Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blåmusslor på västkusten - oätbara ?  (läst 3652 gånger)

Eva-Lisa

  • Inlägg: 651
  • Älskar att drömma
    • Småland
Blåmusslor på västkusten - oätbara ?
« skrivet: 16 mar-11 kl 19:23 »
Vet inte om det är på rätt tavla, i så fall får moderatorn flytta mej till rätt plats  :-[

Min svärmor bor på västkusen vid Höganäs och där är massor med blåmusslor, så jag tyckte att lillkillen kunde plocka lite i helgen så vi kunde få testa "riktiga" musslor istället för burkmusslor, men då säger maken att de inte går att äta  ???
Varför inte kommer han inte ihåg så jag ställer frågan här - Går de verkligen inte att äta och i så fall varför?

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Dalton

  • Inlägg: 147
    • Dalsland
SV: Blåmusslor på västkusten - oätbara ?
« Svar #2 skrivet: 16 mar-11 kl 19:35 »
Klart de går att äta! Man ringer Fröken Mussla först bara för att se så det inte är något lokalt stopp någonstans!
(telefonnumret i länken i inlägget ovan kallas för "Fröken Mussla"  :)   )

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Blåmusslor på västkusten - oätbara ?
« Svar #3 skrivet: 16 mar-11 kl 20:09 »
Tror man brukar säga att man inte bör plocka musslor när vattnet börjar bli varmare..... nu går det alltså alldeles utmärkt att äta dem, men på sommaren när man badar och blir sugen på mussla är det inte lämpligt ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Eva-Lisa

  • Inlägg: 651
  • Älskar att drömma
    • Småland
SV: Blåmusslor på västkusten - oätbara ?
« Svar #4 skrivet: 16 mar-11 kl 21:17 »
Tack för alla snabba svar, jag skickar med honom en spann han kan lägga alla läckerbitar i  8)
Sen får vi se om vi överlever försöket  >:D

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Blåmusslor på västkusten - oätbara ?
« Svar #5 skrivet: 16 mar-11 kl 21:40 »
http://www.slv.se/sv/grupp2/Livsmedelsforetag/Musselkontroll/Resultat-for-samtliga-havsomraden/

Länken som jag visar här är vilka områden som är provtagna regelbundet. Dock provtas bara Bohuslän eftersom det är här upptag av musslor sker i nämnvärd omfattning. Att områden är stängda kan bero på
a) prover har ej tagits i det området eftersom man tar upp på andra ställen, eller
b) musslorna innehåller alggifter

Det finns tre olika alggifter man tar prover på,
a) som ger diarre, nog så obehagligt men oftast godartat
b) som påverkar minnet, så man får minnesförlust eller
c) riktigt otäckt som påverkar centrala nervsystemet.

( b och c är sällsynta på våra breddgrader)

Sedan provas bakteriehalten, man letar efter E. coli.

Jag tycker musslorna är som sämst när de leker, vilket de brukar göra i slutet av april, början maj.
Sedan kommer de sig igen.




 


Dela detta:

* Inloggade just nu

748 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser