Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativ till personbilen  (läst 18543 gånger)

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Alternativ till personbilen
« Svar #80 skrivet: 21 jan-17 kl 22:04 »
Det finns allt folk på vischan som klarar sig utan bil. Jag vet 3 st.

Mvh
Magnus
Det måste ju bero väldigt mkt på vart man bor. Här skulle det då aldrig gå att få ihop livet utan en bil per vuxen person iaf.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Alternativ till personbilen
« Svar #81 skrivet: 21 jan-17 kl 22:13 »
Och om man jobbar för sitt uppehälle utanför hemmet. Och om man har barn.

lodjuret88

  • Inlägg: 56
  • vill ni veta något så fråga ;)
    • Västerbotten
SV: Alternativ till personbilen
« Svar #82 skrivet: 12 jul-17 kl 20:56 »
Att ingen tänker på häst och vagn som alternativ till bil med släp? visst dem kommer inte upp i några 80 (som de är lagligt) men nog fan duger de till några 100kg last pluss folk ;) de får väll ta den tid som de tar att ta sig från punkt A till B då :P
tänkare och älskare

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Alternativ till personbilen
« Svar #83 skrivet: 12 jul-17 kl 20:59 »
det blir dock dyra transporter om man räknar timpeng.

lodjuret88

  • Inlägg: 56
  • vill ni veta något så fråga ;)
    • Västerbotten
SV: Alternativ till personbilen
« Svar #84 skrivet: 12 jul-17 kl 22:12 »
släng tim peningen åt helsike å kör för fasta priser ist ^^
tänkare och älskare

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Alternativ till personbilen
« Svar #85 skrivet: 12 jul-17 kl 22:29 »
och vad är då en fast kostnad? jämfört med lastbil som tar en himla massa mer last och levererar på en bråkdel av den tid hästen använder.
på sommaren har vi en turistgrej,en hästskjuts mellan byns ICA affär och kyrkan/församlingshemmet som har ett sommarcafe.det går i princip att gå lika fort,skillnaden är att sitter man på skjutsen sparar man krafterna.
Nej,häst o vagn kommer aldrig tillbaks och de blev ju snabbt utkonkurrerade av de första motoriserade hästvagnarna som ju de första bilarna byggdes ifrån.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Alternativ till personbilen
« Svar #86 skrivet: 12 jul-17 kl 23:02 »
släng tim peningen åt helsike å kör för fasta priser ist ^^

Denna veckan jag ha transporterat varor 2700 km runt om i landet.
Skulle vilja se hur många hästskjutsar som skulle hanterat det.
Vi kan göra det lite lättare genom att transportera med järnväg så långt det är möjligt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

lodjuret88

  • Inlägg: 56
  • vill ni veta något så fråga ;)
    • Västerbotten
SV: Alternativ till personbilen
« Svar #87 skrivet: 12 jul-17 kl 23:07 »
Ni prata ju om att förbräningsmotorerna är på väg att fasas ut ( iof förstårligt) men tror knappast att våran kära stat har i åtanke att sätta upp laddparkeringar var 6e-10 mil efter ALLA vägar i vårt avlånga land och det är bara att erskänna våran planet har bara en viss mägnd råmatrial till batteri bränslecell exetera så vad jag kan ana så skulle jag kunna tro att hästskjutsar /oxskjutsar kommer att komma tbx iaf i våra norra delar ^^ och med fast kostnad så menar jag fast kostnad att man tex tar 20000 per månad för att ta ut timmer från en fälning och köra till uppsamlingsplats är man riktig jävel så erbjuder man fälning å galring med ;) Visst lägndmäsigt så tar du dig kanske 10-12mil per dag med en vältränad kuse men det är bara dem riktiga långkörar transporterna igentligen som har längre streckor per dag och till dem finns bättre alternativ som tex järnväg eller båt ^^
tänkare och älskare

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Alternativ till personbilen
« Svar #88 skrivet: 13 jul-17 kl 06:50 »
Ni prata ju om att förbräningsmotorerna är på väg att fasas ut ( iof förstårligt) men tror knappast att våran kära stat har i åtanke att sätta upp laddparkeringar var 6e-10 mil efter ALLA vägar i vårt avlånga land och det är bara att erskänna våran planet har bara en viss mägnd råmatrial till batteri bränslecell exetera så vad jag kan ana så skulle jag kunna tro att hästskjutsar /oxskjutsar kommer att komma tbx iaf i våra norra delar ^^ och med fast kostnad så menar jag fast kostnad att man tex tar 20000 per månad för att ta ut timmer från en fälning och köra till uppsamlingsplats är man riktig jävel så erbjuder man fälning å galring med ;) Visst lägndmäsigt så tar du dig kanske 10-12mil per dag med en vältränad kuse men det är bara dem riktiga långkörar transporterna igentligen som har längre streckor per dag och till dem finns bättre alternativ som tex järnväg eller båt ^^
det blir ju inte mycket över till lön om du nöjer dej med 20000 i månaden?Jag förmodar att momsen ingår eller?Hur många hektar hinner du då?

finns ingen anledning att ha laddstolpar längs vägarna då de flesta elbilar räcker att laddas över natten för dagligt bruk. Med en räckvidd på 40-50 mil som kommer i nästa generation behöver den ju inte heller laddas varje dag.
Laddstolpar kommer dock att finnas men knappast längs vägarna. På stormarknadens parkering,i parkeringshus,utanför de flesta företag med egen parkering och på större parkeringsplatser i tätort. Givetvis kommer det också att finnas någon betalautomat på allmänna platser vilket ger ett incitament att sätta upp laddstolpar,kan tänka mig att elbolagen är mer än intresserade.En ny affärside helt enkelt.
det går ju knappast åt mer råmaterial till en elbil än till en vanlig bil. Sedan är ju tanken också att t.ex batterier skall återvinnas just för att ta tillvara på materialet som alltså kan användas till nya batterier. Till skillnad mot förr så är ju miljötänkandet nu på gång att införas i tillverkningsprocessen,det innebär kretsloppstänkande.

lodjuret88

  • Inlägg: 56
  • vill ni veta något så fråga ;)
    • Västerbotten
SV: Alternativ till personbilen
« Svar #89 skrivet: 13 jul-17 kl 07:47 »
20000 efter skatt ink moms skulle jag se som en guda skänk lever på 500 i veckan nu efter de att hyra och allt är betalt men då är jag bilig i drift med och ser inte riktigt tjusningen med att ha det senaste av de senaste hela tiden xp Men i dags läget så är det väll kanske 10-20procent av matrialet i batterierna som dem återanvänder de måste vi bli bättre på om vi kommer upp i 90 så borde det bli ekologiskt hållbart säger jag ^^ med tanke på att dem oftas har en levnadstid på drygt 15år i framtiden förhoppnings visst mer :) Då var jue det som var problemet att svergie är ju så mycke större än våra storstäder och tätorter. Ska Elbilen verkligen slå igeno så behöver den vanliga svenson laddmöjligheter med och att dem hålls på en lagom smärtgräns i inköpspris väldigt få har råd att hosta upp en kvartsmille vid inköp av nybil kraftiga subetioner och ökade ladd möjligheter kan vara en väg att gå ^^
tänkare och älskare

lodjuret88

  • Inlägg: 56
  • vill ni veta något så fråga ;)
    • Västerbotten
SV: Alternativ till personbilen
« Svar #90 skrivet: 13 jul-17 kl 07:51 »
Hur många hektar jag skulle hinna röja på en månad? ingen aning xp
tänkare och älskare

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Alternativ till personbilen
« Svar #91 skrivet: 13 jul-17 kl 08:17 »
20000 efter skatt ink moms skulle jag se som en guda skänk lever på 500 i veckan nu efter de att hyra och allt är betalt men då är jag bilig i drift med och ser inte riktigt tjusningen med att ha det senaste av de senaste hela tiden xp Men i dags läget så är det väll kanske 10-20procent av matrialet i batterierna som dem återanvänder de måste vi bli bättre på om vi kommer upp i 90 så borde det bli ekologiskt hållbart säger jag ^^ med tanke på att dem oftas har en levnadstid på drygt 15år i framtiden förhoppnings visst mer :) Då var jue det som var problemet att svergie är ju så mycke större än våra storstäder och tätorter. Ska Elbilen verkligen slå igeno så behöver den vanliga svenson laddmöjligheter med och att dem hålls på en lagom smärtgräns i inköpspris väldigt få har råd att hosta upp en kvartsmille vid inköp av nybil kraftiga subetioner och ökade ladd möjligheter kan vara en väg att gå ^^
Nu hänger jag inte med,du begär 20000 i månaden ink moms vilket innebär att du är företagare. 20000 efter skatt är en helt annan summa från början.
Du måste ju sätta pengarna i relation till vad du utför och därav frågan hur mycket du hinner. En skördare jobbar ju blixtsnabbt och det är den som du konkurrerar med.
det kan ju vara så att skördaren är billigare per avverkad hektar än vad du är.
Det finns ju en anledning till att manuell avverkning i stort är borta.

Priserna på elbilar lär sjunka till samma nivå som en bensinbil.det är bara en fråga om produktion och konkurrens.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Alternativ till personbilen
« Svar #92 skrivet: 13 jul-17 kl 09:28 »
När ni nu yrar om häst eller inte i skogen, så finns det redan.
Såg på nyheterna om en som försörjde sig enbart med häst och jobb fanns det mer än han orkade med.

Här är en länk, men tror inte det är samma kille, utan en till som kör med häst.

http://www.stall-lillberget.se/Tjanster/Avverkning

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Alternativ till personbilen
« Svar #93 skrivet: 13 jul-17 kl 13:48 »
Japp, som en mycket liten del av skogsbruket i landet. Tänk vad med folk och hästar det hade gått åt till de enorma hyggena i Norrland. Och sedan skall timmer, massaved och ris till sågverk, massabruk och värmeverk.


Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Alternativ till personbilen
« Svar #94 skrivet: 13 jul-17 kl 14:37 »
Nu efterlystes det alternativ till personbilen.
Det är skitenkelt, ställ personbilen och välj något annat fortskaffningsmedel.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

454 gäster, 3 användare
xaelanar, javill, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser