Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Var får man tag i Stevia???  (läst 29553 gånger)

Annika M

  • Inlägg: 69
    • Småland
Var får man tag i Stevia???
« skrivet: 29 jun-05 kl 20:12 »
Jag har en vän som skulle få köpa torkad stevia, men vid leverans sa de att stevia inte får säljas inom EU-länder >:(.
Är det någon som vet var man kan få tag i torkad stevia???

Annika M

Mikael Perman

  • Gäst
Re:Var får man tag i Stevia???
« Svar #1 skrivet: 29 jun-05 kl 21:47 »

Hej.
Vad är Stevia?

Mikael Perman

Tjotten

  • Gäst
Re:Var får man tag i Stevia???
« Svar #2 skrivet: 30 jun-05 kl 00:40 »
Stevia rebaudiana är det sammas om sockerört/sockerplanta. Torkad är det ett mycket sött sötningsmedel med inga biverkningar (som man idag vet (stor forskning i Japan)) . Jag har köpt den på Åbergsträdgård i Ystad som planta men trist nog övervintrar den inte här. Borde vara det perfekta sötningsmedlet men efter som inte tillräckliga tester gjorts på den i EU får den inte säljas som socker här. I Japan ska den (vad jag hört) vara det största sötningmedlet men enligt rykten kämpar de stora sockertillverkarna i USA med näbbar och klor (och lite mutor) för att den inte ska godtjännas efter som den då antagligen skulle bli lika stor som i Japan och nuvarande socker tillverkarna skulle få mycket hård konkurens, pengar , pengar, pengar. Kan vara samma sak här i EU :-\

Mina barn tar gärna ett blad av Stevia och ett av pepparmyntan och rullar i hopa tillsammans och äter, de kallar det för naturliga polkagrisar och det är exakt vad det smakar.

Mikael Perman

  • Gäst
Re:Var får man tag i Stevia???
« Svar #3 skrivet: 30 jun-05 kl 05:06 »

Hej.
Förstod jag det rätt om den inte innehöll socker i sig, utan var ett sötningsmedel?

Överlever den i kallväxthus?

Finns den att köpa som planta för odling?

Går den bra att torka och bevarar smak och sådant i torkat skick?

Finns den närmare beskriven i någon vanlig örtabok?

Mikael Perman.

 

HP

  • Inlägg: 193
    • Ångermanland
Re:Var får man tag i Stevia???
« Svar #4 skrivet: 30 jun-05 kl 10:11 »
Halloj!
Frön går att beställa från Impecta.se
Jag har beställt, fått leverans...men inte hunnit plantera dem än! *S*
Det står om Stevia i nyaste "Åter".
Bladen är ca 30-40 gånger sötare än vanligt socker(!!) men innehåller inga kalorier eller sackarin.
Den går(tydligen- har ju inte hunnit komma så långt själv!)utmärkt att torka, och sen pulvriserar man bladen och har det som sötningsmedel!
Det står även lite om Stevia under Örter här på forumet.
//HP
If You Run You'll Just Die Tired

Eulalia

  • Gäst
Re:Var får man tag i Stevia???
« Svar #5 skrivet: 30 jun-05 kl 11:30 »
UrteKram i Danmark säljer (eventuellt) torkad Stevia

http://www.urtekram.dk/
« Senast ändrad: 30 jun-05 kl 11:40 av Eulalia »

Tjotten

  • Gäst
Re:Var får man tag i Stevia???
« Svar #6 skrivet: 30 jun-05 kl 11:54 »

Hej.
Förstod jag det rätt om den inte innehöll socker i sig, utan var ett sötningsmedel?

Överlever den i kallväxthus?

Finns den att köpa som planta för odling?

Går den bra att torka och bevarar smak och sådant i torkat skick?

Finns den närmare beskriven i någon vanlig örtabok?

Mikael Perman.


Jag har köpt den som färdig planta (Åbergsträdgård Ystad) Den ska gå att övervintra men än så länge har jag inte lyckats.
Frön från Impecta har jag också sett men ej provat.

Jag har bakakat och haft som enda sötningsmedlet och den är kanon dock har jag aldrig fått någon stor skörd så det har bara varit lite på prov både färskt och torkat.  Och så åt ju barnen uppdem som godis (polkagrisar)  ;D


« Senast ändrad: 30 jun-05 kl 11:59 av Tjotten »

hobbyhäxan

  • Inlägg: 27
  • Fred & Kärlek
SV: Var får man tag i Stevia???
« Svar #7 skrivet: 09 feb-08 kl 23:37 »
Jag köper den som hudvård men använder den som sötningsmedel...


Norrland

  • Inlägg: 88
    • Ångermanland
SV: Var får man tag i Stevia???
« Svar #8 skrivet: 11 feb-08 kl 11:21 »
Hittade det här om Stevia:
http://www.stevia.se/
http://sv.wikipedia.org/wiki/Stevia

Verkar vara intressant men har aldrig provat själv...

kataprata

  • Gäst
SV: Var får man tag i Stevia???
« Svar #9 skrivet: 13 feb-08 kl 21:07 »
Hej Din fråga tycks vara rätt gammal men ett svar har ju kommit i år så jag fortsätter. Jag har lyckats övervintra stevia i växthus, har också samlat frö. Hos oss på Groa i Wassbo kan man köpa både sticklingar och frö. Se www.groaiwassbo.se

Christoffer

  • Gäst
SV: Var får man tag i Stevia???
« Svar #10 skrivet: 21 feb-08 kl 10:42 »
Den kan även säljas i eko-affärer, och extrakt i hälsokosten, men då till för huden, då den inte får säljas
som sötningsmedel.

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
SV: Var får man tag i Stevia???
« Svar #11 skrivet: 11 mar-08 kl 21:31 »
Jag köpte frön på Granngården, Weibulls "Sötflockel" kallar dom den där.
Annars kan det nog gå att få sticklingar på posten från vissa Alternativare.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Hällmansro

  • Inlägg: 122
SV: Var får man tag i Stevia???
« Svar #12 skrivet: 30 dec-08 kl 23:58 »
Här kan ni läsa om Stevia.

http://www.ortasallskapet.se/ortasallskapet.se/Content.aspx?ContentID=227

hoppas att det fungerar. Ingen länk, men ni kan ju kopiera...........
"Jag har aldrig träffat någon som  på dödsbädden önskat att han tillbringat mer tid på jobbet"

skånetösen

  • Inlägg: 553
    • Skåne
SV: Var får man tag i Stevia???
« Svar #13 skrivet: 31 dec-08 kl 15:57 »
Jag har provat att odla Stevia från frö och det är en smula besvärligt. Det är tjuriga frö. De måste sås ovanpå jorden eftersom de bara ruttnar om de hamnar längre ner. De måste också få jättemycket ljus och värme första tiden. Petiga med rotsystemet när man planterar om. Går inte att övervintra annat än i värmen inomhus.
För min del tappar jag tålamodet med så pimsiga och krävande växter så jag har gett upp Stevia-odlingen.
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

gardenergirl

  • Inlägg: 30
SV: Var får man tag i Stevia???
« Svar #14 skrivet: 01 feb-09 kl 21:05 »
Frön finns också hos Runåbergs! För övrigt en av dom bästa fröfirmorna med mycket eko odlat utsäde och gamla sorter.Sådde dom direkt i mitt växthus i sommras, och dom blev stora och frodiga. Behandla dom som basilikan. Så ytligt, mycket värme, inte för mycket vatten och toppa ofta. Försökte att söta ett surt äppelmos med det men utan något större resultat. Nån annan som provat?

H-K

  • Gäst
SV: Var får man tag i Stevia???
« Svar #15 skrivet: 01 maj-09 kl 19:59 »
jasså den finns på granngården?

idalinda

  • Inlägg: 86
SV: Var får man tag i Stevia???
« Svar #16 skrivet: 18 maj-09 kl 19:38 »
Jag har odlat stevia under många år, ibland övervintrat en planta i varmväxhuset  ibland odlat från frön nya.

jag skördar den 3-4 gånger under sesongen och torkar bladen, och smular sönder i en mortel.
Det blir ca. 2 dl av bara en enda stor planta ( 2. året) den växer lite långsamt under första året.

Jag använder det som sötning när jag bakar något, använder vanligt socker, men mycket mindre än vanligt och tillägger lite stevia.
Man får prova sig fram för stevian är VÄLDIGT sött !

Vildrosen.

  • Inlägg: 408
SV: Var får man tag i Stevia???
« Svar #17 skrivet: 19 maj-09 kl 04:48 »
Jag har köpt stevia pulver från stevia.se tror jag det var. Men jag tycker det är svårt att använda den - det blir gärna beskt. Det står att det beror på att det är så sött så att man lätt tar förmycket och att det då blir beskt. Kanske är bladen direkt från planta bättre.?

Någon som använt pulvert? Erfarenhet?
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

jag71

  • Inlägg: 590
  • varma höns
    • Skåne
SV: Var får man tag i Stevia???
« Svar #18 skrivet: 01 jun-09 kl 19:39 »
Jag har provat stevia i pulverform och trivs inte med det. Tycker att det är lättare att använda färskt och så egentorkade blad. Fast det ska erkännas att jag inte odlat något i år så det får väl bli vanligt socker i år.
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

AnetteK

  • Inlägg: 1891
  • Tänkaren....not=)
    • Skåne
SV: Var får man tag i Stevia???
« Svar #19 skrivet: 01 jun-09 kl 22:21 »
Jag köpte steviaplanta på Österlens örtagård tidigare i våras.
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

568 gäster, 4 användare
xaelanar, Ulmusglabra, ärt, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser