Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att köpa fastighet ihop med någon som ej är ens partner/släkt - erfarenheter???  (läst 1468 gånger)

marni

  • Inlägg: 1
    • Uppland
Hej på er!

Har en idé om att köpa en mindre gård på några hektar med två bostadshus på, ihop med sambo och en god vän. Tanken är att vi kan dela på arbete och skörd av djur och odlingar, men att sambon och jag sköter vårt hus och vår vän sitt hus. Efter att ha skrapat lite på ytan ser det krångligt ut. Hur löser man ägandet på bästa sätt - är det någon som har erfarenhet?

Första problemet verkar vara att få låna ihop med någon mer än ens partner så länge man inte är släkt.

Andra problemet gäller hur ägandet ska se ut efter köpet. Ska man stycka av ett hus? För- och nackdelar? Kan vi bilda någon sorts samfällighet eller förening där vi har andelar? Eller ska vi bara äga allt ihop rakt av? Nackdelen är att vi alla har ansvar och frihet över varandras hus vilket vi inte önskar. Går det att avtala bort?

Självklart krävs en hel del avtal för hur vi ska hantera olika situationer. Men det här är våra primära funderingar. Har någon erfarenhet av frågan tar jag tacksamt emot råd.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
Att göra affärer med vänner är ett säkert sätt att förvandla vänner till ovänner.


Sen måste du inse att vännen kanske tröttnar en dag och väljer att sälja sin andel. Hur gör du då? Tänk om du inte klarar att köpa delen, då går den ut på marknaden och kanske får du ett riktigt stolpskott till granne.


Finns det någon möjlighet så skulle jag mycket mycket hellre köpa hela och hyra ut eller arrendera ut en del till vännen. Gör en budget för uthyrningen som du kan visa banken så kanske det går vägen.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
Jag håller med om att det är bättre du och din sambo köper och sen hyr ut ett av husen.
Jag har en granne som köpte en gård med 2 bostadshus och har hyrt ut det ena till goda vänner.

Angående förening så har jag för mig att föreningar inte får äga jordbruksfastigheter så det kan du inte göra. Det kan inte vara en juridisk person som äger men du kan googla på den frågan.

Om du tycker att det är en bra idé att stycka av ena huset är det väl bättre att ni köper gården först och sen styckar av en fastighet och säljer till din kompis om lantmäteriet går med på avstyckningen. Då slipper ni äga tillsammans och stå på samma bostadslån. Här där jag bor är det jättevanligt att gårdar är uppstyckade i småbitar, så att det är en fastighet som äger bostadshuset och en fastighet äger ladugården eller det äldre bostadshuset. En del har alltså typ 10 meter till grannhuset för de har dragit fastighetsgränsen mitt över gårdsplanen. Själv vill jag inte bo så men många gör det.

En nackdel med att äga tillsammans är att man kanske inte har samma uppfattning om hur mycket pengar man skall lägga på husen i form av renoveringar och så vidare. Nån kanske vill rädda ett uthus och nån annan kanske vill att det ska ruttna upp och vägrar bidra.

Pateras

  • Inlägg: 104
    • Uppland
Håller helt med föregående talare, aldrig att jag köper ihop med en vän för det är som gjort att man ska bli ovänner när åsikterna går isär.

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
Samäger du något i dag eller köpte du själv?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
 -76 var vi tio personer som tillsammans köpte ett ålderdoms hem i Glanshammar. Vi kunde gå i borgen för varandra. Undra om detta är en möjlighet i dag. När vi så sålde fastigheten igen delade vi på köpeskilingen. Inget krångel.

 -78 Var vi tre som tillsammans köpte en avstyckad bondgård. Efter ett tag ville en flytta och jag köpte dennes del. Ytterligare en tid framåt och nästa ville flytta. Jag hade fastnat där. Fann allt jag önskat i ett boend så jag köpte även denna del. Ni må tänka att kostnade för denna fastighet var -78 97000:- Inget krångel. Men tuft för mej då ju räntan var runt (?) 12%. Bor kvar. Var då 24 år ung.

 Hade det varit i dag hade jag nog velat att man skrev som någon typ av kontrakt om hur utköpande av annan skulle beräknas.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 5 användare
xaelanar, alternaiv, Kengus89, ÖsterFröken, Lenakatarina

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser