Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjuk höna - tips önskas!  (läst 2180 gånger)

Kalle5151

  • Inlägg: 12
    • Småland
Sjuk höna - tips önskas!
« skrivet: 04 apr-22 kl 11:16 »
Hej,
Jag har en sjuk höna som jag inte vet vad det är för fel på.
Hon drar tillbaka halsen/huvudet och sträcker inte alls på halsen, försöker inte springa iväg när jag tar henne (var inte lättfångad innan kan jag lova).
Ställer jag henne så blir hon stående och puffar jag till henne så ramlar hon och är mycket ostadig..
ingen aptit och jag är orolig hon inte klarar sig länge till. Hade en med liknande symptom för några månader sedan som dog så man blir ju lite orolig.
Jag har separerat henne och hon har vatten/mat/bröd och allt jag kan komma på..
Mina 4 hönor har aldrik kontakt med andra och är helt isolerade i sitt hönshus/utegård. Jag har heller ingen kontakt med andra höns.
Tacksam för tips!!!

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: Sjuk höna - tips önskas!
« Svar #1 skrivet: 04 apr-22 kl 12:24 »
Har du provat att ge henne multivitamin?

Kalle5151

  • Inlägg: 12
    • Småland
SV: Sjuk höna - tips önskas!
« Svar #2 skrivet: 04 apr-22 kl 12:30 »
Nej, menar du vanlig vitamin för människor eller speciell för hönor?
Såg att det fanns på granngården men har svårt att ta mig dit idag..
Dom får ganska allsidig kost med det mesta som hönsmat men oxå lite rester men det kanske är något som saknas.. Finns det något bra man kan ge som alternativ?
Tack för inout

Kalle5151

  • Inlägg: 12
    • Småland
SV: Sjuk höna - tips önskas!
« Svar #3 skrivet: 04 apr-22 kl 16:48 »
Köpte multivitamin på Granngården och hon har fått ganska stark blandning,
Vårt att få i henne då hone inte vill äta eller dricka.

Om det är ett ägg som inte vill komma ut, känns det tydligt?
Tror inte det är det för den andra hönan hade samma symptom och det är väl inte troligt att två hönor råkar ut för det på så kort tid, eller?

Har försökt känna på krävan oxå men är lite ovan, det känns lite som att klämma på en liten påse med småsten i - ska det avra så på en höna som inte ätit vettigt på ett par dagar?
Kan det vara annan sjukdom?
Borde jag skicka iväg för obduktion om hon dör då det är den andra på ganska kort tid tycker ni?

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: Sjuk höna - tips önskas!
« Svar #4 skrivet: 04 apr-22 kl 18:47 »
Beror på vad du ger för foder till henne. Är det vitaminbrist, så kan bägge två drabbas. Se om du kan få tag i en liten spruta, och spruta försiktigt in vitaminerna i näbben på henne. Du kan skicka henne till obduktion om du vill ha reda på vad det var, men det är en ganska saftig kostnad. Det du känner är krävan, och hon verkar äta i alla fall. Hur ser hin ut för övrigt, är hon blek, snuvig?

Kalle5151

  • Inlägg: 12
    • Småland
SV: Sjuk höna - tips önskas!
« Svar #5 skrivet: 05 apr-22 kl 10:48 »
Hej,
Hon dricker dåligt men har sett att hon får i sig lite vitamin iaf.
Hon är liksom hopsjunken och drar in halsen ner mot nacken och mest står still och sover mycket.
Kammen och annat ser bra ut, har inspekterat så gott jag kunnat. Hon är liksom avtrubbad.
Ger henne mat och lite blötat bröd och vitaminvatten.
Dom andra hönorna ska få vitamin i fortsättningen oxå. Jag ger dom olika sorters foder från granngården och lite matrester.
Hon nyser inte eller har andra ljud för sig, däremot märkte jag idag att en annan höna verkar nysa..
Tråkigt när dom blir dåliga och man inte vet vad som fattas.
Jag får väl ha henne avskild och ifred så får man se, hon verkar inte ha ont utan mest trött..

Kalle5151

  • Inlägg: 12
    • Småland
SV: Sjuk höna - tips önskas!
« Svar #6 skrivet: 05 apr-22 kl 16:28 »
Var hittar man info ifall man vill skicka hönan på obduktion?
Vill gärna veta vad som saknas henne så jag kanske kan hindra detta i framtiden.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Sjuk höna - tips önskas!
« Svar #7 skrivet: 05 apr-22 kl 16:44 »
Statens Veterinärmedicinska Anstalt vet mera, skulle jag tro. www.sva.se
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Kalle5151

  • Inlägg: 12
    • Småland
SV: Sjuk höna - tips önskas!
« Svar #8 skrivet: 05 apr-22 kl 17:33 »
Kollade deras sida, verkar som att man ska beställa vilka prover man vill göra och det fanns 70 på fjäderfä från ca 150 - 1500:- (några dyrare)..
De bir ju 25-30000 om man ska testa vad dom lider av.. jag hoppas jag issförstår och ska ringa dom imorgon.
Annars är väl planen att inte skaffa fler höns utan se vart det bär hän.. döe dom ut så får jag försöka sanera och ligga i träda i ett halvår åch sedan testa igen.

Alltså: Hönan rör sig dåligt, kan inte springa undan och "hukar" sig när man tar henne, vinglig och slö. Dålig eller obefintling aptit och dricker inte...

Är det sannolikt att ägg fastnat i två hönor i en så liten besättning så tätt inpå varandra? - känner inget på buken
Är det sannolikt att krävan krånglar i två hönor i en så liten besättning så tätt inpå varandra? - jag har försökt massera och jobba med den men osäker på hur man gör, hon protesterar inte alls.
Är det möjligt att det är fågelinfluensa som ger dessa symptom?
Är det möjligt att det är Marek som ger dessa symptom? (Ser inga vridna fötter eller så)

Igen tips mottages tacksamt

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: Sjuk höna - tips önskas!
« Svar #9 skrivet: 05 apr-22 kl 17:50 »
Hade några hönor som jag var helt säker på skulle dö för mig, eller att jag skulle vara tvungen att avliva. De rörde sig dåligt, ogärna, vinglade och ramlade omkull. Var allmänt hågliga och verkade ordentligt sjuka. Köpte multivitaminer, och gav dem i flera dagar, till slut så repade de sig, och var helt som vanligt igen. Hädan efter kommer jag alltid att hälla vitaminer i deras vatten under vintermånaderna. Blir hon inte bättre efter några dagar, så kan du ju alltid kontakta veterinären och så får de kolla henne.

Lycka till

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Sjuk höna - tips önskas!
« Svar #10 skrivet: 06 apr-22 kl 08:48 »
JAg har haft någon sådan höna och jag hade testat samma som Några säger här att sätta in multivitamin för fåglar.
Mina dog inom något dygn och jag vet inte varför. Detta var för några år sedan men en i taget och varsitt år. Alltså inte relaterade. Jag kommer inte få reda på varför.

Om någon av mina hönor nu, under fågelinfluensatiden, dö så skulle jag kontakta jordbruksverket eller vad man nu ska göra och fråga dem om de vill kolla. Jag skulle dock inte betala för det själv.

Kalle5151

  • Inlägg: 12
    • Småland
SV: Sjuk höna - tips önskas!
« Svar #11 skrivet: 06 apr-22 kl 15:54 »
Hej,
I detta fallet är det kanske knappt ett par månader mellan att dom blev sjuka så jag kan inte utesluta det är något smittsamt.
Jag har en tupp jag fött upp men som jag tänkte ge bort till några med större farm men vågar inte nu ifall det är någon smitta som den ka ta med sig, sedan är det ju fågelinfluensa oxå så jag gissar den för avlivas :(
Antingen får jag ta och göra det själv eller anlita veterinär. Ska jag göra det själv blir det med bedövande bultpistol.

Känns trist med hönshobby just nu men det går väl över.
Kan symptomen jag beskrivit:

1) Tappar fart och tempo
2) drar ner huvudet mot nacken
3) tappar aptid och blir vinglig, ramlar lätt
4) blir tröss och matt, orkar inte äta alls
5) ligger ner med slutna ögon
6) dör

Kan det vara fågelinfluensa eller vad är bästa gissningen?

edit:
Beställde en obduktion nu, kostar 1000:- att öppna henne och jag gissar 185:- ytterligare i frakt..
Efter obduktion så hör dom av sig om jag vill ha fler prover tagna, har inte bestämt ännu - får se vad dom säger..
Jag tänker det är värt detta för att få veta vad som hänt min fina lilla höna, ifall jag gör något fel eller om det kan vara naturligt.
Kommer antagligen inte få nån vettig feedback men jag har i alla fall försökt.. hittar dom ingen uppenbar orsak så vet jag iaf att det (ohyra typ kvalster, äggstocksinflammation eller annat som obduktionen hittar).. det ger mig säkert ledtrådar..
Händer det igen snart får jag köpa mer analyser -  det är hon och hennes systrar värda..
« Senast ändrad: 06 apr-22 kl 18:40 av Kalle5151 »

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
SV: Sjuk höna - tips önskas!
« Svar #12 skrivet: 09 jun-22 kl 13:30 »
Har du fått svar på vad hon dog av?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

297 gäster, 3 användare
Tim Lundin, von tratt, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser