Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spissvärta recept?  (läst 16533 gånger)

alternaiv

  • Inlägg: 9355
    • Småland
    • Tvåleriet
Spissvärta recept?
« skrivet: 13 jan-13 kl 18:32 »
Jag har sökt och hittade bara konstiga recept under Smide.

Finns ju att köpa färdig men svindyrt.

Någon använder smör.
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Spissvärta recept?
« Svar #1 skrivet: 13 jan-13 kl 18:45 »
Smör låter knepigt... luktar det inte väldigt mycket bränd mat typ när man eldar sen?

Jag kunde tänka mig att man baserar det på linolja kanske? Jag tänker på som när man smider och doppar i linolja så det blir svart?

Men hur man får linoljan att bli spissvärta... det vet jag inte. Eller räcker det att pensla på? Eller hur gör de som använder smör?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Broberg

  • Gäst
SV: Spissvärta recept?
« Svar #2 skrivet: 13 jan-13 kl 18:55 »

Broberg

  • Gäst
SV: Spissvärta recept?
« Svar #3 skrivet: 13 jan-13 kl 19:08 »

Jag kunde tänka mig att man baserar det på linolja kanske? Jag tänker på som när man smider och doppar i linolja så det blir svart?



Hela spisen blir inte tillräckligt varm. Gjorde så på en ny och blank svetssöm, där svärtan inte fastnade. Fick bränna dit oljan med gas.


-------------------------------------
Såg att feltema har för 40 spänn tuben. Ska det bli billigare att göra egen, tror jag man måste göra en jävla hop..

alternaiv

  • Inlägg: 9355
    • Småland
    • Tvåleriet
SV: Spissvärta recept?
« Svar #4 skrivet: 13 jan-13 kl 19:09 »
Här står två: http://handbok.alternativ.nu/Bygga_och_bo/Uppv%C3%A4rmning/Ved/Vedspis

Inget jag har provat dock.

Jag ser bara ett recept och det är samma konstiga som jag hittade
under Smide.
Kanske värt att kolla upp ändå.
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

alternaiv

  • Inlägg: 9355
    • Småland
    • Tvåleriet
SV: Spissvärta recept?
« Svar #5 skrivet: 13 jan-13 kl 19:16 »
Hela spisen blir inte tillräckligt varm. Gjorde så på en ny och blank svetssöm, där svärtan inte fastnade. Fick bränna dit oljan med gas.


-------------------------------------
Såg att feltema har för 40 spänn tuben. Ska det bli billigare att göra egen, tror jag man måste göra en jävla hop..
Är ju affärskvinna du vet ;)
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Spissvärta recept?
« Svar #6 skrivet: 13 jan-13 kl 19:44 »
Jag ser bara ett recept och det är samma konstiga som jag hittade
under Smide.
Kanske värt att kolla upp ändå.
Två recept är det.
I vattenbad uppvärmes 200 g vaselin varefter 50 g kimrök och 250 g grafitpulver iröres.

I vattenbad uppvärmes till smältning 10 g vax och 30 g serecin, därefter iröres 30 g finfördelad grafit, 250 g terpentinolja och 30 g kimrök.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

alternaiv

  • Inlägg: 9355
    • Småland
    • Tvåleriet
SV: Spissvärta recept?
« Svar #7 skrivet: 13 jan-13 kl 19:53 »
Tack!
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

torbjorn

  • Inlägg: 13762
    • Medelpad
SV: Spissvärta recept?
« Svar #8 skrivet: 13 jan-13 kl 20:54 »
Två recept är det.
I vattenbad uppvärmes 200 g vaselin varefter 50 g kimrök och 250 g grafitpulver iröres.

I vattenbad uppvärmes till smältning 10 g vax och 30 g serecin, därefter iröres 30 g finfördelad grafit, 250 g terpentinolja och 30 g kimrök.

De recepten härstammar från Sven Englundhs samling "Kemisk tekniska recept" som Mora Offset gav ut en gång i tiden (gissningsvis omkring 1980) och som såldes på Clas Ohlson under 80-talet. Till och med den ovanliga stavningen på serecin (brukar normalt skrivas ceresin) är densamma!

Jag kan tillägga ännu ett par  recept på snarlika blandningar från samma källa:

Spisputsmedel
50 g salt, 100 g engelskt rött, 50 g alun och 150 g pimpstenspulver blandas i mortel. Sprit eller dest. vatten används för spädning till rätt konsistens.

Spispasta
200 g kromsyra och 125 g kiselgur iröres i 50 g tvålpulver genomfuktat med ca 0,025 liter denaturerad sprit. Ur 0,1 liter dest. vatten tillsättes vatten till lämplig konsistens.
Här är en varning på sin plats, kromsyra anses numera starkt allergiframkallande och kan bl a orsaka eksem.

Spis rengöring (särskrivningen finns med redan i receptsamlingen)
30 g seresin (ännu en variant på stavning!) smältes i vattenbad och 450 (g? enheten saknas) pimpstenspulver, 170 g olein (vad är detta?), 40 g vaselin, 60 g spindelolja  samt 259 g kromsyra tillsättes. Grafit kan tillsättas.
I en anmärkning under står att spindeloljan består av lika delar rovolja och paraffinolja.
Observera kromsyrevarningen även här!

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Spissvärta recept?
« Svar #9 skrivet: 15 jan-13 kl 09:22 »
Låter som rena rama giftet. Finns det inga enklare saker att använda? Typ krossat kol och linolja eller så? *gissar*
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

479 gäster, 3 användare (1 dolda)
Anders Flix, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser