Master EC-M  multi-star. Den har varit bra den har sått jämt och tunt. Men den har varit lite knepig att använda. Men jag har också använt så-rör sk. betfrösåmakin. den sår tjockare, men gör sårad och täcker. Just nu har vi Granngårdens ett-frösåmaskin, den är bra men dyr.
kretslopp

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Billig såmaskin?
« Svar #13 skrivet: 31 jan-20 kl 19:11 »
Jag fick ett förslag via PM:
Citera
Hej
"anfaller" med någon idee Ang såmaskin....
Redan innan de där med 2 hjul var uppfunna fanns en enklare modell. Denna tror jag du kan tillverka.
Nackdelen är att, i enklaste utförande, blir den bara bra för EN fröstorlek... Men, även det går att lösa...


1. Tillverka en liten plog. Ca 5,,, 10 cm hög. Plogen enkel  "2 plåtar i V form. Behöver ej vara, ska ej vara, någon form av" svängda vändskivor".... Ändarna på "vingarna" bör böjas tillbaka lite, till att bli "parallella färdriktningen".

2. I bakkant av plogen, vingarna, borra hål.... Trä igenom en axel. Ett litet rör. Gör först någon form av "skovlar/utmatare.. Kan kanske räcka med att borra små gropar i röret. Lås axeln med tex (kommer inte ihåg namnet). "Fjädrande låsbricka".  Finns två modeller, en slät o en taggig insida. (de har snå öron, för tång och "låser inåt".)

3. Tillverka två små hjul, med piggar utåt. Behöver inte vara riktiga hjul, räcker "igelkotthjul".  (Jmf riktigt gamla "dubbelmontage" traktor. Var egentligen motsvarande slirskydd.).

4. Tillverka en liten "frölåda". Några plåtbitar, som en kon. Fäst i "plogvingarna, tätt mot axeln!

5. Gör fäste, i plogen överkant för "dragskaft". Tillverka pinne el rör, i lämplig längd för att "dra maskinen".

6. För att så olika fröstorlek. Tillverka flera axlar, med olika storlek på "utmatarna". Sålunda, bra att inte svetsa fast låsningar på axeln.



Ojoj, läser igenom och upptäcker att det inte blev rätt arbetsordning.
Kanske har jag glömt något, el något som blev motsägande?
Fråga om jag trasslade till...

Denne skrev även detta:
Citera
Tycker ämnet är kul och det blev det lite "klickande"...

Hittade denna. Tycker den liknar "en modernisering" av den gamla jag har, som är ca 80,,, 90 år gammal.

Kanske funkar som mall.....



https://images.app.goo.gl/KrzKQYMeii8j3MQW7
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Billig såmaskin?
« Svar #14 skrivet: 02 feb-20 kl 22:17 »
En annan lösning på såproblemet kunde vara såband.

När jag googlade såg jag att TS i ett inlägg våren förra året skriver om att använda sådant.

Hur funkade det?  Om man är två personer så borde det gå hyfsat lätt att lägga bandet sträckt.

Kanske inte just det man vill så finns på såband, då kan man tydligen göra dem själv.

https://grannliv.granngarden.se/odling/vi-gor-egna-saband/

Men kanske inte lika kul som att vara i verkstan o slöjda ihopa något ...   ;)

 

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Billig såmaskin?
« Svar #15 skrivet: 03 feb-20 kl 16:03 »
 Ja du har rätt. Såband verkar vara lätt att göra själv.
Det hade jag ju planerat att göra, men det hade trillat ur minnet. Bra att du påminde mig.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Billig såmaskin?
« Svar #16 skrivet: 03 feb-20 kl 17:51 »
Ja du har rätt. Såband verkar vara lätt att göra själv.
Det hade jag ju planerat att göra, men det hade trillat ur minnet. Bra att du påminde mig.

Har precis kommit igång med min såbandstillverkning igen.
Klipp till remsor som är 2-3 cm. Lägg på klister på den undre ( mjöl och vatten) placera fröna enligt instruktion ( morötter 2-3 cm). Lägg på en remsa till tryck till och lägg till tork.

Det är ett ganska avslappnande jobb som man kan syssla med mörka kvällar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 9 användare (2 dolda)
Själv är bäste dräng, xaelanar, Anders Flix, Oskari, Radar, ärt, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser