Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hem till gamla hästar  (läst 2287 gånger)

alex60

  • Inlägg: 7
    • Småland
hem till gamla hästar
« skrivet: 15 dec-14 kl 11:33 »
Vet ni om det finns ett hem till gamla pensionärshästar, liksom en billigt lösdriftstall med gamla kompissar eller liknande?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: hem till gamla hästar
« Svar #1 skrivet: 15 dec-14 kl 13:00 »
Det finns säkert, men man bör kontrollera noga, eftersom det skett fall där de bara sålts vidare som kött

alex60

  • Inlägg: 7
    • Småland
SV: hem till gamla hästar
« Svar #2 skrivet: 15 dec-14 kl 13:52 »
Jag vet. Men detta problem uppstår när man letar fodervärd till träsiga/gamla hästar. De kan hamna helt fel. Jag tänkte bara att kolla om det fanns liksom pensionstall till gamlingar.

nordtravare

  • Inlägg: 265
    • Medelpad
SV: hem till gamla hästar
« Svar #3 skrivet: 15 dec-14 kl 13:56 »
läst och hört så mkt om trokänare som det blivit fel med slaktade vidaresålda mm.Kurage att själv avsluta högaktar jag.

alex60

  • Inlägg: 7
    • Småland
SV: hem till gamla hästar
« Svar #4 skrivet: 15 dec-14 kl 14:00 »
Ja, som sagt händer det när man ska skickas hästar till fodervärd som man inte kolla upp noga eller skänkas bort.
Men inte i en pensionstal, var man själv står för kostnader/betaler för stallet.
De får väll ingen ha sin häst i en pensionstall eller hur?  :P

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: hem till gamla hästar
« Svar #5 skrivet: 15 dec-14 kl 15:55 »
I Holland finns en stiftelse som tar hand om riktigt gamla hästar. Paardekamp. Jag har varit där och tittat en gång för en massa år sedan. Välskött ställe som överlever av donerade pengar.  Men nåt motsvarande finns vad jag vet inte i Sverige.

De har även en gårdsbutik där besökare kan köpa souvenirer för att stötta skötseln av hästarna.

http://www.paardenkamp.nl/


Alla hästar finns presenterade under "onze paarden" om man vill kolla in. Obs "geslacht" betyder inte att den är slaktad utan vilket kön den är: merrie=sto, ruin-=valack.

Vorige bevoners- är hästar som bott där men som nu är döda, man kan se orsaken till varför de dog under rubriken:  "overleden".

Kolik, fång, hjärtstillestånd, cushing är några orsaker till att de har dött. På några står det "aan verval van krachten" och jag antar att det betyder att de blivit så kraftlösa att man avlivat av djurskyddsskäl.

Det är inget litet ställe just nu har de 120 hästar som bor där och flera hundra som står på väntelista att få komma dit. Men det är begränsat antal platser så en gammal måste dö för att det ska bli plats till en ny.
« Senast ändrad: 15 dec-14 kl 16:09 av KungTulle »
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

alex60

  • Inlägg: 7
    • Småland
SV: hem till gamla hästar
« Svar #6 skrivet: 16 dec-14 kl 07:36 »
Jag känner till paarden kamp i Holland mycket väl. ..jag är även hollandska.  Jag undrade om det fanns liknande i sverige... jag vill dock inte skänkas bort de. .inte heller skicka de till fodervärd eller slippa ansvaret.  Problemet är att min hage är alldeles för blött . Såklart har de en lösdriftstall och är inte hela hagen så hemsk,  men en ganska stor del är det.  Jag har även en shettis på foder (hon var sällskap till min sjuk shettis men han finns inte kvar sen några år)men ska diskutera med ägare om hon kan går tillbaka till henne eller om vi ska leta tillsammans en ny fv för hon klarar inte av dessa hemska lera.  Hon har väldigt korta ben och stor kropps och sänker när i leran alldeles för djup.  Hon vägrar att lämna lösdriftstall. Det har varit blött i hagen innan men även om jag försökte att får det i ordning blev det bara värre.  (På somras är det dock en härligt hage,  stor och kuperad )Hagen är inte min och jag kommer inte att skaffa nya hästar,  men undrade om det fanns en pension till gamlingar pga situation. 


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

718 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser