Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Nya kycklingar, råd o tips tack  (läst 1026 gånger)

Björkris

  • Inlägg: 944
    • Västergötland
Nya kycklingar, råd o tips tack
« skrivet: 27 feb-20 kl 18:45 »
Jag har haft höns i 20 år men råkade ut för att förra våren så grävde "någon" sig in och hade ihjäl både min tupp och hönor.
"Någon" lyckades gräva sig in under gallervägg och ingångshålet var bara typ 5 cm djupt och 10 cm brett.

Jag har sen dess haft fångstbur men ingen närmar sig den.

Nu är hönsens utegård förstärkt med en "vallgrav" av kompostgaller runt utegården.
Platta liggande kompostgaller och fångstfällan riggad.

Jag har en typ "höns/kaninbur", välisolerat sovhus, frigolit i väggar o golv samt varmfodrat med hö. Stor utegångsbur med gallertak. Det hela är flyttbart på hjul och jag brukar aldrig ha mera än 2-3 hönor och en tupp.
Och nu även galler "heltäckningsmattan så det blir stökigt att flytta, men görligt.

Jag har letat höns av tålig vanlig svensk lantras som klarar några minusgrader,,typ 6-8.
(har läst på att höns klarar ned till 26 minus men så extremt blir det aldrig här.

Nu under hönsletning så hittade jag bara antingen utländska höns med taskig underfjädring eller folk som inte vill sälja en endaste höna inom några mils omkrets. Så därför inte en höna på mera än ett år.
Nu fick jag några kycklingar, kläckta i januari. (nu ca 6 veckor gamla, ska inte släppa ut dom nu för kallt)
Dom bor inomhus hemma hos mig och jag funderar över vad det ska vara för bästa dygnstemp när jag släpper ut dom i hönsgården?



Björkris

  • Inlägg: 944
    • Västergötland
SV: Nya kycklingar, råd o tips tack
« Svar #1 skrivet: 12 mar-20 kl 18:50 »
Nu fick jag några kycklingar, kläckta i januari. (ska inte släppa ut dom nu för kallt)
Dom bor inomhus hemma hos mig och jag funderar över vad det ska vara för bästa dygnstemp när jag släpper ut dom i hönsgården?

Ingen som vet?

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Nya kycklingar, råd o tips tack
« Svar #2 skrivet: 12 mar-20 kl 19:47 »
När de har blivit fullt befjädrade så kan du släppa ut dem, fryser de så går de in.
Se till också så de har ordentligt med bra mat, då håller de värmen bättre.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser