Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rapsolja istället för diesel  (läst 80854 gånger)

Tinkerbell

  • Inlägg: 76
    • Östergötland
Rapsolja istället för diesel
« skrivet: 11 apr-05 kl 20:23 »
Någon som testat att köra sin dieselbil på billig rapsolja från matbutiken?
Kör ni 100% rapsolja eller blandar ni med diesel?
Har ni testat med matolja som oftast är en blandning av rapsolja och solrosolja?
Har ni gjort några modifikationer?

Det är inte RME jag är ute efter utan olja från mataffären.

Finns det några andra alternativ till billigt bränsle? Är E85-etanol något att hoppa på eller kommer det också gå upp i pris?

Rapsolja

  • Gäst
Re:Rapsolja istället för diesel
« Svar #1 skrivet: 19 maj-05 kl 18:27 »
Hej
Har kört på 50/50 diesel /rapsolja i flera år och det fungerar utmärkt. Dessutom har min bil, fd Taxi rullat mellan 20.000-30.000 mil på RME också helt smärtfritt.
Numera köper jag hem rapsoljan för drygt 5 kr/litern i 1000 liters fat, perfekt  ;D.
Funderar på att konvertera för att kunna köra på ren rapsolja.

Rapsolja

  • Gäst
Re:Rapsolja istället för diesel
« Svar #2 skrivet: 19 maj-05 kl 18:28 »
Jag har dessutom kört länge på den oljan som finns i butiken, tex kunde man köpa 1L för 6,90 på Lidl för några veckor sedan,  ::)

robato

  • Gäst
Re:Rapsolja istället för diesel
« Svar #3 skrivet: 20 maj-05 kl 09:13 »
Hej!
RME är iofs trevligt eftersom det är ett förnybart bränsle. Tyvärr är det inte så miljövänligt eftersom det har för dålig förbränning. Vid jämförelser visade sig att RME var sämre än att köra på diesel. Tyvärr kommer jag inte ihåg så många detaljer kring undersökningen. :( Jag vet inte om det är bättre att köra på ren rapsolja än RME.

/Robert

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:Rapsolja istället för diesel
« Svar #4 skrivet: 09 jul-05 kl 21:19 »
Jag har dessutom kört länge på den oljan som finns i butiken, tex kunde man köpa 1L för 6,90 på Lidl för några veckor sedan,  ::)

Huh, Lidl.

Nåja, har du mätt faktisk förbrukning per mil, så rapsoljan inte bara går "rakt igenom"?

I manualen för min (nya) bil står det uttryckligen att man inte får köra på RME. Men rapsolja är ju inte RME? RME lär vara frätande, men det kan man knappast anklaga en matvara för att vara, eller?

Hur mycket/litet vågar man prova att blanda in, några tips? Är inte rapsolja väldigt trögflytande?
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:Rapsolja istället för diesel
« Svar #5 skrivet: 09 jul-05 kl 21:23 »
Hittade följande länk också:

http://www.oilpress.com/rape-diesel1.htm
« Senast ändrad: 09 jul-05 kl 21:24 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

PopCorn

  • Inlägg: 12
  • www.seventhrecords.com/
    • -
    • -...;-
Re:Rapsolja istället för diesel
« Svar #6 skrivet: 11 jul-05 kl 12:06 »
Andras erfarenheter av rapsolja i dieselbil.
http://www.citroen.nu/phpBB2/viewtopic.php?t=21459&start=15&postdays=0&postorder=asc&highlight=

Om E85
http://www.citroen.nu/phpBB2/viewforum.php?f=85

Mer om E85
http://www.etanol.nu/

Själv har jag konverterat alla mina motorredskap.
« Senast ändrad: 11 jul-05 kl 12:10 av PopCorn »
| 'This world is beautiful, but has a disease called MAN.' -Friedrich Nietzsche |

Håller på återskapa en självförsörjande gård - till självförsörjning.

Rapsolja

  • Gäst
Re:Rapsolja istället för diesel
« Svar #7 skrivet: 02 aug-05 kl 13:30 »
Köpte ett par 10 liters dunkar på Willys för 87 kr alltså 8,70 kr/lit, helt OK.
Som sagt 30/70 alltså 30% ren rapsolja och 70% diesel är bra, kör själv med 50/50 sedan en tid med jättebra resultat. En och annan klagar på att det luktar pannkakor  ;D.

Har även en 5 cylindrig äldre mercedes som det sägs att man skall kunna köra på ren rapsolja pga en kraftig dieselpump. Tänkte prova det också.

Rapsoljan rinner inte rakt igenom, nej det kontrollerar man lätt via bränsleförbrukningen.

dreadlocks

  • Gäst
Re:Rapsolja istället för diesel
« Svar #8 skrivet: 18 aug-05 kl 14:56 »
Hej
Har kört på 50/50 diesel /rapsolja i flera år och det fungerar utmärkt. Dessutom har min bil, fd Taxi rullat mellan 20.000-30.000 mil på RME också helt smärtfritt.
Numera köper jag hem rapsoljan för drygt 5 kr/litern i 1000 liters fat, perfekt  ;D.
Funderar på att konvertera för att kunna köra på ren rapsolja.


Halloj!!!

funderar på att köpa mig en gammal dieselbil och börja köra på rapsolja.
Du skrev att du köpte 1000l fat för 5kr/l, vart köper du det om man får fråga?


Sloopy

  • Gäst
Re:Rapsolja istället för diesel
« Svar #9 skrivet: 05 sep-05 kl 12:32 »
Hur är det med förbrukningen ifall man kör på rapsolja? Är det samma förbrukning som med diesel? Hur är det ifall man kör 50/50 raps olja/diesel i vanlig dieselbil, är det samma förbrukning som med endast diesel?

skravlinge

  • Gäst
Re:Rapsolja istället för diesel
« Svar #10 skrivet: 13 sep-05 kl 15:08 »
Jag har provat att köra på ren rapsolja, och det har många försökt. Ju mindre motor, ju sämre går det.

Min 5,5 hk mopedbil, fick byta kolvringar efter ca 400 mil.

Det är med största sannolikhet ofarligt att köra 50/50 sommartid och 20/80 när det är riktigt kallt.

RMI kan köras på alla diesel. Där har den stora fettmolekylen delats i tre långa molekyler som (i denna tillämpning)påminner om kolväte.

Vid processen används ca 20% metanol, som kan ha såväl fossilt som biologiskt ursprung, så det är mellan 80 0ch 100 % förnybart.

Det går att framställa själv och det kan löna sig.

Priset på kraftfoderkakorna är nära  fröpriset, så pressa olja är ide.

Rapsolja kan inköpas i Sverige för ca 5 kr litern (Den är inte garanterad svensk för det)

I och med Ungern och Polens inträde i EU, så kan rapsoja lätt importeras, och ska den det är det ju bäst att göra det själv och betala ca 2-3 kr litern.

Hur man processar RMI finns detaljerat beskrivet på många platser på nätet, en del instuktioner verkar vara av sådana som inte gjort det själv, antingen krånglas det till, eller så tar man för lätt på problemet.

Jag ämnar inte hålla kurs, men rekomenderar att göra en sats på ca 10 liter, för att kolla om resultatet är OK.
 Det är framför allt rester av tvålämne, pga fel dosering och/ eller dåligt genomförd tvätt som brukar vara problemet. Dessutom bör kaliumhydroxid användas även om det är dyrare, KOH ska vara så torrt det bara går, ett fuktigt KOH skapar problem. Lite vinäger eller citronsyra i tvättvattnet underlättar.


CeeJay

  • Gäst
Re:Rapsolja istället för diesel
« Svar #11 skrivet: 24 nov-05 kl 14:46 »
Hej!
RME är iofs trevligt eftersom det är ett förnybart bränsle. Tyvärr är det inte så miljövänligt eftersom det har för dålig förbränning. Vid jämförelser visade sig att RME var sämre än att köra på diesel. Tyvärr kommer jag inte ihåg så många detaljer kring undersökningen. :( Jag vet inte om det är bättre att köra på ren rapsolja än RME.

/Robert

Blir lite fundersam när jag läser att det inte skulle vara miljövänligt... Undrar mer om detta.. Stämmer INTE med all den dokumentation jag läst. Jag har kört 3 000 mil med min Volvo XC70 D5 2004 på 100% RME. Jag har kört bilen tidigare på Citydiesel.

Då det pratas mycket just nu om RME försöker jag hålla mig ajour och förbluffande ofta läser man de mest märkliga saker...

Förresten... Ett annat miljövänligt bränslealternativ är ju SME, Salmon Methyl Ester... Gjort på Laxrester. Marknadsförs stort i Norge av Statoil, www.statoil.com .. (Ja, låter som ett skämt, men är sant!  ;D )

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:Rapsolja istället för diesel
« Svar #12 skrivet: 24 nov-05 kl 15:44 »
Den taxiväxel jag kör för (taxikurir i Uppsala, hette tidigare Taxi Direkt) körde för några år sedan sina bilar på RME. Man fick två bekymmer. bränslet påverkades starkt negativt av kyla  och bränslet var illa renat så insprutningsmunstyckena slets ner i förtid.
RME-bränslet är förhoppningsvis bättre idag än det som leverantören man då hade tillhandahöll för typ 7-8 år sedan.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

CeeJay

  • Gäst
Re:Rapsolja istället för diesel
« Svar #13 skrivet: 24 nov-05 kl 17:19 »
Intressant.

Jag vet att det finns en VW LT31 på Ystads Lasarett som gått 50 000 mil på ren RME. Ska kolla upp om man bytt insprutningsmunstycke på den...

Vad gäller renheten så är det väl just därför man ska vara tveksam till exvis fritösolja. Den RME jag kör på är gjord på kallpressad rapsolja som är odlad i sverige. Den filtreras f n till 10 my efter processen men ska snart filtreras till 1 my.

Eventuellt får man bättre köldegenskaper på kallpressad olja i jämförelse med extraherad rapsolja där man blandar i bensen bl a för att få ut all olja. Just nu har vi endast -4 grader så jag kan bara bekräfta att problemen uppstår vid större kyla än så. Svenska ecobränsle lär garantera max -8 grader.

Problemet lär vara tvålbildning om det är dålig kvalitet på RME:n vilket naturligtvis kan vara fallet om man gör den själv i köket.

På min gamla bil skar två bränslepumpar på grund av citydiesel som smörjer sämre än RME så det ska bli intressant att se vad som händer framöver!

grozzny

  • Inlägg: 18
    • powerkite.se
Re:Rapsolja istället för diesel
« Svar #14 skrivet: 18 mar-07 kl 14:49 »
Hej,
Ang, att RME skulle vara mer miljöfarligt än diesel kan vara lite av en myt. Det har gjorts många testar, vissa visar att RME släpper ut mer av t.ex. Bensen och andra visar att RME släpper ut mindre. Vissa tester har också gjorts med en konstant temperatur i en motor som inte är en bilmotor, de testerna bör man ta med en nypa salt då dieselmotorns temperatur är långtifrån konstant... Kallstart osv osv...

Tänkte på att någon skrev att den skulle konvertera sin gamla dieselbil till att gå på ren rapsolja.. Hur gör man det? Är mycket intresserad men har inte hittat info om hur man lyckas köra på ren rapsolja, bara hur man gör "biodiesel" av rapsolja...

Mvh
Anton

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Rapsolja istället för diesel
« Svar #15 skrivet: 18 mar-07 kl 15:18 »
Du behöver bara söka runt i tidigare inlägg eller googla, finns lättitingänglig info, för den som vill söka runt.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

grozzny

  • Inlägg: 18
    • powerkite.se
Re:Rapsolja istället för diesel
« Svar #16 skrivet: 18 mar-07 kl 17:50 »
Visst finns det info om bilar som går att köra på RME, men nu talar vi ju faktiskt om ren rapsolja som man köper i butik.. Om det finns massa info lättillgängligt om det så har jag missat det,, men om du enkelt hittar info så är det inte fel att slänga in några länkar.

Som sagt sökt runt en hel del, och mest hittat om hur man gör sin egen RME/biodiesel, men det är inte det som denna tråden handlar om.. Vad har du hittat för bra sidor??

mvh

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Rapsolja istället för diesel
« Svar #17 skrivet: 18 mar-07 kl 17:58 »
Jag har själv skrivit några inlägg om rå rapsolja, och vet de som använder det. ska försöka leta upp inläggen och kopiera en länk här.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

grozzny

  • Inlägg: 18
    • powerkite.se
Re:Rapsolja istället för diesel
« Svar #18 skrivet: 18 mar-07 kl 18:07 »
Hej och tack,

Via etanol.nu finns en hemsida där folka har skrivit in hur mkt etanol deras bilar klarar och ifall de har gjort modifieringar osv.

Hade vart schysst men en likadan men då Rapsolja (inte RME), kanske finns men jag har inte hittat någon..

Mvh

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Rapsolja istället för diesel
« Svar #19 skrivet: 18 mar-07 kl 18:12 »
Hittade inte tråden, sammanfattar lite om hur det kan göras.
Sök på google   vaste veg oil eller liknande ord.
kolla även på elsbett


Detta du tänker göra går alldeles utmärkt, en dieselmotor, går att köra på rå olja.

Den måste förvärmas till 70-80 grader. och det  gör du med hjälp av kylaren.

Start och strax före stopp, speciellt om det är kallt bör gå på diesel eller RME.
En elsbett funkar i princip efter detta, men automatiskt, och är förbannat dyr.

Sätt en större tank för rå vegolja, och en mindre tank för dielsel eller RME. Du har sedan att starta på dielsel och efter ett tag slår du över manuellt eller om du kan göra nåt fiffigt med termostaten så det går automatiskt.

Att köra en minut eller så innan man stoppar med diesel rensar ut motorn från beståndsdelar som försvårar start.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

LazarusX

  • Inlägg: 248
    • Hälsingland
Re:Rapsolja istället för diesel
« Svar #20 skrivet: 04 apr-07 kl 02:14 »
 :( Tyvärr är det här med rapsolja i tanken inget hållbart alternativ. Raps är en känslig gröda - kan inte odlas på mer än 10% av arealen pga svåra växtföljdssjukdommar. För att täcka jordbrukets behov av drivmedel skulle 30% av arealen behöva vara raps.
MISSTRÖSTA INTE DET FINNS MASSOR AV ANDRA MÖJLIGHETER
Några getter lite potatis och spannmål sedan klarar jag mig och några till

körgratis

  • Inlägg: 2
  • hej och välkommen till min profil
Re:Rapsolja istället för diesel
« Svar #21 skrivet: 04 apr-07 kl 08:44 »
Alla kommer förmodligen inte vilja göra sig "besväret att använda rapsolja" så det är nog tyvärr ingen större risk att alla bönder börjar köra på rapsolja :(
Dessutom så är väl prisskillnaden mellan raps och brännolja så liten.
Men för vanliga bilar som kör på diesel kunde det vara ett bättre alternativ.
Frityrolja är annars en bra möjlighet för de som har en gammal dieselbil.
I synnerhet gamla mercedes 300 diesel (75-85).
Så länge som så få använder rapsolja/frityrolja tycker jag det är ett bra alternativ. :)
Är en miljö och bilintresserad kille som har en bil vw lupo 3l som blivit konverterad så att den kan köra på rapsolja. Är från Sverige , men studerar till trädgårdsmästare i Finland.

cocker

  • Inlägg: 7
    • Hemgjordbiodiesel
Re:Rapsolja istället för diesel
« Svar #22 skrivet: 22 maj-07 kl 21:13 »
Det finns sidor för oss som kör dieselbilar på annat än diesel.
http://hemmagjordbiodiesel.egetforum.se
« Senast ändrad: 22 maj-07 kl 21:14 av cocker »
Volvo 264 d24tic(Aset)tvåtanksystem,Vw tdi enkeltank med 12volts filtervärmare som går på wvo(hemgjordbiodiesel)

Johan.S

  • Inlägg: 17
  • Aggatorp
    • Småland
    • Aggatorp
Re:Rapsolja istället för diesel
« Svar #23 skrivet: 04 aug-07 kl 09:21 »
...Är mycket intresserad men har inte hittat info om hur man lyckas köra på ren rapsolja, bara hur man gör "biodiesel" av rapsolja...


Hej!
Det finns en speciell motor som är anpassad för vegitabiliska oljor (särskilt rå rapsolja). Motorn i fråga är i likhet med Dieselmotorn uppkallad efter sin uppfinnare Ludwig Elsbett (*1913-11-08 †2003-03-28).
Som notering i sammanhanget kan nämnas att Dieselmotorn uppfanns av Rudolf Christian Karl Diesel (*1858-03-18 †1913-09-29).

Elsbettmotorn har såkallad duotermisk förbränning, vilket betyder att bränslet sprutas in snett ner i kolvens hemisfäriska förbränningsrum, varvid det cirklar runt i flera cirkulära temperaturskikt. Tack vare den duotermiska förbränningen förvärms bränslet före antändning, samtidigt som spillvärme till motorn minskar. En Elsbettmotor har cirka 3-8% högre verkningsgrad än en konvensionell Dieselmotor, därmed behövs inget kylvatten i motorn.
Det går att konvertera en konventionell dieselmotor till Elsbett, men såvitt jag förstår är det dyrt.

ELSBETTMOTORN

LÄSTIPS

Gift med "Karin MC"
Född och uppvuxen i Grödinge, men bor sedan februari 2011 på en gård i Aggatorp (Virserums socken, Aspelands härad, Smålands landskap, Kalmar län).
Intresserad av traktorer, redskap, trädgård, samt jord & skogsbruk. Dessutom intresserad av bakning, samt saftning och syltning.

PopCorn

  • Inlägg: 12
  • www.seventhrecords.com/
    • -
    • -...;-
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #24 skrivet: 02 feb-08 kl 22:14 »
Jag kör min MF35 (med tre cyl Perkinsmotor) på rapsolja från Willys. Den används dagligen till allehanda ändamål på gården och i skogen. Vid lägre temperaturer än -5 startar den inte på morgonen utan motorvärmare. Men det betyder inte att det inte går att starta den efter fyra timmars vila i skogen vid minus -7. Hur det skulle fungera med skogsarbete med avstängd motor i långa intervall vid lägre temperaturer vet jag inte då vi inte har haft det på länge här i Dalsland. Men det är väl bara att varmköra den då och då - vilket blir av sig själv då vinschen sitter på traktorn.

Den enda modifieringen jag gjort är att jag använder syntetolja till motorn (AGROL-Spectra) samt att den bestyckats med  en 80A växelströmsgenerator för effektivare laddning.
| 'This world is beautiful, but has a disease called MAN.' -Friedrich Nietzsche |

Håller på återskapa en självförsörjande gård - till självförsörjning.

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #25 skrivet: 02 feb-08 kl 22:34 »
 :D Men så glädjande!

 Aldrig några problem när det stått några dagar i kyla??
För mig har det hänt att det ''tjocknat'' till sig och fått grötliknande konsistens när det varit lite minus några dagar.

Har försvunnit när man tagit in matoljedunken några dagar inomhems..

Men jag har mest kört det i vanliga typ dieselgolfar och såna ''modernare'' motorer, det kanske är känsligare...??

Och jag brukar ofta rostskyddsspruta bilar med det, verkar ok.
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

PopCorn

  • Inlägg: 12
  • www.seventhrecords.com/
    • -
    • -...;-
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #26 skrivet: 03 feb-08 kl 12:42 »
ang köldtjock rapsolja - så har det nog med hur "ren" oljan är. Min erfarenhet är att den billigaste rapsoljan är den som köldtjocknar minst. DVS att den är väl mest processad. Alternativt får man montera en förvärmare för bränslet eller spä med lite diesel om det blir för kallt för länge - som sagt var så sträcker sig min erfarenhet av rapsolja bara två år bakåt.

Jag använder linolja som rostskydd.
| 'This world is beautiful, but has a disease called MAN.' -Friedrich Nietzsche |

Håller på återskapa en självförsörjande gård - till självförsörjning.

Holmbergdeluxe

  • Inlägg: 3
    • Blekinge
    • Mina alster med serier m.m
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #27 skrivet: 08 feb-08 kl 08:02 »
Jag är mycket intresserad av detta , kul att det skriva om ämnet , men jag undrar precis som någon annan här, var man kan få tag på rapsoljan för 5kr/l i lite större förpackningar?

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #28 skrivet: 13 mar-08 kl 04:13 »
Ja, det undrar jag med.....Är det ingen som vet ??? ???
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

morgankane

  • Inlägg: 37
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #29 skrivet: 27 mar-08 kl 20:16 »
Titta in på http://hemmagjordbiodiesel.egetforum.se/forum/index.php
där får du svar på några av dina frågor.

Begagnad fritösolja, värd sin vikt i guld. ;D

Dukato

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #30 skrivet: 23 maj-08 kl 12:23 »
Så som bränslepriserna stigit på sistone har jag åter sneglat på den lilla dieselmotor jag har liggande. Med dieselpriset någon krona högre än bensinen försvinner mycket av motivationen men så föll tanken på rapsolja som jag såg hos Willy's för 10:- litern i vintras.

Jag var nyss hos Willy's och handlade idag och såg att rapsoljan rusat upp
till 15:- litern och det oavsett förpackningsstorlek! Mycket ovanligt att en vara
har samma kilo-/literpris i en tio gånger så stor förpackning...
Ett butiksbiträde bekräftade att matolja gått upp i pris hastigt under våren
med omkring 30% utan någon som helst förklaring.

Kan det finnas storpolitik bakom detta? Det känns långsökt att politikerna skulle vilja
hindra folkvandringar till mataffären för att tanka bilen billigt när det krävs så
pass omfattande modifieringar och dessutom ett visst mått av aktiv insats under körningen
att "vanligt" folk aldrig kommer att tanka ren rapsolja så som dieselbilarna ser ut idag.

Jag tror alltså inte att man avsiktligt höjt rapsoljan i butikerna för att hindra folk att byta
motorbränsle och därmed smita undan skatt. Däremot kanske rapsoljan definitionsmässigt
kan falla under någon slags straffbeskattning eftersom den faktiskt KAN användas som motorbränsle rent generellt.

Någon som vet? Om dagens pris på färsk rapsolja är 15:- litern känns det helt
onödigt att konvertera en motor när man kan tanka EcoPar för samma pris.
EcoPar utvinns ur kondenserad naturgas och överskottsgas från rafinaderierna och påstås
vara betydligt renare än dieselolja. En dieselmotor kan köras året runt på EcoPar utan några
som helst ändringar. http://www.ecopar.se

Som det ser ut nu står valet mellan bekvämligheten i EcoPar och och priset
i begagnad frityrolja med allt besvär kring reningen.
Någon som vet hur begagnad frityrolja normalt hanteras professionellt?
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #31 skrivet: 23 maj-08 kl 13:26 »
Det är ingen konspiration som ligger bakom utan det är det bottenlösa hålet fordonsbränsle som börjat konsumera vegetabiliska oljor, priset på vegetabiliska oljor samt etanolråvara (spannmål) kommer hädanefter följa råoljepriset uppåt.
Redan i dag är det problem med hungerkravaller i fattiga länder där människor inte har råd med mat eftersom priserna har stigit så kraftigt och i italien protesterade hemmafruarna mot galopperande pastapriser.

M8e

  • Inlägg: 882
    • Västerbotten
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #32 skrivet: 23 maj-08 kl 16:58 »
det bottenlösa hålet fordonsbränsle är faktiskt en liten grop när det gäller matpriser. Det mesta beror faktiskt på sämre skördar, högre produktionskostnader (bränsle, gödning m.m) och en större efterfrågan från bla kina.
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #33 skrivet: 23 maj-08 kl 17:05 »
det bottenlösa hålet fordonsbränsle är faktiskt en liten grop när det gäller matpriser. Det mesta beror faktiskt på sämre skördar, högre produktionskostnader (bränsle, gödning m.m) och en större efterfrågan från bla kina.

Mitt antagande gäller just grödor lämpade för fordonsbränsle samt dom grödor det tränger undan på grund av bättre lönsamhet.

Så hur stor är den totala världsproduktionen av rapsolja och etanolråvara, hur stor är avsalut till livsmedel respektive fordonsbränsle och vad är förändringen den senaste 10-års perioden?

Alore

  • Gäst
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #34 skrivet: 08 jun-08 kl 00:54 »
En dum fråga - måste man göra något med sin motor eller är det bara att hiva i rapsoljan ihop med dieseln?

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #35 skrivet: 09 jun-08 kl 07:41 »
Jag blandar rå rapsolja med diesel, det går bra, jag har inte ändrat i motorn, men alla sådana här saker KAN ge problem, man får ta risken.

Mina bränslefilter sätter igen snabbare, detta fixas genom att de värmes upp och det tunga fasta delarna smälter och kan avlägsnas.

Det är i dagsläget inte billigare med rapsolja som köpes i minut än diesel.

Sist hittade jag en femlitersdunk för 55:-, det fanns bara en kvar.

På de 2000 mil jag kör i år kommer jag att använda ca 250 liter diesel och lika mycket rå rapsolja.
På vintern går det inte att blanda i mycket.

En möjlighet är att blanda med metylesterrapsolja, men det finns inte i närheten.

Köpte 200 liter diesel från en bonde som slutat sin verksamhet av ålderskäl för 9:- litern, så
i dagsläget kör jag faktiskt dyrare med sommarblandningen 70% rapsolja 30% diesel.





Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #36 skrivet: 11 jun-08 kl 07:46 »
Motorn är en 315 cc luftkyld Lombardini Diesel på 4 KW.  En fyrtaktare förståss.  Den släpper ut lite CO2, men visst den har inte katalysator och partikelfilter, som modernare dieselmotorer, motorn är snart 10 år. Den lilla bränsleförbrukningen gör dock att totalutsläppet per mil är litet.

Märker ingen speciell lukt, ibland vid kallstart kan man förnimma rapsoljan den första halvminuten.

Motorn är väldigt seg, hela ekipaget med lastat släp kan väga strax över ett ton, och den segar uppför ganska rejäla backar, och når 50 km/h på slätan, utan last och utan passagerare kan den nå 60 km/h.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

morgankane

  • Inlägg: 37
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #37 skrivet: 28 jun-08 kl 10:02 »
Läs på på denna sidan, så kör ni med fritösolja inom några dagar...

http://hemmagjordbiodiesel.egetforum.se/forum/

Cyklisten

  • Gäst
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #38 skrivet: 23 jul-08 kl 22:21 »
Erik, berätta mera: Var köper du RME till det låga priset?

JMGSE

  • Inlägg: 3
    • Schwedenbuchung
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #39 skrivet: 03 aug-08 kl 20:54 »
Hej
Jag flyttade från Tyskland till Sverige före år. I Tyskland jag hade använd alltid fritösolja för drift med bil. Nu här i Sverige jag söker efter återvinnad fritösolja. Kenner en kanske en firma återvinna begagnad fritösolja?

Tack för svara
Jörg

P.S. VW Caravelle nu Dubbelhytt med KY Turbodiesel

Cyklisten

  • Gäst
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #40 skrivet: 04 aug-08 kl 14:02 »
Vad jag vet finns bara en enda firma som gör detta, Svensk Fettåtervinning. Jag vet inte om de säljer till privatpersoner.
http://www.fettatervinning.net/index.htm

ianitor

  • Inlägg: 718
    • Värmland
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #41 skrivet: 05 aug-08 kl 02:34 »
Ville bara nämna att högskolans minibuss går på rapsolja, med tillägg av "något, förmodligen alkohol" (framgissat av en förare), och den går bra - så länge ingen tankar den med bensin. *suckar*
Vild stiltje och lugn panik, allt på en gång.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #42 skrivet: 05 aug-08 kl 04:40 »
Jag har inte vågat prova, men det förekommer uppgifter (skröna?) att man kan blanda in ett par procent lacknafta i rå rapsolja, så ska det gå att köra utan förvärmning.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

JMGSE

  • Inlägg: 3
    • Schwedenbuchung
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #43 skrivet: 05 aug-08 kl 18:37 »
Jag vill just berätta om min bil.
Jag hade en gammal Volkbus med en Turbodiesel Motor.
Jag sätta där mellan dunk och diesel filter fört en extra pump. Också finns där en el-driven uppvärming . efter ditt jag hade sätter en uppvärming det är driven med kyllvatten. Efter kyllvatten är varmt slå utt el-uppvärming automatisk. Den foljer en normalt olja-filter för pannan.

Och allt går bra. Men jag vill pekar upp till en problem och det är starta med kall olja. Bättre man har där en andra dunk med en liten diesel för starta och ställa av. Annars du kan skada din injektion pump.

Förlåt för min doligt Svensk. Jag är här nu ett år.

Om du vill veta mera om bygga om gammal folkbus svara gärna till joerg@fam-guenther.se

Jag söker också en möglighet spruta min dubbelhyt och byta motoren.

Vi läsas
Jörg
« Senast ändrad: 05 aug-08 kl 19:33 av JMGSE »

JMGSE

  • Inlägg: 3
    • Schwedenbuchung
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #44 skrivet: 05 aug-08 kl 18:43 »
Där finns också en problem med begagnat fritösolja. Som tidigt det är väldigt aciditet. Så man måste kollar hur man kan fixa ditt.

Det är allt för nu
Jörg

bearcat

  • Inlägg: 1
Jag provar....
« Svar #45 skrivet: 24 sep-08 kl 18:29 »
Har en avställd men besiktigad Volvo 740 Diesel (D24 ej tic) som står. Har cirka 40 liter diesel i tanken just nu men om jag fyller på med rapsolja imorgon så lär det bli runt 25/75 blandning?med diesel? Kör rätt mycket så att få "ren" raps i tanken tar mig max en vecka... Var köpa och  kostnad ? Är i Göteborg varje dag. kör via E6 eller E45 till Tjörn. Inköpsförslag? Återkommer på fredag om jag hittar nåt Tankställe....

///Alex

loman43

  • Inlägg: 1
    • Dalarna
SV: Jag provar....
« Svar #46 skrivet: 09 maj-11 kl 22:45 »
Har en avställd men besiktigad Volvo 740 Diesel (D24 ej tic) som står. Har cirka 40 liter diesel i tanken just nu men om jag fyller på med rapsolja imorgon så lär det bli runt 25/75 blandning?med diesel? Kör rätt mycket så att få "ren" raps i tanken tar mig max en vecka... Var köpa och  kostnad ? Är i Göteborg varje dag. kör via E6 eller E45 till Tjörn. Inköpsförslag? Återkommer på fredag om jag hittar nåt Tankställe....

///Alex

Jag undrar också var köper man rapsoljan för 5kr litern som någon här fick tag på`?

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Jag provar....
« Svar #47 skrivet: 09 maj-11 kl 23:44 »
Jag undrar också var köper man rapsoljan för 5kr litern som någon här fick tag på`?

Det var senast 2006-2007 man kunde få rapsolja till sådana priser.

Neiklot

  • Gäst
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #48 skrivet: 14 maj-11 kl 21:57 »

Jag tänker byta bil..



/Neiklot

Neiklot

  • Gäst
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #49 skrivet: 14 maj-11 kl 22:20 »
Det borde ju gå, att konvertera och köra en motorsåg på rapsolja, eller?

Hade varit fint att skriva under företagets miljöpolicy..

/Neiklot

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #50 skrivet: 14 maj-11 kl 23:50 »
Det borde ju gå, att konvertera och köra en motorsåg på rapsolja, eller?

Hade varit fint att skriva under företagets miljöpolicy..

/Neiklot
Nej, knappast möjligt med en tvåtakts ottomotor som ju är det vanliga i motorsågar. Däremot går det utmärkt att konvertera dem för att köra på E85.

Neiklot

  • Gäst
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #51 skrivet: 15 maj-11 kl 15:04 »

Vi får väl se!

:)

E85 kostar - 9kr litern?

Aspen kostar 20kr litern...

Om du vill får du gärna skicka en beskrivning för konvertering till E85.
:)

/Neiklot


torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad

Neiklot

  • Gäst
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #53 skrivet: 16 maj-11 kl 18:33 »

Tack!

Jag tolkar "På motorsågar kan man ställa upp bränslemängden med justerskruvarna och behöver inte modifiera någonting heller. Läs i bruksanvisningen hur man gör" som att jag inte behöver göra annat än att skruva på justerskruven.

Löjligt!  ;D


Tack igen!
Nu blir både kunderna och mina lungor lite gladare!

/Neiklot

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #54 skrivet: 16 maj-11 kl 23:03 »
Det är bara att hoppas att justermånen verkligen räcker till på alla motorsågsförgasare. Och det brukar finnas två blandningsskruvar, en för tomgång och en för fullgas.

Och så gäller det såklart att välja tvåtaktsolja med omsorg. En sak som kanske inte står så tydligt på den där sidan är att oljeblandad E85 bör betraktas som färskvara, även med bra oljor kan den separera om den får stå flera veckor, i synnerhet i kyla. Så man ska inte blanda till mer bränsle än man gör av med inom en vecka.

Tord_Lj

  • Gäst
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #55 skrivet: 20 maj-11 kl 11:23 »
Igår skruvade jag i en utombordartank (Feltema) och en switch.
I extratanken hälldes rapsolja (Gekås) sedan startade jag på diesel från vanliga tanken och slog om till olja när tempmätarn börjat röra sig.

Går fint på en 2 1/4l förkammar-diesel som det sitter i gårdsbilen, en Land Rover Series, som används till allt.
En stor vist är att man slipper stå i dieselrök när man jobbar i skogen med att wincha, ger huvudvärk.

Det enda jag märkt är en lite ojämn gång vid starka motlut, missar lite liksom.
Kan det vara farligt?

Motorn har en ganska svag mekanisk bränslepump som kan vara boven då det blev ca ½m extra bränsleslang...

Vad tiden lider får bränslena byta plats så det blir 45l vegolja och 12l diesel att starta / stoppa med.

Nu skall jag bara ha tag i rätt vegolja på 20l dunk...

Bild:
« Senast ändrad: 20 maj-11 kl 15:42 av Ullaredsgården »

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #56 skrivet: 20 maj-11 kl 21:33 »
I och med att du har en utombordartank med gummiblåsa på slangen så kan du ju prova att handpumpa (eller låta en passagerare göra det) i uppförsbackarna och se om det hjälper mot misständningarna. Rapsoljan är ju lite mer trögflytande än fossildiesel så det är viktigare än vanligt att inte ha onödiga strömningsmotstånd på sugsidan om pumpen. Jag kan också tänka mig att man måste tänka på dränering och byte av bränslefilter lite oftare än man är van vid.

Beträffande bränslepump så finns det en del obekräftade rykten om att vissa äldre förpumpar med membran (ser ut som en mekanisk bränslepump på en bensinbil med förgasare) inte tål rapsolja/RME. Det rykte jag har hört gällde förvisso inte engelska pumpar utan Bosch. Däremot ska det inte vara några som helst problem om förpumpen är en kolvpump.

Tord_Lj

  • Gäst
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #57 skrivet: 28 maj-11 kl 18:02 »
Tänkte fylla på med lite konklutioner så här i efterhand.

På det stora hela fungerar det över förväntan, dock;
 (:) Ett problem är att returen vid start går till ena tanken, den stora, som gör att den lilla start-tanken töms rätt fort... SVO blir därmed tillförd diesel och det är inte bra att blanda som bekant.
En "switch" till alltså... 265.- på seasea.se  :P
Jag tänkte prova med att sätta ett T-rör, 29.- på AD, från returen till någonstans på bränsleledningen efter "switchen" men vet inte var det blir bäst. Tips mottages... tacksamt.

 >:D Det andra är att ordna med förvärmning av SVO´n på ett enkelt men ändå tillfredställande sätt.
Här tänkte jag använda en bit bränslerör, som blivit över från mina veteran-mc, till att linda runt övre kylarslangen / värmepaketet och leda SVO´n i detta. Får inte bli någon stor omväg dock.
Typ:


Den gamla helmekaniska (inga membran alls) bränslepumpen verkar helt ok eftersom den tömmer 12l starttank alldeles för snabbt.

Var hittar man 5-20l fat med riktig billig-skit-varmpressad-matolja?

Tillägg - Efter lite kollande så verkar det bästa vara att hitta ett filterhus till Peugot (äldre) som har vatten-värmare inbyggt. Man behöver tydligen bara bygga om dem pytte lite. Bildelsdatabasen... modellerna 205, 306, 405 & 406 alt. en del Fiat Ducato och äldre Citröen.
Har nån stående? Skall se ut så här:
« Senast ändrad: 28 maj-11 kl 20:04 av Ullaredsgården »

mantajohan

  • Inlägg: 36
    • Skåne
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #58 skrivet: 28 maj-11 kl 21:46 »
jag vet nån som sæljer både elektriska o kylvann oppvarmda "filterhållare"  han finns i mellanskåne han har god kontakt med


http://www.selkomotor.no/shop/


han fixar allt du vill ha  ;) han har osse hjælpt mig många gånger

om du e intresserad kontakta mig via mail så ska jag forsøga hitta hans telefoonnummer mvh/johan
mercedes diesel o snart flera tusen mil med veggiolja

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #59 skrivet: 29 maj-11 kl 22:08 »
En elektrisk "in-line" dieselvärmare sitter på många Citroën BX diesel (och förmodligen även motsvarande Peugeotmodeller). Dock inte alla, den monterades vid leveransservice åtminstone på de flesta exemplar som såldes i norra Sverige. Jag har inte sett den med egna ögon monterad på bil. men den sitter troligen där bränsleledningarna går upp längs torpedväggen.

Tord_Lj

  • Gäst
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #60 skrivet: 31 maj-11 kl 11:47 »
Undviker helst elektrisk värmare då min alternator bara laddar med 34Amp... dessutom har jag en hel del arbetsbelysning och skit på "traktorn" som kylbox tex.

Om min hemmapulade "coil-värmare" av kopparrör inte klarar biffen blir det nog en Oilybits Heat Exchange Hoses - Oilybits.com - The U.K's Premier Bio Fuel Equipment Superstore, 60£ kan det vara värt... med köpegrejer. Engelsmännen har stor erfarenhet av att köra sina Land Rover's på WVO / SVO men har ju inte vårt klimat dock så man får se upp lite. Ryktet säger att många livsmedelskedjor ransonerar försäljningen av matolja i 20l fat numera pga att de används för drivmedel.

Sedan återstår bara att köpa ny tank (behövs ändå) för ca 55£ och förse den med värme inför vintern. Har sett spiraler i rostfritt som man kan bygga in relativt enkelt med 12/220V. Det är ju inga problem att köra lite hushålls-el innan man startar men sen får jag nog investera i en modern alternator på ca 70-100 Amp från Feltema för att det skall gå bra när det är kallt.

Men sen är den färdig och det är ju trots allt inte så illa. Total budget blir ca 2500.- svensk pengar och få se... hur många mil blir det innan det är intjänat.

Skit oxå!

mantajohan

  • Inlägg: 36
    • Skåne
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #61 skrivet: 11 jun-11 kl 14:57 »
hallå ullaredsgården, har skickat pm med alla oppgifter om hur du kontakatar steinar om du ente får svar så maila mig på biodiesel525td@hotmail.com

mvh/johan
mercedes diesel o snart flera tusen mil med veggiolja

Vargerik

  • Gäst
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #62 skrivet: 11 jun-11 kl 15:25 »
http://www.blocket.se/ostergotland/Biodieselprocessor_33486816.htm?ca=14&w=1

Vill ni inte chansa och jävlas med förvärmare har jag lösningen, priset kan såklart diskuteras!

NobleBear

  • Inlägg: 14
    • Värmland
    • http://myrastation.yolasite.com/
Pump med filter
« Svar #63 skrivet: 14 jun-11 kl 02:08 »
Letar efter en pump att tanka bilen med direkt ur dunk (WVO). Fanns för några år sedan en produkt på nätet som hette typ "the magic wand" eller liknande. Utgjordes av en slang, förfilter, centrifugfilter på 5 micron (!), elpump på 12/240 V samt munstycke. Sades dessutom filtrera bort vatten ur oljan. Är på jakt efter denna el liknande.

Vore skönt att slippa kladd och en utdragen process, vill i stort sett hämta dunkar med olja från thai-krogen, peta ner ena änden av apparaten i dunken, den andra i tanken och bara trycka på knappen. Nån som vet nåt?

mantajohan

  • Inlägg: 36
    • Skåne
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #64 skrivet: 16 jun-11 kl 01:06 »
det funkar inte så desvarre, det snabbaste man kan rena olja fri från vann e genom centrifugering av olja i høg temp

man kan osse koga veck vann men då får olja stå o koga o minst 100grader till de slutar bubbla

det sista e at oljan står stilla lång tid o sist hamnar allt vann længst ner i bottnen


at rena oljan te 5 micron med en pump i ena endan e inga problem,

men man måste få den fri från vann annars får man stora problem....
mercedes diesel o snart flera tusen mil med veggiolja

Kett

  • Inlägg: 3
    • Gästrikland
SV: Pump med filter
« Svar #65 skrivet: 03 aug-11 kl 23:44 »
Letar efter en pump att tanka bilen med direkt ur dunk (WVO). Fanns för några år sedan en produkt på nätet som hette typ "the magic wand" eller liknande. Utgjordes av en slang, förfilter, centrifugfilter på 5 micron (!), elpump på 12/240 V samt munstycke. Sades dessutom filtrera bort vatten ur oljan. Är på jakt efter denna el liknande.

Vore skönt att slippa kladd och en utdragen process, vill i stort sett hämta dunkar med olja från thai-krogen, peta ner ena änden av apparaten i dunken, den andra i tanken och bara trycka på knappen. Nån som vet nåt?


Denna är lite åt det hållet som du beskriver:
http://www.plantdrive.ca/xcart/product.php?productid=16142&cat=6&page=1

Pumpen får du köpa separat, tex:
http://www.biltema.se/sv/Bat/Pump/Vattenpump/Tryckvattenpump1/

Går troligen att installa nå mer bra inline-filter för att få lägre micron (70m på wanden). Du kan tyvärr inte filtrera bort vattnet med ett vanligt filter (inte ens med vattenavskiljare om du är seriös), inte rekommenderat att köra direkt i tanken häller om de inte är köp-olja eller att du ändå ska skrota bilen snart.

mantajohan

  • Inlägg: 36
    • Skåne
SV: Pump med filter
« Svar #66 skrivet: 04 aug-11 kl 13:58 »
Du kan tyvärr inte filtrera bort vattnet med ett vanligt filter (inte ens med vattenavskiljare om du är seriös), inte rekommenderat att köra direkt i tanken häller om de inte är köp-olja eller att du ändå ska skrota bilen snart.

håller med, finns 3 sætt man kan få veck allt vann
1.låta oljan stå stilla i MINST  2-3 månader (ju længer dess bætter) så flyter rena olja opp øverst
2. koga veck allt vann= hålla oljan i 100-110celsius fram ti den slutar bubbla
3. centrifugera+ varme

om du ente tar veck allt vann=snart kaputt inspurtarpump/insprutare
mercedes diesel o snart flera tusen mil med veggiolja

Tord_Lj

  • Gäst
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #67 skrivet: 18 okt-11 kl 10:05 »
Vill bara först säga att min enkla konvertering, tank & switch, funkar än.
Har inte monterat värmare utan tänkte lite... längre.

Har kollat upp att producera biodiesel både för egen del och viss försäljning.
Bränslekostnader är en stor del av våra kostnader som kräver kontanter. Ser en möjlighet att ta in lite extra inkomster om jag kan få till skattefritt. Inga omöjliga regelverk att uppfylla så det ser bra ut.

Har letat upp två intressanta leverantörer av utrustning för småskaligt bruk, i UK.
Är någon mer intresserad så kan vi tala om transporten.
Länkar; BioBuddy och Etruk 200+

Curt Jonsson

  • Inlägg: 165
    • Jämtland
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #68 skrivet: 06 maj-18 kl 18:53 »
Någe nytt ang. RME?  Körde på SKAFI en rapsblandning  i fyra år på 90-talet. Men skatteregler gjorde att det blev ointressant. Vore kul att prova liknande igen.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #69 skrivet: 06 maj-18 kl 21:23 »
Det verkar som om RME är ganska "ute" numera. I stort sett all fossil diesel som säljs i Sverige idag har en låginblandning av 5-7 % RME. Somliga skyller på den för alla möjliga problem de råkar ut för med sina dieselfordon, andra menar att de problemen beror på fordonsägarna och inte på bränslet.

Det som framför allt hindrar en storskalig övergång till RME är att det skulle krävas kopiösa åkerarealer för rapsodling. För 20 år sedan såg jag en redogörelse för att om man skulle odla raps på all åkermark i Sverige där det överhuvudtaget går att odla raps, så skulle den RME man kunde få ut täcka på sin höjd 4 % av Sveriges dåvarande dieselförbrukning.

Det som verkar vara mest på tapeten när det gäller fossilfria dieselbränslen idag är HVO.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #70 skrivet: 06 maj-18 kl 23:00 »
Det där låter ju lite skumt... För 20 år sedan hade vi ingen inblandning av RME, idag har vi inblandning av 5-7% (och vi har fler dieselbilar). Om 4% inblandning då (för 20 år sedan) skulle kräva en åkerareal som motsvarade all svensk möjlig rapsodling, så betyder det att antingen tär vi hårt på någon annans rapsolja, eller så är det Palmolja eller någon annan olja eller fett (valfett kanske) som står för inblandningen.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #71 skrivet: 07 maj-18 kl 12:15 »
Jag skulle tro att det dels är importerad rapsolja från kontinenten, och dels att man har förädlat fram rapssorter med bättre utbyte än de som fanns på 90-talet. Oljan från "bränsle-sorter" av raps lär inte vara så uppskattad som matolja...

JohannaMaria

  • Inlägg: 196
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #72 skrivet: 07 maj-18 kl 14:35 »
Å vad spännande! Kan man bara hälla i rapsoljan eller måste man göra ngt med motorn först för att det ska funka?


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #73 skrivet: 07 maj-18 kl 15:21 »
Å vad spännande! Kan man bara hälla i rapsoljan eller måste man göra ngt med motorn först för att det ska funka?


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Rapsoljan blir mycket bättre som dieselbränsle om man förestrar den till RME (rapsmetylester) först. I princip går det ut på att rapsoljan blandas med omkring 10 % metanol, det får stå ett tag tills den kemiska reaktionen är klar och sen gäller det att skilja RME från den glycerol som bildas samtidigt.

Om man inte förestrar utan kör på rå rapsolja, så beror det på hur dieselmotorn är konstruerad från grunden, hur bra eller dåligt den kommer att gå på det bränslet. Virvelkammarmotorer, alltså sådana som används i dieselpersonbilar från 80- och 90-talet, tycks fungera bättre än direktinsprutade motorer. Vissa typer av dieselpumpar får problem för att rapsoljan är mer trögflytande än normalt dieselbränsle och kan i värsta fall totalhaverera. Moderna dieselmotorer med s k commonrail eller pumpspridare, bör man överhuvudtaget inte försöka köra på rapsolja.
Rapsoljan fungerar inte bra i kyla (under ca +10 °C) eftersom den börjar paraffinera då (jämför med en flaska mat-rapsolja i kylskåpet). Man kan minska problemen något genom förvärmning av bränslefilter mm.

Ett bekymmer med rapsolja är risken att mikroorganismer börjar växa i den. Man bör betrakta rapsoljan som färskvara och bara använda den i fordon som körs mycket och det är ständig omsättning på bränslet. Det är viktigt att luften i tanken är torr så att rapsoljan inte kan dra åt sig fukt, om man ska slippa mikroorganismerna. Kan vara lämpligt att montera ett torkfilter på tankventilationen.

Man bör undvika delar av koppar och kopparlegeringar (rör, gängade nipplar mm) i ett bränslesystem för rapsolja. Det gäller i och för sig även för vanlig diesel men i ännu högre grad för rapsolja.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #74 skrivet: 07 maj-18 kl 20:28 »
Min mening är att köra på rapsolja kan vara roligt som experiment på individnivå men är totalt ogörligt på samhällsnivå (även globalt) om vi ska ha något kvar att äta.

I skogsrika glesfolkade länder som Sverige kanske det skulle fungera att ställa om transportsektorn till något flytande bränsle med ursprung ur träråvara men ser man till större delen av världen så kan jag inte se hur det skulle räcka till.

Överhuvud taget så har jag svårt att se hur en omställning från fossil energi, antingen självmant, eller den dag de tar ”slut” ska gå till utan en enorm omställning av vår moderna civilisation. Omställning är då en omskrivning för katastrof. Jag är glad att jag snart är halvvägs genom livet och förhoppningsvis slipper genomlida detta.

Curt Jonsson

  • Inlägg: 165
    • Jämtland
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #75 skrivet: 07 maj-18 kl 23:43 »
Jag körde fyra år på SKAFI som var en blandning 40% rapsolja Och resten billig parafin från ryssland under 90 talet.  Den var något billigare än dieseln och bilen var mera lättstartad och gick tystare. Problem var att den organiska rapsoljan oxiderade-härsknade och det bildades liknande permatex, som fick lösas upp av metanol samt att vid 18 minus var det stearinljus i tanken. Varför det upphörde var en lagändring så att det måste vara 95% förnyelsebart i blandningen för att undvika dieselskatten.  Roligt var det när det luktade grillkök från min slitna motor.

Silverhammer

  • Inlägg: 63
    • Skåne
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #76 skrivet: 13 feb-19 kl 17:26 »
Rapsoljan blir mycket bättre som dieselbränsle om man förestrar den till RME (rapsmetylester) först. I princip går det ut på att rapsoljan blandas med omkring 10 % metanol, det får stå ett tag tills den kemiska reaktionen är klar och sen gäller det att skilja RME från den glycerol som bildas samtidigt.

Om man inte förestrar utan kör på rå rapsolja, så beror det på hur dieselmotorn är konstruerad från grunden, hur bra eller dåligt den kommer att gå på det bränslet. Virvelkammarmotorer, alltså sådana som används i dieselpersonbilar från 80- och 90-talet, tycks fungera bättre än direktinsprutade motorer. Vissa typer av dieselpumpar får problem för att rapsoljan är mer trögflytande än normalt dieselbränsle och kan i värsta fall totalhaverera. Moderna dieselmotorer med s k commonrail eller pumpspridare, bör man överhuvudtaget inte försöka köra på rapsolja.
Rapsoljan fungerar inte bra i kyla (under ca +10 °C) eftersom den börjar paraffinera då (jämför med en flaska mat-rapsolja i kylskåpet). Man kan minska problemen något genom förvärmning av bränslefilter mm.

"Rapsoljan blir mycket bättre som dieselbränsle om man förestrar den till RME (rapsmetylester) först. I princip går det ut på att rapsoljan blandas med omkring 10 % metanol, det får stå ett tag tills den kemiska reaktionen är klar och sen gäller det att skilja RME från den glycerol som bildas samtidigt. "



Jag har testat att blanda i E85, det har stått på balkongen i ett år nu utan tillväxt......
Som Torbjörn säger det delar sig i Fraktioner. RME+GLYCEROL+Bensin/etanolmix?
3  Fraktioner....

Har vi inte ganska många trådar nu om egentligen samma sak?



« Senast ändrad: 13 feb-19 kl 17:35 av Silverhammer »

Silverhammer

  • Inlägg: 63
    • Skåne
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #77 skrivet: 13 feb-19 kl 17:36 »
Jag körde fyra år på SKAFI som var en blandning 40% rapsolja Och resten billig parafin från ryssland under 90 talet.  Den var något billigare än dieseln och bilen var mera lättstartad och gick tystare. Problem var att den organiska rapsoljan oxiderade-härsknade och det bildades liknande permatex, som fick lösas upp av metanol samt att vid 18 minus var det stearinljus i tanken. Varför det upphörde var en lagändring så att det måste vara 95% förnyelsebart i blandningen för att undvika dieselskatten.  Roligt var det när det luktade grillkök från min slitna motor.
Yess 8)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

411 gäster, 5 användare (1 dolda)
Tångräkan, Hans Hultén, LimJans, smaka

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser