Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur gör ni med era gamla lås?  (läst 8304 gånger)

elisah

  • Inlägg: 164
    • Ångermanland
Hur gör ni med era gamla lås?
« skrivet: 27 maj-12 kl 22:59 »
Har försökt komma fram till nåt vettigt när det gäller lås till ytterdörrarna på ett hus jag tänkt köpa. Gamla fina dörrar men utbytta lås och nycklar på drift, fula trycken o  ganska mkt skador av tidigare låsbyten. Verkar som om det enda sättet att få godkänt ur försäkringssynpunkt utan att bli ruinerad är att köpa ett låskit och på köpet ett riktigt fult o klumpigt trycke.  Tänkbara alternativ jag hittat ligger runt 2 000, det känns dyrt och delarna kommer från olika tillverkare (stor risk att nåt inte passar ihop). Men det måste väl gå att hitta ett godkänt lås som är kompatibelt m ett trycke och en nyckelskylt som ser OK ut på sekelskiftesdörrar?

Broberg

  • Gäst
SV: Hur gör ni med era gamla lås?
« Svar #1 skrivet: 27 maj-12 kl 23:07 »
Har försökt komma fram till nåt vettigt när det gäller lås till ytterdörrarna på ett hus jag tänkt köpa. Gamla fina dörrar men utbytta lås och nycklar på drift, fula trycken o  ganska mkt skador av tidigare låsbyten. Verkar som om det enda sättet att få godkänt ur försäkringssynpunkt utan att bli ruinerad är att köpa ett låskit och på köpet ett riktigt fult o klumpigt trycke.  Tänkbara alternativ jag hittat ligger runt 2 000, det känns dyrt och delarna kommer från olika tillverkare (stor risk att nåt inte passar ihop). Men det måste väl gå att hitta ett godkänt lås som är kompatibelt m ett trycke och en nyckelskylt som ser OK ut på sekelskiftesdörrar?

Vad är ett "godkänt" lås.. Har original dörrar och lås från 1911 och försäkringsbolaget sa inget om det. Vill någon in så kommer de in lätt vilket fetelås som än sitter på dörrarna liksom..
Däremot får man säkert ner premien en del när man visar på nya hitechlås och grejer.

Sophie på Södergården

  • Inlägg: 118
    • Småland
    • Södergården
SV: Hur gör ni med era gamla lås?
« Svar #2 skrivet: 29 maj-12 kl 15:32 »
Det finns en låskista med "vanlig nyckel" jag vet inte hur jag ska besrkiva den men ingen spn nycket som på dagens lås. >(En platt som ser ut som en såg) utan en sån med ett runt skaft och bara nyckelprofil längst fram. Vi köpte ett sånt eftesom det hade samma mått som hålet i vår gamal pardörr och vi inte hade någon nycket till den. Fast de nycklarna var ganska fula och låset var dyrt (mellan 1000 och 2000 kr) så vi fixade till låset vi hade och sen testade vi alla nycklarvi hade hemmao ch en passade.

Det är som Lopt skriver att vill nån in komemr de in ändå. Jag har hellre ett snyggt lås och med dagens tjuvar är frågan om de ens bryr sig om vilken sorts lås det är, de går väl in genom ett fönster om inte annat. Fördelen med vårt är att det krävs nyckel även från insidan så de kan inte ta sig in och sen öppna och bara promenera ut med grejornat...
På Södergården renoverar vi för att gårdens hus återigen ska se ut som när de byggdes mellan 1840 och 1909. Vi är intresserade av byggnadsvård och använder oss i så stor utsträckning som möljigt av traditionella material och metoder.
http://www.sodergarden.wordpress.com

Tindrah

  • Inlägg: 329
    • Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
SV: Hur gör ni med era gamla lås?
« Svar #3 skrivet: 30 maj-12 kl 12:12 »
Vad är ett "godkänt" lås.. Har original dörrar och lås från 1911 och försäkringsbolaget sa inget om det.

Det brukar stå i det finstilta i försäkringsvillkoren. Värt att kolla upp, vore nog inte särskilt kul att stå utan ersättning om det händer nåt.

Broberg

  • Gäst
SV: Hur gör ni med era gamla lås?
« Svar #4 skrivet: 30 maj-12 kl 17:40 »
Det brukar stå i det finstilta i försäkringsvillkoren. Värt att kolla upp, vore nog inte särskilt kul att stå utan ersättning om det händer nåt.

Kan sätta på världens fetelås på gamla spegeldörrar och de går ändå att bryta upp med inte allt för mycket kraft. Behövs nog inte ens verktyg om man är någorlunda stark.


Man blir inte utan. De har rätt att dra av på ersättningen, står det i mina villkor.
« Senast ändrad: 30 maj-12 kl 17:47 av Lopt »

elisah

  • Inlägg: 164
    • Ångermanland
SV: Hur gör ni med era gamla lås?
« Svar #5 skrivet: 31 maj-12 kl 20:56 »
Ni har nog rätt, vill någon in så kommer de in oavsett. Har utgått från att ALLA försäkringsbolag är stenhårda när det gäller lås men men... Och kanske beror det lite på hur ens tidigare historia som kund ser ut också. Sen jag skrev den här frågan har jag dessutom insett att jag kanske måste byta ut hela ytterdörren som vid närmare koll visade sig vara en - innerdörr..!  Skönt att äntligen fått tag på ett gammalt hus igen, nu är sommaren räddad! ;D

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Hur gör ni med era gamla lås?
« Svar #6 skrivet: 31 maj-12 kl 21:35 »
Bor man lite ostört kan ju den som så önskar sätta motorsågen i en yttervägg utan att någon märker något.

aronsson

  • Inlägg: 38
    • Västergötland
SV: Hur gör ni med era gamla lås?
« Svar #7 skrivet: 31 maj-12 kl 21:43 »
Vanligtvis har försäkringsbolag inte krav på privatpersoner att ha godkänd låsenhet i dörrarna. Dom kan ställa krav om dom anser att man har större värden som dyr elektronik t.ex. Är man osäker ringer man bara sitt försäkringsbolag och frågar.

Ang. passande lås till gamla dörrar så finns det en hel del men man kan behöva borra om lite, kanske kan vara lite svårt att få snyggt för den som inte är van.
Om man har ett gammalt lås i dörren så kan det även gå att renovera och tillverka nya nycklar även om alla saknas. Gå till en låssmed så kan dom hjälpa till med det mesta.
Bor med fru/man och barn på en liten gård. Hoppas att bli mer självförsörjande med tiden. Varierar vem det är som skriver

Broberg

  • Gäst
SV: Hur gör ni med era gamla lås?
« Svar #8 skrivet: 31 maj-12 kl 21:51 »
Sen börjar man nog inte med att dyrka lås om det räcker med ett litet krafttag eller bräck med kofoten heller.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Hur gör ni med era gamla lås?
« Svar #9 skrivet: 30 jun-12 kl 23:08 »
Vi har haft två inbrott, villaområde, 40-talshus, lås från den tiden tror jag.  Men tjuvarna har inte brytt sig om dörrar utan brutit upp fönster.

beocai

  • Inlägg: 5
SV: Hur gör ni med era gamla lås?
« Svar #10 skrivet: 30 okt-18 kl 15:17 »
Hej,

Jag undrar hur man låser en jordkällare bäst, eller är det bättre att inte låsa alls?

Berberis

  • Inlägg: 1596
    • Närke
SV: Hur gör ni med era gamla lås?
« Svar #11 skrivet: 30 okt-18 kl 17:42 »
En jordkällare skall vara låst om det finns begärliga varor där.
Vi skaffade ett 7-tillhållarlås dit för ca 20 år sedan. Det är fuktigt däromkring och låset kärvar ibland. Då går jag dit med "CRC 5-56" - burken. Jag har också fått flytta ner låsblecket någon gång.
Nu håller själva dörren på att ruttna: Det kanske underlättar för tjuvarna, men de kan inte sticka in handen och öppna dörren inifrån.
« Senast ändrad: 30 okt-18 kl 17:48 av Berberis »

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Hur gör ni med era gamla lås?
« Svar #12 skrivet: 23 nov-18 kl 08:16 »
Mina pardörrar från 1878 låses inifrån. Den ingången används inte till vardags. Köksdörren är utbytt på femtiotalet och där sitter ett gammalt lås. Har funkat de 40 åren jag bott här och utifrån ser det ju ut som ett sjutillhållarlås. Femtiotalstrycken är utbytt till ett äldre jugendhandtag,krävde lite jobb för att passa in det i låskistan. visst går det att behålla ett gammalt trycke o även skylt och ändå ha ett vettigt lås. Men oavsett så går tjuvar idag in oftast genom fönster eller bryter sönder en gammal dörr. En sekelskiftesdörr erbjuder lite motstånd så det spelar egentligen ingen större roll vad som sitter som lås.En rejäl kofot och dörren är träsplitter inom 1 minut. Mitt råd är att använda en dörr till vardagsingång och spärra de andra inifrån. En bra järnbom på insidan förhindrar att dörren går att öppna med mindra att de får slå sönder den i småbitar. Tar för lång tid och är bullrigt betydet att efter första försöket går man på huset någonannanstans.

bro416

  • Inlägg: 15
    • Gotland
SV: Hur gör ni med era gamla lås?
« Svar #13 skrivet: 01 jan-19 kl 19:54 »
Varför behöver du "godkända lås" om du behöver det så finns det olika krav från försäkringsbolagen,
Som vanlig privatperson som bor i ett inte alltför inbrottsdrabbat område så behöver du troligen bara
uppfylla krav på att dörren skall vara låsbar. Kontakta en låssmed och ta med bilder på lås och dörr
tejpa fast en linjal eller tumstock både horisontellt och lod så att avståndsmått från dörrens framkant till nyckelhål och avstånd mellan nyckelhål och handtag framgår, så kan låssmeden säkert hjälpa till med råd.
Billiga lås finns hos Biltema, Jula mfl. inte världens bästa kvalite, men duger för det mesta.
Annars så lägg upp bilderna här så hjälper jag till.
(har 40 års erfarenhet som låssmed)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Hur gör ni med era gamla lås?
« Svar #14 skrivet: 02 jan-19 kl 00:15 »
Det är de där opportunistiska knarkarna som man behöver låset till, och de känner bara på dörren. Möjligen provar de med en fet skruvmejsel om de kan bända lite så det öppnas, men inte mer.

De andra kommer in ändå. Och oftast är det inte värt besväret att säkra huset för dem, det kostar mer än vad de kan stjäla (ialla fall här).

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Hur gör ni med era gamla lås?
« Svar #15 skrivet: 02 jan-19 kl 10:21 »
Ett gott råd, som kan spara mycket pengar, är att inte ta för givet att ens försäkringsbolag kräver "godkända" lås (och, för den delen, enligt vilken standard skulle de i så fall vara godkända och vem skulle utfärda godkännandet?).

Läs försäkringsvillkoren noga och se till att verkligen förstå relevanta delar av dem, istället för att gissa på vad ditt försäkringsbolag ställer för krav.

TL

  • Inlägg: 876
    • Östergötland
SV: Hur gör ni med era gamla lås?
« Svar #16 skrivet: 02 jan-19 kl 20:31 »
Hänglås syns från vägen då veit di att en int e humma  :) :D ;D  8)
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Hur gör ni med era gamla lås?
« Svar #17 skrivet: 02 jan-19 kl 23:52 »
Räcker det inte med att ställa kvasten mot dörren?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

732 gäster, 1 användare
Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser