Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Buljongtärningar"  (läst 1259 gånger)

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
"Buljongtärningar"
« skrivet: 15 aug-14 kl 12:22 »
Jag måste bara dela med mig av en sak som min svärdotter inspirerat till.

Vi köper styckade lamm från en lokal bonde och slaktar själva kaniner och höns. När jag då har en större mängd ben har jag kokat buljong. Det blir gott och bra på alla sätt. Ibland använder jag en del direkt men oftast fryser jag in. Problemet är att jag glömmer bort den infrusna och den blir liggande tills den är för gammal. SLÖSERI!

Nu föreslog min svärdotter att jag skulle frysa in, en ordentligt koncentrerad, buljong i istärningspåsar. Kanonbra! Det är mycket lättare att ta fram några tärningar när jag gör soppa, sås eller grytor. Så mycket mer lättanvänt. Som att ha buljongtärningar.

Det kanske inte är en nyhet för er men det är så bra att jag känner att jag vill sprida idén. Det går förstås att frysa i istärningslådor också om man är (som jag egentligen) skeptisk till all plastanvändning men det är så skönt att slippa ballansera rinnande buljong i frysen.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

474 gäster, 5 användare (1 dolda)
Alex s, Baberg, Sussare, camilla silwing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser