Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rödfärg från Byggmax och Biltema  (läst 27807 gånger)

drake3

  • Inlägg: 328
  • självhushållning, hantverk,djur å rock n roll
    • Värmland
Rödfärg från Byggmax och Biltema
« skrivet: 28 apr-18 kl 18:46 »
Är det någon som har erfarenhet av dessa två? Det ska målas på ny panel.
Är styrd av sämre ekonomi. Annars hade jag valt Falu rödfärg.
Helst vill jag ha den mörkare röda färgen.
Mögelmedel?
« Senast ändrad: 28 apr-18 kl 21:03 av drake3 »
Snälla flickor kommer till himmlen,
vi andra kommer hur långt som helst

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Rödfärg från Byggmax och Biltema
« Svar #1 skrivet: 28 apr-18 kl 18:55 »
Har ingen erfarenhet av någon av dom men ö&bs är mycket prisvärd

Sent from my SM-G950F using Tapatalk


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Rödfärg från Byggmax och Biltema
« Svar #2 skrivet: 28 apr-18 kl 19:23 »
De billigare brukar vara rätt ok, de jag provat har alla varit litet mörkare till färgen.
De håller faktiskt hyfsat länge och kostar en femtedel av bra färg, så...

Mest att de innehåller mer vatten samt håller sämre kvalitet på pigmentet och har för det mesta bara basingredienserna, dvs vatten bindemedel (i äkta rödfärg är det traditionellt rågmjöl, kolla bara att de inte innehåller plast i bindemedlet) och färgpigmentet, brukar vara järnockra utdrygad med stenmjöl, vilket ger den mörkare nyansen.


Den räcker inte lika länge som den äkta, men å andra sidan får man minst tre fyra billiga burkar till samma pris så...


Edit, Nyansen går dock inte alls ihop med äkta faluröd, det är ganska markant skillnad om ytorna är nära varandra på samma byggnad.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Rödfärg från Byggmax och Biltema
« Svar #3 skrivet: 28 apr-18 kl 20:24 »
Ett annat budgetalternativ som inte är svårt men givetvis kräver en liten arbetsinsats är att koka själv. Det är kanske inte så mycket billigare än att köpa den billigaste färdiga färgen men resultatet blir en kvalitetsprodukt som är bättre än alla färdigblandade.

Recept finns det gott om på nätet, se bara till att inte koka en halvtimme eller vad det brukar stå i de flesta utan låt det koka några timmar. Det kan även vara roligt att testa lite andra rödpigment än ”falu” så får kåken en litet eget utseende men som fortfarande smälter in i vår röda färgtradition.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Rödfärg från Byggmax och Biltema
« Svar #4 skrivet: 28 apr-18 kl 20:48 »
 det är överhuvudtaget inte samma pigment i kopierna. falu rödfärg görs på myllan från slagghögarna från den gamla koppargruvan och innehållet i detta pigment är oerhört komplext och går knappast att kopiera. det innehåller bland annat koppar och andra metaller vilka gör att färgen har den unika bevarande funktionen vilket testats i över 200 år.
kopierna innehåller oftast järnoxidrött  som pigment och den åldras på ett helt annat sätt.
jag har sett långtester på olika slamfärger och falun är överlägsen. många kopior åldras och ändrar kulören under tiden. det är givetvis upp till var o en vilket man vill använda men på ett äldre hus som alltid  målats med Falun bör man fortsätta med det. riktigt gamla hus målades med falu ljus som är den ursprungliga kulören. Den mörkare är en 50-tals variant som blivit den vanligaste idag.Skillnaden är bränningen av rödmyllan.
Som målare använder jag uteslutande falun och det för att kunna garantera kunden att denne får en fasad som håller kulören och åldras på genuint vis.Att Falun dessutom just innehåller de träbevarande ämnena som följer med pigmenten gör troligen att fasaden håller längre. kopiorna saknar totalt dessa ämnen.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Rödfärg från Byggmax och Biltema
« Svar #5 skrivet: 28 apr-18 kl 20:58 »
Av det test jag fick se papper på så va det endast mögelmedel som skiljde öbs från Falu.
Men du brukar ju ha säkra källor

Sent from my SM-G950F using Tapatalk


Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Rödfärg från Byggmax och Biltema
« Svar #6 skrivet: 28 apr-18 kl 22:53 »
Jag köpte byggmax rödfärg för några år sedan,var rena vattnet...Provade Harald Nyborgs rödfärg där var det i alla fall rätt konsistens på färgen... Nästa gång ska jag nog prova originalet...Tycker inte färgen håller så länge,då kopior.

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Rödfärg från Byggmax och Biltema
« Svar #7 skrivet: 29 apr-18 kl 11:08 »
Innehållet i Falu rödfärgs pigment

Pigmentets kemiska sammansättning varierar något beroende från vilken av varpstenshögarna man hämtat materialet, men är förhållandevis konstant. Pigmentet innehåller:
SiO2 47-54 %
Al2O3 6%
CaO 3%
MgO 5%
CuO . ZnO och PbO4SO4 tillsammans 3%
S 1%
Fe2O3 28-35% 

https://www.nyteknik.se/teknikrevyn/darfor-moglade-falu-rodfarg-6391805

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Rödfärg från Byggmax och Biltema
« Svar #8 skrivet: 29 apr-18 kl 11:23 »
Av det test jag fick se papper på så va det endast mögelmedel som skiljde öbs från Falu.
Men du brukar ju ha säkra källor

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
byggmax,ÖoB ,beijer m.fl tar färg från Vadstena färg.Tittar man på deras hemsida så är det exakt samma innehåll i alla burkar från denna fabrik. det är endast butikspriset som skiljer. Innehållet i burkarna är som jag anade endast järnoxid och linolja + två sorters gifter. går att se på deras hemsida.
finns alltså inget som helst gemensamt med Falu rödfärg och man kör alltså inte ens det klassiska receptet. annars kunde man ju tänka sig att ersätta Falu rödfärgspigment med något annat och ändå använda receptet.
vadstena tillverkar alltså en slamfärg bestående av vatten och järnoxidpigment,dessutom i låg halt + två gifter som fungerar som konserveringsmedel och algmedel.
tror jag att den är billig,vatten kostar inte mycket. tror faktiskt att själva plastburken kostar mer än innehållet.....

Sjaunja

  • Inlägg: 5541
    • -
SV: Rödfärg från Byggmax och Biltema
« Svar #9 skrivet: 29 apr-18 kl 12:14 »
Jag målade utedasset och lilla uthuset med ÖB färgen. Gammal panel. Det är sju år sedan nu. Ser bara bra ut. Billig färg dög bra till detta👍🏼

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Rödfärg från Byggmax och Biltema
« Svar #10 skrivet: 29 apr-18 kl 13:21 »
På tal om röddärgspigment. Något som jag tycker är intressant men som det är svårt att hitta information om är alla lokala ”rödfärgstäkter” som funnits runt om i landet. Innan järnvägens utbyggnad så var man i stora delar av Sverige hänvisad till dessa och de bör ha givit färg av både skiftande kvalitet och nyans.

I mina egna ”hemtrakter” vet jag att det i Alftatrakten fanns en sådan täkt. Inte så konstigt då alftaborna tidigt ville bygga stort och vräkigt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Rödfärg från Byggmax och Biltema
« Svar #11 skrivet: 29 apr-18 kl 13:57 »
Den billiga köpta håller kanske 5-10 år, sedan åldras den fult och den saknar som sagt en del av de kemikalier som skall skydda träet (jag skall inte gå in på detaljer här då jag misstänker att det inte är "politiskt korrekt" men jag brukar tillsätta kemikalier som skyddar träet (kopparföreningar och liknande är ändå bara skadligt för naturen om det kommer ut i havet i väldigt stora mängder, vilket det inte gör från väggfärg)).


Jag skulle inte välja billig färg på en fasad som tidigare är målad med riktig färg, inte heller om man lejde ut jobbet och betalade timpenning, färgen är då inte den stora kostnaden.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Rödfärg från Byggmax och Biltema
« Svar #12 skrivet: 29 apr-18 kl 14:21 »
Men visst är det konstigt att man idag i Miljösverige där det anses brottsligt att elda en mjölkkartong kan ta varpen som innehåller så mycket tungmetaller och göra färg av den som sedan sprids överallt i landet. Då känns det ju bättre att koka egen och bara tillsätta de tungmetaller man gillar ;D

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Rödfärg från Byggmax och Biltema
« Svar #13 skrivet: 29 apr-18 kl 14:36 »
Det skall vara järnvitriol (en järnförening som mig veterligen inte är skadlig i den mängden) och om man vill en mindre mängd kopparsulfat (Edit, tro det är kopparhydroxid i den äkta) i den, inga konstigheter egentligen ur miljösynpukt, men visst jag håller med...  ;)

« Senast ändrad: 29 apr-18 kl 22:48 av The Pink SuperSheep »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Rödfärg från Byggmax och Biltema
« Svar #14 skrivet: 29 apr-18 kl 16:35 »
Men visst är det konstigt att man idag i Miljösverige där det anses brottsligt att elda en mjölkkartong kan ta varpen som innehåller så mycket tungmetaller och göra färg av den som sedan sprids överallt i landet. Då känns det ju bättre att koka egen och bara tillsätta de tungmetaller man gillar ;D
rödfärgshus målade med slamfärg är trots allt i minoritet idag. moderna hus med röd fasad målas sällan i slamfärg utan med moderna täckfärger.
andel miljögifter som sprids med rödfärg är liten. ser man däremot på moderna vattenbaserade färger kan vi snacka om giftbad.Inte bara det faktum att basen tillverkas av petroleum utan också alla kemikalier som hälls i burken för att den inte skall ruttna,inte växa på den,att den skall torka snabbt,att den skall flyta ut m.m.
Det snackas det inte om....

Gep

  • Inlägg: 410
    • Blekinge
SV: Rödfärg från Byggmax och Biltema
« Svar #15 skrivet: 29 apr-18 kl 16:46 »
Jag har alltid köpt äkta Falu rödfärg från en Coloramabutik
men förra året tog burken slut medan jag målade om
en vägg. Jag behövde lite byggrejer också så jag köpte
Byggmax mellanpris rödfärg´när jag ändå var där.
De hade en billigare variant och vad jag minns även en dyrare
än den jag tog.
Så jag målade en halva av väggen
med Byggmaxfärgen. Den krackelerade medan den torkade och
flagnade efter bara ett par timmar. Såg på nätet att även andra
haft problem med just det märket och åkte tillbaks till Byggmax.
Men de ville först inte ta tillbaks den.
Måste varit fel på underlaget, förarbetet. påstrukningen eller vädret.
Mycket som kan gå tokigt. Men då jag erbjöd dem att komma hem
och studera väggen som till hälften blivit perfekt med en annan Falurödfärg
under exakt samma förhållanden gav de sig.
Jag fick pengarna tillbaka och de sa att de skulle reklamera färgen vidare.

Så det är inte bara långtidsegenskaperna som varierar.
Fästegenskaperna kan skilja sig väldigt mycket.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Rödfärg från Byggmax och Biltema
« Svar #16 skrivet: 29 apr-18 kl 19:32 »
rödfärgshus målade med slamfärg är trots allt i minoritet idag. moderna hus med röd fasad målas sällan i slamfärg utan med moderna täckfärger.
andel miljögifter som sprids med rödfärg är liten. ser man däremot på moderna vattenbaserade färger kan vi snacka om giftbad.Inte bara det faktum att basen tillverkas av petroleum utan också alla kemikalier som hälls i burken för att den inte skall ruttna,inte växa på den,att den skall torka snabbt,att den skall flyta ut m.m.
Det snackas det inte om....

Akrylfärg (och alkydfärg) förorenar garranterat mer än all rödfärg tillsammans genom tiderna gjort...
Metallföreningarna i riktig faluröd förekommer ju redan naturligt i avsevärt högre koncentrationer så jag är för min del fast övertygad om att det är ett icke problem vad beträffar denna, även om man tillsätter kemikalierna i efterhand.


Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Rödfärg från Byggmax och Biltema
« Svar #17 skrivet: 29 apr-18 kl 19:34 »
Jag har alltid köpt äkta Falu rödfärg från en Coloramabutik
men förra året tog burken slut medan jag målade om
en vägg. Jag behövde lite byggrejer också så jag köpte
Byggmax mellanpris rödfärg´när jag ändå var där.
De hade en billigare variant och vad jag minns även en dyrare
än den jag tog.
Så jag målade en halva av väggen
med Byggmaxfärgen. Den krackelerade medan den torkade och
flagnade efter bara ett par timmar. Såg på nätet att även andra
haft problem med just det märket och åkte tillbaks till Byggmax.
Men de ville först inte ta tillbaks den.
Måste varit fel på underlaget, förarbetet. påstrukningen eller vädret.
Mycket som kan gå tokigt. Men då jag erbjöd dem att komma hem
och studera väggen som till hälften blivit perfekt med en annan Falurödfärg
under exakt samma förhållanden gav de sig.
Jag fick pengarna tillbaka och de sa att de skulle reklamera färgen vidare.

Så det är inte bara långtidsegenskaperna som varierar.
Fästegenskaperna kan skilja sig väldigt mycket.

Ja, den är ibland väldigt känslig för om man lägger på den för tjockt, på torrt sugande underlag, eller på glatta ytor, osv.
Låter dock som att det varit fel på bindemedlet i dendär batchen.

Edit, den äkta är, som någon här sade ovan, gjord på rågmjöl som bindemedel.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Rödfärg från Byggmax och Biltema
« Svar #18 skrivet: 29 apr-18 kl 22:07 »
Den dyrare av de två sorters rödfärg som Byggmax sålde i höstas, fungerade riktigt bra. Den billigare Byggmax-färgen har jag ingen erfarenhet av i färskt skick, däremot har jag fått kassera några hinkar med flera år gammal sådan som troligen hade fryst sönder.

Oavsett märke på rödfärg så bör man komma ihåg att den är färskvara. En nyköpt hink från en butik med stor omsättning på färglagret är mycket trevligare att måla med än en som har stått ett halvår.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Rödfärg från Byggmax och Biltema
« Svar #19 skrivet: 30 apr-18 kl 11:14 »
Går att koka om grynig rödfärg som då kanske varit utsatt för frost,därav grynighet.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Rödfärg från Byggmax och Biltema
« Svar #20 skrivet: 30 apr-18 kl 11:35 »
Jo, det lär gå. Men om det har börjat växa saker i den eller om linoljan har börjat härda, så kan man inte rädda färgen. Och förmodligen blir en omkokad färg inte bättre än en halvårsgammal färg som ändå har klarat sig från att frysa.

drake3

  • Inlägg: 328
  • självhushållning, hantverk,djur å rock n roll
    • Värmland
SV: Rödfärg från Byggmax och Biltema
« Svar #21 skrivet: 17 nov-20 kl 13:20 »
Det blev vit oljebaserad färg från Stuvbutiken.
Snälla flickor kommer till himmlen,
vi andra kommer hur långt som helst

borsdorfer

  • Inlägg: 338
    • Skåne
SV: Rödfärg
« Svar #22 skrivet: 09 okt-23 kl 15:34 »
Har varit runt i flera butiker och jämfört priset på rödfärg, alltså röd slamfärg, med vete eller råg som bindemedel.
För en 10 litersförpackning var  billigaste pris 195:- och dyraste pris 999:-

I Folksams färgtest får Falu vapen bättre betyg än Falu rödfärg.
Falu vapen är ingen traditionell rödfärg. Beskrivs som en alkydoljeburen emulsionsfärg. Tillverkas av Flugger.
Var inne i en Flugger butik. Falu vapen fanns inte längre.

Någon har i detta forum varnat för att tillsätta mer linolja till rödfärg än vad den redan innehåller.
« Senast ändrad: 09 okt-23 kl 18:40 av borsdorfer »

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Rödfärg från Byggmax och Biltema
« Svar #23 skrivet: 09 okt-23 kl 19:10 »
Nu är det skillnad på rödfärg och rödfärg. Falu rödfärg med deras logga är den äkta,ursprungliga dvs gjord med pigmenten från varphögarna vid Falu koppargruva. Övriga kan kalla sig rödfärg då de är slamfärger men görs oftast på pigmentet järnoxidrött. Saknar alltså den unika sammansättning av mineraler som finns i Falu rödfärg. Min erfarenhet är att Falu håller längre på väggen samt att det växer mindre på den jämfört med övriga röda slamfärger. Kulören håller också då övriga sticker iväg mot det blåa hållet vid åldrande. Något fabrikat använder engelskt rött och den blir ganska snabbt lila när UV-ljuset gjort sitt.
Linolja skall inte tillsättas i fabriksgjord färg då dessa redan innehåller maximal dos. Ökar man den omvandlas färgen från slamfärg till emulsionsfärg vilket alltså Falu vapens rödfärg är. Bildar  ett skikt på väggen som sedan inte kan ommålas med en slamfärg då slamfärg måste ha en träyta .
Prisnivå på slamfärg speglar ju ganska bra vad burken innehåller. Billig piratfärg kan köpas från 199 kr för en 10 liter. Innehåller med säkerhet väldigt lite pigment (det som kostar pengar) ,liten skvätt järnvitriol (för att kunna sätta upp det på innehållsförteckningen) vatten och en rejäl dos mjöl för att få konsistens. Bryter man ner priset, moms -49 kr,burk 10 kr,transporter 10 kr. Återstår 130 kr varav affären vill ha sin andel. Vad får då tillverkaren och hur får denne ihop ekvationen med ingredienser och övriga kostnader vid tillverkning?  Falu säljer ju inte längre sitt pigment till piraterna som man gjorde förr. Anledning var just att man körde sönder varumärket och färgen fick en dålig status. I växjö ligger priset på äkta vara runt 500 kronor,pirat från 149. Och 500 är relativt billigt jämfört med modern plastfärg som kostar runt 1500 och uppåt. Som dessutom orsakar problem i framtiden med rötskador vilket inte slamfärg oavsett fabrikat gör. Förtjänsten för färgbutiken vid affär med äkta är väldigt låg. Det är därför en del kedjor har högre pris för att åtminstone få någon hundralapp per burk till sina kostnader.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Rödfärg från Byggmax och Biltema
« Svar #24 skrivet: 10 okt-23 kl 07:27 »
Maken köpte något år den billiga rödfärgen när han skulle bättra på något ställe, men den var så dålig, täckte ingenting eftersom där knappt var något pigment i. Så det blev den dyra istället. Man får vad man betalar för.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Robertvartaget

  • Inlägg: 44
    • Södermanland
SV: Rödfärg från Byggmax och Biltema
« Svar #25 skrivet: 10 okt-23 kl 08:18 »
Det viktigaste är väl iallafall att INTE måla en tidigare målad byggnad målad med riktig färg. Med ny färg av kopiatval då de väl oftast låser in huset bakom färgen vilket den riktiga gamla färgen inte gör eller gjorde.

På nytt plank spelar det nog mindre roll, beroende på vad för byggnader som står i närheten.
Nog mitt tredje konto sedan jag hittade forumet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

648 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser