Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att förvara hönsfoder.  (läst 2425 gånger)

Anders Plogen

  • Inlägg: 211
    • -
Att förvara hönsfoder.
« skrivet: 18 maj-08 kl 22:10 »
Jag står i begrepp att skaffa ett hundratal höns. Det kommer gå åt rätt mycket mat och jag planerar att köpa ett par ton åt gången och i förlängningen odla det mesta själv. Tyvärr har jag inget vettigt förvaringsutrymme för så mycket foder. Har inte råd att köpa en silo eller liknande, så jag tänker bygga ett lämpligt "förvaringshus" bredvid hönshuset.

Jag har ingen aning om hur jag ska bygga... Funderar på att gjuta en platta och mura ett litet hus med plåttak. Det blir åtminstone råttsäkert, men kanske för fuktigt? Vad tror ni? Några idéer?

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Att förvara hönsfoder.
« Svar #1 skrivet: 18 maj-08 kl 22:58 »
Det kommer att bli läskigt...

Men försök att få tag på en begagnad HH foderficka.
Brukar finnas på Blocket och Lantbruksnet ibland.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Anders Plogen

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Att förvara hönsfoder.
« Svar #2 skrivet: 18 maj-08 kl 23:51 »
Vad är det som blir läskigt?

Jag kollade runt lite på foderfickor och hittade några till salu. Vad betyder HH? Kan de stå ute "för sig själva" eller måste de byggas in?

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Att förvara hönsfoder.
« Svar #3 skrivet: 19 maj-08 kl 10:43 »
"Läskigt" blir det (tycker jag) när fukten från betongplattan och kondensdroppet från plåttaket och väggarna kommer i kontakt med hönsfodret som löses upp till en illaluktande sörja som dessutom luktar lik....

HH betyder Helly Hansen, dom tillverkar foderficka i nylon som man hänger upp i takbjälke eller annan stödform.
Dom finns i olika storlekar och är jättebra!
Håller fodret torrt och inga råttor eller fåglar kan vara i det.

Dom är dessutom gjorda för foder och är Godkända för att förvara foder i,
vilket krävs idag för att få hantera lösviktsfoder på gårdarna.

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Anders Plogen

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Att förvara hönsfoder.
« Svar #4 skrivet: 19 maj-08 kl 10:59 »
Ja, nu hittade jag på dem. De verkar ju kalas! Men jag antar att de måste byggas in på något sätt? Eller kan de användas utomhus?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 2 användare
Berberis, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser