Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur?  (läst 1961 gånger)

Tmh

  • Inlägg: 8
    • Uppland
Hur?
« skrivet: 20 okt-20 kl 22:29 »
Hej!
Jag har haft en dröm ända sedan jag var liten om att flytta ut till en gård... men hur kommer jag dit? Jag har inget jobb eller körkort. Jag har haft ett ganska tufft liv och längtan efter att flytta till en gård blir bara större och större. Jag vet verkligen inte vart jag ska börja... jag går till en praktikplats en dag i veckan men det får jag ju inte betalt för. Jag har inga pengar sparade så jag har inte råd att ta körkort, inte just nu iallafall. Jag vill ha djur på min framtida gård. Hästar, grisar, getter, hundar osvosv... men hur? Hur hur hur? Jag måste ifrån stan. Ut i naturen. Jag fyller 23år i Juli och jag känner hur livet rinner ifrån mig. Jag orkar inte utbilda mig mer, att plugga till körkort räcker... men hur jag jag då kunna få ett jobb som jag trivs med? Helst av att så skulle jag ju vilja ha min gård som ett heltidsjobb, ta hand om utsatta djur och hjälpa dem hitta bra hem, hjälpa unga vuxna med psykiska problem att få komma till en gård några dagar i veckan och rida eller bara umgås med djuren och prata, men då är väl utbildning ett måste... Jag har slösat bort så många år på att bara sitta hemma och jag är så trött på både mig själv och mitt liv. Jag vet egentligen inte varför jag startar den här tråden, kanske för att få skriva av mig lite men också för att få tips och råd.
Ta hand om er.

Mvh Tmh

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur?
« Svar #1 skrivet: 20 okt-20 kl 22:44 »
Det enda som kan få dig att komma dit du önskar dig är hårt och mycket arbete.
Börja med att utbilda dig, skaffa dig erfarenheter och kom dig framåt.

Jag skulle gärna säga att det kommer guldsparvar farande och skänker dig allt du önskar dig.
Men det är bara i sagornas värld.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Hur?
« Svar #2 skrivet: 20 okt-20 kl 23:03 »
Det finns förstås möjligheten att gifta sig till en gård.

LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
SV: Hur?
« Svar #3 skrivet: 20 okt-20 kl 23:08 »
Gör en lista över vad du vill uppnå och vad som krävs, steg för steg.

T.ex. såhär:

1. Skaffa ett jobb som ger en inkomst, inte en oavlönad praktikplats. Jobbet ska ju helst även ge erfarenhet inom jordbruk/djur, men i nödfall funkar det ju att sitta i kassan på Coop i ett år och försöka ta många sena kvälls- och helgpass som ger mest pengar. Lev snålt och spara så mycket det går så du får råd med nästa steg....
2. Skaffa körkort. Det funkar kasst att bo/jobba på landet utan körkort, speciellt om du ska ha djur och traktor, m.m.
3. Utbildning (kan ju självklart göras parallellt med de tidigare stegen), kanske börja någon kortare kurs på distans nu i dessa tider och om du inte har körkort.

Och så vidare. Gör en tidsplan för varje steg: Inom hur lång tid ska du ha hittat ett jobb? När ska körkortet vara klart? Vem ska du övningsköra med? I vilken bil?

Då känns det säkert lite mera greppbart. :)

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Hur?
« Svar #4 skrivet: 21 okt-20 kl 05:20 »
Den drömmen finns det nog några tjog till som delar. Att hitta några till som vill likartat så får ni ett gemensamt mål att sträva mot.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Tmh

  • Inlägg: 8
    • Uppland
SV: Hur?
« Svar #5 skrivet: 21 okt-20 kl 08:25 »
Det enda som kan få dig att komma dit du önskar dig är hårt och mycket arbete.
Börja med att utbilda dig, skaffa dig erfarenheter och kom dig framåt.

Jag skulle gärna säga att det kommer guldsparvar farande och skänker dig allt du önskar dig.
Men det är bara i sagornas värld.

Sant, får nog inse att det är utbildning som gäller! Efter att jag postade den här tråden så kollade jag faktiskt upp lite utbildningar och det känns faktiskt ganska kul, blev taggad på att utbilda mig, så nu gäller det att hitta rätt utbildning och skaffa mig erfarenhet! Känns faktiskt okej att det är hårt och mycket arbete som gäller, jag har ju bara suttit här... jag är redo för mer nu, jag är redo att nå mina drömmar :)

Tmh

  • Inlägg: 8
    • Uppland
SV: Hur?
« Svar #6 skrivet: 21 okt-20 kl 08:27 »
Gör en lista över vad du vill uppnå och vad som krävs, steg för steg.

T.ex. såhär:

1. Skaffa ett jobb som ger en inkomst, inte en oavlönad praktikplats. Jobbet ska ju helst även ge erfarenhet inom jordbruk/djur, men i nödfall funkar det ju att sitta i kassan på Coop i ett år och försöka ta många sena kvälls- och helgpass som ger mest pengar. Lev snålt och spara så mycket det går så du får råd med nästa steg....
2. Skaffa körkort. Det funkar kasst att bo/jobba på landet utan körkort, speciellt om du ska ha djur och traktor, m.m.
3. Utbildning (kan ju självklart göras parallellt med de tidigare stegen), kanske börja någon kortare kurs på distans nu i dessa tider och om du inte har körkort.

Och så vidare. Gör en tidsplan för varje steg: Inom hur lång tid ska du ha hittat ett jobb? När ska körkortet vara klart? Vem ska du övningsköra med? I vilken bil?

Då känns det säkert lite mera greppbart. :)

Tack! Jag ska sätta mig ner idag och skriva en lista! :D

 

LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
SV: Hur?
« Svar #7 skrivet: 21 okt-20 kl 08:30 »
Tack! Jag ska sätta mig ner idag och skriva en lista! :D

Bra! Lycka till!  :D

Cim

  • Inlägg: 9
    • Småland
SV: Hur?
« Svar #8 skrivet: 17 nov-20 kl 20:45 »
Kan tipsa om Småbrukarlinjen på Mullsjö Folkhögskola. Det är ett tufft år, det ska jag inte sticka under stol med, men jäklar vad jag har lärt mig mycket. Du är berättigad till CSN så om du lever snålt och sparar allt du kan så kommer du en liten bit på vägen iallafall. Dessutom lär du känna massa andra människor som vill samma sak som du =)

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Hur?
« Svar #9 skrivet: 18 nov-20 kl 22:45 »
Helst av att så skulle jag ju vilja ha min gård som ett heltidsjobb, ta hand om utsatta djur och hjälpa dem hitta bra hem, hjälpa unga vuxna med psykiska problem att få komma till en gård några dagar i veckan och rida eller bara umgås med djuren och prata, men då är väl utbildning ett måste...

Lite off-topic kanske, men finns det där nånstans? Jag har läst många som vill ha en sådan gård och ta emot andra vuxna och få betalt för det, men jag känner inte till någon gård i mitt län där det finns, eftersom ingen vill betala för det. Dvs det finns ingen psykvård som betalar för det, men det kanske finns söderut? Har ni någon länk till någon hemsida till en gård som tar emot folk för att umgås med gårdsägarens djur?

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
Det är aldrig för sent att ge upp.

LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
SV: Hur?
« Svar #11 skrivet: 18 nov-20 kl 23:15 »
Lite off-topic kanske, men finns det där nånstans? Jag har läst många som vill ha en sådan gård och ta emot andra vuxna och få betalt för det, men jag känner inte till någon gård i mitt län där det finns, eftersom ingen vill betala för det. Dvs det finns ingen psykvård som betalar för det, men det kanske finns söderut? Har ni någon länk till någon hemsida till en gård som tar emot folk för att umgås med gårdsägarens djur?

I Skultuna utanför Västerås finns ett stall som är ett HVB-hem för flickor. https://www.placeringsinfo.se/hvb/Stall_Xena#link-278157

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Hur?
« Svar #12 skrivet: 19 nov-20 kl 00:06 »
https://vardgivare.skane.se/vardriktlinjer/forsakringsmedicin/naturunderstodd-rehabilitering/

Nåt sånt?

Tack så mycket. Nu när jag vet vad det heter var det lättare att googla på det men verkar inte som det finns i jämtlands län. Hittade en gård som hade det 2012 men regionen har ju miljardskulder så de har väl inte råd med sånt där längre.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Hur?
« Svar #13 skrivet: 22 nov-20 kl 20:55 »
Skulle också tipsa om folkhögskola med självhushållningsinriktning :) Det kanske inte kommer göra att du får varken körkort eller ekonomin till en egen gård men det kommer ge dig pepp och energi :)

Själv utbildade jag mig till undersköterska för att ha som säkerhet om jag behövde jobb. Det känns skönt att ha när det känns svajigt med att få ekonomin att gå ihop när man försöker leva av gården. Behöver bara ringa till närmsta äldreboende 1 mil bort så kan jag börja timvicka  Yess
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
SV: Hur?
« Svar #14 skrivet: 30 jun-21 kl 08:06 »
Hur går det? :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 4 användare
xaelanar, Tur-Johan, Niklas Nyström, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser