Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Energislöseri...  (läst 2975 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Energislöseri...
« skrivet: 14 sep-03 kl 00:55 »
Jens
 Må 11 Jun, 2001 - 21:59
--------------------------------------------------------------------------------
Bor man stort och lyxigt så måste man investera i ortoligt mycket (energislösande och miljöförstörande vid produktionen) teknik och byggmaterial och åtgärder för att få ner sin energikonsumtion utan att frysa. Det gäller alltså att inte ha så enorma utrymmen. Hur mycket du än investerar i energisparande åtgärder så går det åt mycket att bo stort. supertäta hus kanske är ett alternativ, men vem vet vad för problem som uppstår i framtiden?

Om man bor i en ekoby har man givetvis gemensamma mötesplatser och behöver inte så stort hus själv för att ta emot gäster, hantverka mm.

I vårt hushåll gör vi åt 500 kwh/år el från vindkraftkooperativ, resten är ca 10 kbm ved per år i uppvärmning (kamin).

En mycket stor del av vår energikonsumtion går åt i industrin. Därför borde vi undvika energikrävande industrivaror - t.ex är rent trä bättre än spånskivor, lerhalm (hemmagjort) bättre än köpta produkter osv...
Även renoveringar kan göras med enkla naturliga material. Använd fantasin och kolla upp alternativ innan du bara köper standard-material till ditt bygge eller renovering!


http://www.svensk-vindkraft.org/
http://www.falkenberg-energi.se/
 
tg
 Sö 19 Aug, 2001 - 00:40
--------------------------------------------------------------------------------
De goda, billiga energitiderna är nog till ända......

Redan för trettio år sedan diskuterades detta. Lösningarna fanns redan då. Men "marknaden" fanns ej.

Jag noterade att, då, att på den amerikanska landsbygden utförde man samma arbete som i Sverige, men till bara en tredje del av enegiförbrukningen.
Vi har haft extremt låga energipriser ! !

Detta är på väg att ändras ! !  

Itagüí

  • Gäst
Re:Energislöseri...
« Svar #1 skrivet: 20 nov-03 kl 23:18 »
Jappers.

Ju bättre isolering dess större kan man bygga.

Det finns många framsteg att göra, och många som är glömda.

t.ex. är det smart att ha huset i en kulle. Eller bygga väldigt tjocka väggar (man kan göra dem VÄLDIGT tjocka).

Här är en länk som inspirerat mig något så ofantligt:

http://www.dr.dk/halmhuset/

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Energislöseri...
« Svar #2 skrivet: 28 sep-05 kl 11:05 »
Energislöseri är främst slöseri i ickeförnybart och miljöförstörande system. Kan inte förmå mej att tycka att det äs slöseri att fullt ut använda t.ex solenergi eller ved.
Jag bor i ett gammalt stenhus, det är sunt och fritt från fukt och mögel, men vad skulle hända om jag byggde om det till en termos? Förutom förfulning, finns risk för skador på huset.
Ev tilläggsisoleringen kostar också, skulle inte de pengarna bättre kunna användas till lite större solfångaryta, och en större akumulatortank i mitt fall?

Jag har en historia med hög och dyr energiförbrukning, skulle jag inte gjort något åt det, skulle utgifterna idag överstiga 40000 kr/år. Utan att radikalt ändra på huset har jag bytt till förnyelsebar energi, varav ved står för det mesta. Med eget arbete och ofta gratis ved har jag sänkt energikostnaderna med 80%. Elpriset idag motiverar knappast driften av den befintliga värmepumpen, då jag om jag eldar med ved istället slipper värma vatten med el.  Boende kostnaden ligger på ca 2500:-/mån och huset är 150 kv.

Jag tror för min del att även biobränsle längre fram kommer att öka i pris och bli svårare att få tag på gratis, åtminstone här som är leråkrar. När  grön skatteväxling har nått dit att det inte går att få in skattepengar på energi, kommer kanske energin att beskattas hur den än framställes.

Pga att jag inte har möjlighet att säkra biobränsle för framtiden genom att skaffa skog, har jag startat med att planera för att odla biobränsle på en markbit, som jag troligtvis kommer att få köpa.

Det som man plockar på egen mark, blir sannolikt det sista som blir möjligt att lägga pålagor på.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Bo

  • Inlägg: 4238
Ett bra träslag
« Svar #3 skrivet: 28 sep-05 kl 14:16 »
att satsa på, kan då vara asp. Växer väldigt fort om den står tillräckligt fuktigt.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Energislöseri...
« Svar #4 skrivet: 28 sep-05 kl 22:28 »
Jag funderar på industrihampa, har ännu inte fixat nödiga tillstånd (om jag får?), annars får jag övervga annat. Pile är annars rätt vanligt här.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

748 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser