Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  duvfoder - med eller utan majs?  (läst 5837 gånger)

Csilla75

  • Inlägg: 233
    • Skåne
    • mina husdjur
duvfoder - med eller utan majs?
« skrivet: 26 feb-11 kl 16:42 »
Använder standard duvfoder till mina påfågelduvor (både indiska och "vanliga"), de ratar både majsen och ärtorna från den. Någon annan som har råkat ut för det? Varför innehåller duvfoder majs och ärtor om inte duvorna äter de? Är det mina som är "konstiga" kanske?
Tips på vad jag kan använda de överblivna fröna till? ( ja, jag sitter och petar ut de innan jag ger blandningen till duvorna, annars slänger de bara ut det från matskålen så det ligger majs och ärtor överallt i buren! grisar.........  >:(   )  kan kanske koka de till de? blötlägga? grodda?
/Csilla 
ägare till ett par vita påfågelduvor med spetssvans. har även ett par indiska påfågelduvor, häckpar.

min hemsida med bilder på duvorna: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=120018&gid=2191944

Njura

  • Inlägg: 806
  • fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
SV: duvfoder - med eller utan majs?
« Svar #1 skrivet: 26 feb-11 kl 16:45 »
Använder standard duvfoder till mina påfågelduvor (både indiska och "vanliga"), de ratar både majsen och ärtorna från den. Någon annan som har råkat ut för det? Varför innehåller duvfoder majs och ärtor om inte duvorna äter de? Är det mina som är "konstiga" kanske?
Tips på vad jag kan använda de överblivna fröna till? ( ja, jag sitter och petar ut de innan jag ger blandningen till duvorna, annars slänger de bara ut det från matskålen så det ligger majs och ärtor överallt i buren! grisar.........  >:(   )  kan kanske koka de till de? blötlägga? grodda?
/Csilla
tror det är lite från duva till duva.... mina äter bara Majsen känns det som.... varje gång man fyllt på ny mat så försvinner majsen och kvar blir de andra 2 slagen (ärtor och det andra..vet, korn eller vad det nu är)
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Vilse

  • Gäst
SV: duvfoder - med eller utan majs?
« Svar #2 skrivet: 26 feb-11 kl 16:48 »
Jag utfodrade mina med enbart majs.
(vi pratar i annat land med åretruntvarmt klimat och duvorna flög fritt i lantbrukslandskap.)

Jag utfodrade mina höns med majs och alla duvorna samlades runt mej för att få majs.


Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: duvfoder - med eller utan majs?
« Svar #3 skrivet: 26 feb-11 kl 16:59 »
Jag utfodrar mina med hönsfoder, vete och korn. Ska så fort som möjligt få in ärtor och majs i deras kost också. Det som går åt fortast är hönsfodret, sen veten och sist kornen... (kornen äter de knappt)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Csilla75

  • Inlägg: 233
    • Skåne
    • mina husdjur
SV: duvfoder - med eller utan majs?
« Svar #4 skrivet: 26 feb-11 kl 17:28 »
vad konstigt, då är det mina som är kinkiga alltså.... de är från 3 olika uppfödare ändå ratar de samma sak. majskornen är alltså inte för stora för de? funderade kanske på att det var därför de inte åt det.....  :(
 
ägare till ett par vita påfågelduvor med spetssvans. har även ett par indiska påfågelduvor, häckpar.

min hemsida med bilder på duvorna: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=120018&gid=2191944

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
SV: duvfoder - med eller utan majs?
« Svar #5 skrivet: 26 feb-11 kl 17:47 »
När vi hade mycket stadsduvor (klippduvor) inne för rehabilitering, köpte vi alltid duvfröblandning med mindre frön. När vi någon gång köpte fel och fick stora majskorn, ärtor osv ville de inte äta den... Ringduvor däremot med större gap glufsar i sig de stora sakerna...
Jag har alltid tänkt att de tycker att speciellt majskornen som är kantiga är svåra att svälja, men jag vet inte om det är så.

Påfågelduvor är väl inte så mycket större än vanliga stadsduvor?

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Csilla75

  • Inlägg: 233
    • Skåne
    • mina husdjur
SV: duvfoder - med eller utan majs?
« Svar #6 skrivet: 26 feb-11 kl 18:12 »
de indiska är rätt maffiga men den andre varianten är inte större än stadsduvorna. misstänker också att de faktiskt tycker att majs oc härtor är för stora att svälja, får nog leta efter foder utan majs. :-\
tips på nån bra internetbutik någon? djurfoder.nu har turturduv-blandning, 20kg för 400 kr, aningen dyrt tycker jag....  :P annars tips på vad man själv kan blanda? inklusive var man hittar ingredienserna.... 
ägare till ett par vita påfågelduvor med spetssvans. har även ett par indiska påfågelduvor, häckpar.

min hemsida med bilder på duvorna: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=120018&gid=2191944

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: duvfoder - med eller utan majs?
« Svar #7 skrivet: 26 feb-11 kl 18:22 »
du har antagligen köpt brevduveblandning... köp rasduveblandning istället för den har mindre storlek på majs och ärtor..
Fjäderfän och kaniner

Csilla75

  • Inlägg: 233
    • Skåne
    • mina husdjur
SV: duvfoder - med eller utan majs?
« Svar #8 skrivet: 26 feb-11 kl 19:24 »
typiskt....frågade killen om blandningen funkade även för påfågelduvor, han sa ja... ::)  billig var den iaf, 185 kr för 25 kg. men visst, räknar man bort det bortpetade majset och ärtorna så kanske hamnar man i ett helt annat prisläge....   ::) >:(
från o med nu är det rasduveblandning som gäller!  ;D
 
ägare till ett par vita påfågelduvor med spetssvans. har även ett par indiska påfågelduvor, häckpar.

min hemsida med bilder på duvorna: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=120018&gid=2191944

lantis

  • Inlägg: 137
    • Västmanland
SV: duvfoder - med eller utan majs?
« Svar #9 skrivet: 26 feb-11 kl 23:15 »
Jag ger mina duvor Bellos duvblandning de lux, kostar 329 kr för 25 kg,  på djurmagasinet. Det är mindre fröer utan ärter och majs, men det är några små svarta fröer som de absolut inte äter, inte ens vilda fåglarna äter dem. Tycker mina skrattduvor är väldigt kräsna på fröer.

Csilla75

  • Inlägg: 233
    • Skåne
    • mina husdjur
SV: duvfoder - med eller utan majs?
« Svar #10 skrivet: 27 feb-11 kl 11:12 »
Jag ger mina duvor Bellos duvblandning de lux, kostar 329 kr för 25 kg,  på djurmagasinet. Det är mindre fröer utan ärter och majs, men det är några små svarta fröer som de absolut inte äter, inte ens vilda fåglarna äter dem. Tycker mina skrattduvor är väldigt kräsna på fröer.

värt att kolla upp, priset låter helt ok också.... tack!
ägare till ett par vita påfågelduvor med spetssvans. har även ett par indiska påfågelduvor, häckpar.

min hemsida med bilder på duvorna: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=120018&gid=2191944

Csilla75

  • Inlägg: 233
    • Skåne
    • mina husdjur
SV: duvfoder - med eller utan majs?
« Svar #11 skrivet: 13 mar-11 kl 07:49 »
Jag ger mina duvor Bellos duvblandning de lux, kostar 329 kr för 25 kg,  på djurmagasinet. Det är mindre fröer utan ärter och majs, men det är några små svarta fröer som de absolut inte äter, inte ens vilda fåglarna äter dem. Tycker mina skrattduvor är väldigt kräsna på fröer.

ville bara uppdatera....  köpte 25kg säck rasduveblandning från en grossist, kostade 250 kr, bra pris låter det som. nu blir det mindre spill.....  ;D
/Csilla
ägare till ett par vita påfågelduvor med spetssvans. har även ett par indiska påfågelduvor, häckpar.

min hemsida med bilder på duvorna: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=120018&gid=2191944

Ipidia

  • Inlägg: 92
SV: duvfoder - med eller utan majs?
« Svar #12 skrivet: 01 apr-11 kl 00:26 »
Hmm... mina påfågelduvor verkar heller inte vara förtjusta i majs och ärtor. Det ligger nämligen sådana spridda över hela golvet nu. Fast det ligger även rätt mycket vetekorn (eller vad det är) där också. Fodret minskar i behållaren men frågan är hur mycket de stoppar i sig och hur mycket de bara sprider ut...
Funderar på hur det funkar för dem att smälta ärtor och majs också. Jag har ställt in grus till dem, men vet egentligen inte om det är rätt dimension på det. Kanske lite OT men är det nån som har bra koll på sånt?

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
SV: duvfoder - med eller utan majs?
« Svar #13 skrivet: 01 apr-11 kl 19:02 »
Har nu kommit ihåg vilket märke vi körde till "våra" duvor. Det funkade till vilda stadsduvor och ringduvor (som är så stora att de skulle kunna äta stora fröblandningar), diverse rasduvor och även skrattduvor.

Prestige turtelduvblanding från Versele-Laga:
http://www.versele-laga.com/NUTRI/Nutrition/Pages/Products/index.jsp?ran=14531&pro=20953&fam=138&ani=8697&rac=0

Det fanns i stora säckar, som måste ha vägt i alla fall 10-15 kg. Vi brukade köpa det från Zookompaniet i Arninge, norr om Stockholm.

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 8 användare (3 dolda)
LimJans, ärt, wazi, kal, ekoknutte

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser