Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trepunktslyften lyfter bara om jag manövrerar lastaren samtidigt  (läst 2387 gånger)

Genomsnittswannabe

  • Inlägg: 8
    • Västerbotten
Jag har en Volvo BM 425 Krabat från 1960 med lastare och hydraulisk skopa. Av någon anledning kan jag inte höja trepunktslyften utan att samtidigt styra lastaren. Allra bäst effekt på trepunktslyften får jag när lastaren är i botten och jag sänker den ytterligare. Trepunktslyften kan höja sig även om jag höjer lastaren (vid användning av  lättare redskap) och om jag inte har något på trepunktlyften kan den fungera genom att jag endast höjer trepunktslyften och inte rör spaken till lastaren. Det finns alltså någon form av funktion i den vanliga trepunkts-lyftspaken men den är mycket svag.

Efter att jag har höjt trepunktlyften till max kan jag fortfarande använda lastaren.

Jag har försökt se om det är något konstigt i hydraulikens uppbyggnad men förstår inte var det skulle vara. Lastarens styrenhet är påkopplad på samma slang som trepunktslyften på "trycksidan" av systemet och returen är kopplad till originalslangen som går från hydraultanken till pumpen (alltså inte till hydraultanken så som trepunktslyften är kopplad). Var kan felet sitta? Det blev mycket text och kanske lite rörigt, men fråga gärna om det är otydligt. All hjälp mottages tacksamt!

eco-kalle

  • Inlägg: 90
    • Skåne
kan du inte bara montera en 3 vägs omkastarventil m öppet centrum  så antingen olja går till lastare elr 3/P eller både och lyften om denna håller upp vill säga med redskap på & inte oljeflöde men de märks ju , inte helt omöjligt du har mekaniskt stopp i 3/P ,,

Genomsnittswannabe

  • Inlägg: 8
    • Västerbotten
kan du inte bara montera en 3 vägs omkastarventil m öppet centrum  så antingen olja går till lastare elr 3/P eller både och lyften om denna håller upp vill säga med redskap på & inte oljeflöde men de märks ju , inte helt omöjligt du har mekaniskt stopp i 3/P ,,

Jag vet inte exakt vad en omkastarventil är, men det går ut tryck till både styrenheten för lastaren och trepunktslyften i samma slang (som förgrenas efter en meter). Deras retur skiljer sig något då trepunkten returnerar i tanken och lastaren mellan tank och pump (precis vid pumpen). Det gör kanske inte någon skillnad? Är det sannolikt stopp i trepunktens manöverspak?

torbjorn

  • Inlägg: 13755
    • Medelpad
Har hydrauliken alltid betett sig sådär eller har felet kommit av sig självt? Och kom det i så fall tvärt eller förvärrades det gradvis?

Genomsnittswannabe

  • Inlägg: 8
    • Västerbotten
Har hydrauliken alltid betett sig sådär eller har felet kommit av sig självt? Och kom det i så fall tvärt eller förvärrades det gradvis?

Jag vet inte. Det hade varit så redan när förra ägaren köpte den.

eco-kalle

  • Inlägg: 90
    • Skåne
Hej fick du detta till att fungera alltså som det nu var har oljan på trycksidan 2 vägar välja & de ska ju fungera men de fodrar att de intye läcker igenom i lastarens ventilpaket  alltså enklare styra oljan antingen till lastare elr 3 p lyften du har nog en spärr mekanisk så du kan låsa lyftarmarna om du tex har ett redskap där bak l finns forfarande mekaniska

 elr elektriska riktnings'/väljarventil  kolla på tex olssons i ellös hydraulik ,

Genomsnittswannabe

  • Inlägg: 8
    • Västerbotten
Hej fick du detta till att fungera alltså som det nu var har oljan på trycksidan 2 vägar välja & de ska ju fungera men de fodrar att de intye läcker igenom i lastarens ventilpaket  alltså enklare styra oljan antingen till lastare elr 3 p lyften du har nog en spärr mekanisk så du kan låsa lyftarmarna om du tex har ett redskap där bak l finns forfarande mekaniska

 elr elektriska riktnings'/väljarventil  kolla på tex olssons i ellös hydraulik ,

Tack för ditt svar! Jag har inte haft tid att fixa med detta ännu så problemet är olöst. Jag uppdaterar här när det går framåt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

338 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser