Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bi-Tillsyningsmän och arbetstider  (läst 1926 gånger)

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
Bi-Tillsyningsmän och arbetstider
« skrivet: 07 maj-19 kl 18:01 »
Hur funkar det att vara biodlare på deltid på sidan av ett 8-17-jobb, när det kommer till kontakter med en bitillsyningsman? Jobbar sådana enbart måndag till fredag 8-17 och måste man vara på plats själv, då tillsyningsmannen kommer och besiktigar?


Hur brukar man lösa detta?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Bi-Tillsyningsmän och arbetstider
« Svar #1 skrivet: 07 maj-19 kl 18:37 »
Många bitillsynare har annat arbete på del- eller heltid, eller är pensionärer. De arbetar ofta när de har möjlighet och du begär en förrättning. Kan bli i princip alla tider du kan komma på.

Jag har förstås en bitillsynare i ett av distrikten där jag har bigårdar som inte gillar att komma ut 1 maj av någon anledning....  8) Det brukar annars vara svalt och skönt att gå ner i yngelrummen den dagen.

Man måste väl inte vara med vid besiktningen egentligen, men det är ju väldigt lämpligt att närvara, så bitillsynaren slipper lyfta av alla tunga skattlådor osv.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Denverro

  • Inlägg: 1
    • Närke
SV: Bi-Tillsyningsmän och arbetstider
« Svar #2 skrivet: 13 maj-19 kl 11:46 »
Jag tycker att biodlings karriär kräver passion eftersom det anses vara ett mycket farligt jobb.

Vedklyvaren

  • Inlägg: 151
    • Värmland
SV: Bi-Tillsyningsmän och arbetstider
« Svar #3 skrivet: 13 maj-19 kl 13:03 »
 Finns det bitillsyningsmän? Varför? Man upphör aldrig att förvånas.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Bi-Tillsyningsmän och arbetstider
« Svar #4 skrivet: 13 maj-19 kl 15:17 »
Jag tycker att biodlings karriär kräver passion eftersom det anses vara ett mycket farligt jobb.

Nu hänger jag inte med alls? Vem anser att det är ett mycket farligt jobb? På vilket sätt är yrket riskfyllt?

Ser man till fakta så är rökdykare inom räddningstjänsten klassat som yrket med allra högst risk i hela Sverige...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Bi-Tillsyningsmän och arbetstider
« Svar #6 skrivet: 13 maj-19 kl 20:39 »
Finns det bitillsyningsmän? Varför? Man upphör aldrig att förvånas.

Hade det inte funnit det hade vi nog haft ännu mindre bin än dom som finns idag

 

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Bi-Tillsyningsmän och arbetstider
« Svar #7 skrivet: 02 jun-19 kl 18:47 »
Vad räknas som biodlare då?

Om jag köper en bikupa och ställer i stugan blir man då en biodlare eller finns det en viss nivå man ska ha för att räknas som biodlare?

Känns ju som en massa arbete för en bikupa?

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Bi-Tillsyningsmän och arbetstider
« Svar #8 skrivet: 02 jun-19 kl 20:25 »
Vad räknas som biodlare då?

Om jag köper en bikupa och ställer i stugan blir man då en biodlare eller finns det en viss nivå man ska ha för att räknas som biodlare?

Känns ju som en massa arbete för en bikupa?

Om du har bin i din bikupa, då är du biodlare.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Bi-Tillsyningsmän och arbetstider
« Svar #9 skrivet: 02 jun-19 kl 20:44 »
Om du har bin i din bikupa, då är du biodlare.


Går det att se om grannar har anmält sina som man ska?


Funderar på att skaffa 1-2 bikupor att ha i stugan, jag vet att minst 1 granne har biodling modell väldigt många, men jag vet även att han inte är en man som bryr sig nämnvärt om lagar och förordningar, anmäler jag mitt och en tillsyningsman åker dit så finns det inte en chans att missa grannens odling med allt vad det kan föra med sig för grannsämjan.

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
SV: Bi-Tillsyningsmän och arbetstider
« Svar #10 skrivet: 02 jun-19 kl 22:09 »

Går det att se om grannar har anmält sina som man ska?


Funderar på att skaffa 1-2 bikupor att ha i stugan, jag vet att minst 1 granne har biodling modell väldigt många, men jag vet även att han inte är en man som bryr sig nämnvärt om lagar och förordningar, anmäler jag mitt och en tillsyningsman åker dit så finns det inte en chans att missa grannens odling med allt vad det kan föra med sig för grannsämjan.

Nu tror jag knappast att det lär komma någon tillsynsman farande med blåljusfart, så snart du anmäler innehav av två st samhällen. Men om nu så skulle ske, skulle grannen då komma ärr se dig som problemet? Du sköter ju bara ditt egna som man ska...

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Bi-Tillsyningsmän och arbetstider
« Svar #11 skrivet: 03 jun-19 kl 06:57 »

Går det att se om grannar har anmält sina som man ska?


Funderar på att skaffa 1-2 bikupor att ha i stugan, jag vet att minst 1 granne har biodling modell väldigt många, men jag vet även att han inte är en man som bryr sig nämnvärt om lagar och förordningar, anmäler jag mitt och en tillsyningsman åker dit så finns det inte en chans att missa grannens odling med allt vad det kan föra med sig för grannsämjan.

Sköt dej själv och skit i andra?

Nu finns det regler och följer man dom så gott man kan så är ju allt lugnt.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Bi-Tillsyningsmän och arbetstider
« Svar #12 skrivet: 03 jun-19 kl 07:37 »
...anmäler jag mitt och en tillsyningsman åker dit så finns det inte en chans att missa grannens odling med allt vad det kan föra med sig för grannsämjan.

Funderat på att prata med honom innan? Även om du inte gör det för hans skull så kan det vara bra att fundera på om en liten biodlare kan ha glädje av en granne med många bikupor

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Bi-Tillsyningsmän och arbetstider
« Svar #13 skrivet: 03 jun-19 kl 08:38 »
Det finns ju en del saker som ni kan behöva reda ut om ni bor nära och om nu grannen besitter viss erfarenhet.

Som nybörjare i liten skala kan man ju vara ödmjuk inför uppgiften att få sina samhällen att överleva trots att man inte har koll på allt.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Bi-Tillsyningsmän och arbetstider
« Svar #14 skrivet: 03 jun-19 kl 12:09 »
Ja, av vad man läst på forumet så finns det väl tre olika sorters bin och det är väl lättast om man som liten biodlare i skuggan av en större om man har samma sort?

Biodlare kan ju vara aggressiva om de är av fel sort ;D

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Bi-Tillsyningsmän och arbetstider
« Svar #15 skrivet: 03 jun-19 kl 12:52 »

Funderar på att skaffa 1-2 bikupor att ha i stugan, jag vet att minst 1 granne har biodling modell väldigt många,....

Förklara gärna varför du inte går över till grannen och frågar om han vill ha hjälp med bina och att du är nyfiken på att skaffa själv.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Bi-Tillsyningsmän och arbetstider
« Svar #16 skrivet: 03 jun-19 kl 18:57 »
Förklara gärna varför du inte går över till grannen och frågar om han vill ha hjälp med bina och att du är nyfiken på att skaffa själv.

Ganska enkelt, eftersom personen i många fall håller sig på tveksamma sidan av vad man får göra så är det enklast att inte beblanda sig med sånna personer.

Har haft en massa andra diskussioner med personen som sällan leder till det bättre utan mest mer problem.

Så enklaste sättet att slippa problem är att hålla sig undan.

Ja, av vad man läst på forumet så finns det väl tre olika sorters bin och det är väl lättast om man som liten biodlare i skuggan av en större om man har samma sort?

Biodlare kan ju vara aggressiva om de är av fel sort ;D

Det är 4km bort så kanske inte så stort problem, jag är mer oroad för biodlaren än för bina.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Bi-Tillsyningsmän och arbetstider
« Svar #17 skrivet: 03 jun-19 kl 19:48 »
Då är det väl enkelt, du gör som du vill. Men har möjligheten att göra rätt.

Men vilken sorts bi denne eminente granne har kan ju vara av intresse har jag hört.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Bi-Tillsyningsmän och arbetstider
« Svar #18 skrivet: 03 jun-19 kl 21:24 »
Då är det väl enkelt, du gör som du vill. Men har möjligheten att göra rätt.

Men vilken sorts bi denne eminente granne har kan ju vara av intresse har jag hört.

Jo lagligt är väl tanken att det ska vara, vill ju dock undvika en konflikt med nämnda granne, så det hade ju varit intressant att veta om de gick att se vilka kupor som finns anmälda.

Jag har möjlighet att ha kupor på ett annat ställe med men det är lite mer befolkat där och lite sämre naturförhållanden då det mest är skogsmark där.

Det verkade ju som bi-tillsyningsmänn kunde vara till mer nytta än att bara göra en tillsyn så av den anledningen kan det ju finnas behov av ett besök.


Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
SV: Bi-Tillsyningsmän och arbetstider
« Svar #19 skrivet: 03 jun-19 kl 21:32 »
Om grannens kupor står 4 km bort så är det väl bara bra om bitillsynsmannen får syn på den, om de nu inte redan är anmälda! Verkar ju långsökt att grannen skulle bli arg på dig om han nu får "problem" med tillsynsmannen...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

342 gäster, 4 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng, isa, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser