Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken vallhundsras tyckker du är bäst???  (läst 17294 gånger)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vilken vallhundsras tyckker du är bäst???
« Svar #20 skrivet: 24 dec-09 kl 11:38 »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Vilken vallhundsras tyckker du är bäst???
« Svar #21 skrivet: 25 dec-09 kl 16:54 »
Citera
Border collie är bäst!!! Tycker att alla andra hundar är korkade (förlåt) och konstiga (förlåt igen).
Wisteria, låter väldigt onyanserat 8)
Att man själv, då man har lärt sig att uppskatta och hantera en viss sorts hund, innebär inte att den är bäst, bara att den passar dig.
Trollmor, det var precis så som herden på Lüneburgerheden beskrev sina schäfrar (av gammal tysk vallhundskaraktär).

Har en bekant som har ett par Pon som fungerar som både vakt och vallhundar. De är ju gränsvallare och funkar för hennes behov. Dessutom håller de koll på att allt är ok med djuren medan matte jobbar på dagarna ;)

Så visst borde fler av dessa raser bevaras som brukshundar.

Att bc är vanlig i England är väl inte konstigt eller ::) Dessutom har de rätt förutsättningar: stora fårflockar, stora ytor osv. Men å andra sidan funkade Isländsk fårhund för liknande förutsättningar på Island i 1000 år ::)

Wisteria

  • Inlägg: 293
SV: Vilken vallhundsras tyckker du är bäst???
« Svar #22 skrivet: 25 dec-09 kl 20:06 »
Wisteria, låter väldigt onyanserat 8)
Japp jag har väldigt enkla och osofistikerade preferenser...!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vilken vallhundsras tyckker du är bäst???
« Svar #23 skrivet: 25 dec-09 kl 23:45 »
Hm, vad tiden kan gå fort ibland!  Jag undrar fortfarande var man kan hitta en "tysk" vallande schäfer, men just nu har jag och brorsan fått händerna fulla med en "vanlig" schäfer, som hastigt omplacerades till honom!  Hane, två år, understimulerad, snäll, lekfull, fattar inte att katterna inte vill leka med honom... :P
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vilken vallhundsras tyckker du är bäst???
« Svar #24 skrivet: 26 dec-09 kl 08:50 »
Citera
Att bc är vanlig i England är väl inte konstigt eller  Dessutom har de rätt förutsättningar: stora fårflockar, stora ytor osv. Men å andra sidan funkade Isländsk fårhund för liknande förutsättningar på Island i 1000 år


Det är just det som är problemet med gamla vallande raser, det är "funkade" som gäller. På Island använder man nu för tiden BC, eftersom den islänska fårhunden inte gör ett jobb som motsvarar behovet.  Det handlar om avel.  Man har inte avlat på vallningsegenskaperna under senare delen av 1900-talet och därför så är inte rasen det som den en gång var!!!

Om man vill använda de gamla vallhundsraserna så måste raserna först restaureras - det tar en massa arbete och framförallt tid...  Kan det röra sig om 20 års avelsarbete?
Man måste hitta de gamla arbetande linjerna, beskriva varje hundindivids sätt att arbeta, och sedan sammanställa det och börja avla - För att förstärka det man anser vara ursprungligt och avla bort oönskade beteenden. Sedan ska aveln inriktas på att förhoppningsvis mer än en individ per kull uppvisar de önskade vallningsbeteendena...  

Svenska Beardedcollieklubben inser att det är restaurering det handlar om, det har de varit tydliga med.  De säger inte att rasen idag går att använda, rent generellt, i vallningsarbete. De håller på med kartläggningen.... F ö så visar engelsmännen (rasens hemland) inget som helst intresse för denna "ras-restaurering"...

Australian Shepard-folket säger att det inte finns hundar idag i Sverige, som har enbart arbetande linjer bakom sig... det finns en massa utställningslinjer i de svenska hundarna, vilket innebär en uppblandning av blodet som gör arbetsförmågan osäker. Och tyvärr är denna felaktiga avel tydlig i de svenska Aussie-hundarna. Det finns allt från helt oanvändbara hundar (absolut i en enorm majoritet), men det finns också några pärlor!

Problemet är alltså att det finns enstaka linjer, eller individer, som arbetar enligt gamla arbetssättet. Tyvärr, för varje år som går så späds blodet ut, anlagen blandas upp med andra anlag och det blir allt svårare att hitta arbetande individer.
Med arbete avses i detta inlägg vallningsarbete som föraren anser är tidsbesparande och behjälpligt i det dagliga arbetet med djuren.
« Senast ändrad: 26 dec-09 kl 09:30 av vallhunden »
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Vilken vallhundsras tyckker du är bäst???
« Svar #25 skrivet: 28 dec-09 kl 07:38 »
Alltså, vallhunden, det finns folk här på forumet som använder sina islandshundar och de fungerar! (Vadan detta expert utlåtande om Island? Har själv nära kontakt med fårägare där, även uppfödare av Islandshundar)
Dessutom, vill inte alla ha en hund som en bc. Jag har en djup relation och intresse i mina får. Vill lära mer om deras beteende osv. Bc stör fårens beteende på ett otrevligt sätt. Alla vill inte ha en krypande, ålande lismande hund. En vallhund hämtar, eller flyttar fåren, vissa håller koll på att de betar där de ska osv. Alla vill inte tävla slalom med hundar osv.
Är det så svårt att fatta att bc:n sätt kan verka störande på både djur och människor?
Dessutom, dina tidsperspektiv för hur "åter skapande" av andra vallhundsraser, vilka belägg har du är? Visst är vissa raser sönderavlade, men många har väldigt mycket kvar och har tämligen nyligen fungerat. Fast med den inställning du har vallhunden, så kommer definitivt de sista resterna av andra raser gå i graven 8) om inte andra entusiaster fanns.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vilken vallhundsras tyckker du är bäst???
« Svar #26 skrivet: 28 dec-09 kl 07:58 »
Nää, nu kan jag inte tiga - som vanligt ...

Även BC är individer.  Hundar av andra raser är ännu mer olika inbördes.  Att låta hunden åla omkring och störa fåren är dålig djurhantering.  Bland det första man ska lära hunden är att "vallning består till 95 % av att sitta och titta på när djuren betar".

Visst, olika raser har olika framavlade beteenden.  Och, jag håller fullständigt med om att dessa olikheter ska vi vara rädda om, ty ingen vet vad våra barnbarnsbarn (om vi får några) kan behöva och vilja ha!  Att då, som en annonsör här på alternativ.nu sade, att hennes västgötaspetsar var "väldigt vackra" och att vallning är något som "bönder håller på med, inte vi som kan våra hundar", det är så att man kräks!!!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vilken vallhundsras tyckker du är bäst???
« Svar #27 skrivet: 28 dec-09 kl 09:33 »
För det första Birgit, så tycker jag att du har en väldigt okunnig syn på seriös hundavel. :'(

Jag skulle tycka att det var jättetrevligt om de gamla raserna återskapades vallningsmässigt. Jag har varit mycket intresserad av vallning i 20 år och har sett många hundar av andra raser valla (och prövat att valla och det visade sig att inte den hunden heller, hade några anlag kvar)
Jag har också träffat många seriösa människor som ägnar sig åt vallning (och avel) med andra raser. De är i allafall medvetna om problemet, även om inte du är det.... Att få en ras där man kan säga att valparna kommer att bli en vallningsarbetande hund tar just det jobbet och ansträngningen som jag pratade om (kartläggning, selekterad avel, och befästning av vallningsanlagen över generationer). Jag vet att det finns enstaka individer och enstaka linjer som arbetar bra, men en fjäder gör ingen höna. Det handlar oftast om promille av en avelsbas!

Citera
Dessutom, vill inte alla ha en hund som en bc. Jag har en djup relation och intresse i mina får. Vill lära mer om deras beteende osv. Bc stör fårens beteende på ett otrevligt sätt. Alla vill inte ha en krypande, ålande lismande hund.

Vi har alla förstått genom tidigare diskussioner att Birgit har haft särdeles dåliga erfarenheter av Border Collie som vallhund. Det bevisar bara mitt uttalande ovan att det är svårt att få fram bra individer även i en ras där alla födda individer utges vara arbetande vallhundar.

Bara för att informera andra så kan jag berätta att mina hundar och får har en bra och respektfull relation till varandra. 8) Jag skulle vilja påstå att mina får ser hunden som en trygghet i många sammanhang. Hunden lugnar ner och talar om att det är läge att inte stressa upp sig (t ex vid blåtungevaccinering när främmande människor kommer för att hantera djuren).

Jag har aldrig tillåtit att mina hundar stör fårens beteende! Tack vare mina hundar behöver aldrig ett får känna sig stressat för att en människa vill fånga det. Här går fårhanteringen lungt och fint till väga. Precis som Trollmor säger så ägnar sig mina hundar 95% av tiden till att ligga ner och titta på djuren.
Jag brukar säga att mina hundar fungerar som ett "varnande exempel", dvs fåren tittar på hunden och bestämmer sig för att inte försöka störta fram till kraftfodret, ut genom grinden, ivägen för traktorn etc. Ingenting händer, allt förblir lugnt. Det som hade kunnat bli ett problem, händer aldrig. :o Mina får springer inte omkring inne i fårhuset när jag kommer in, de står lugnt still och idisslar, för jag har min hund med mig och då har de lärt sig att man står still. Detta sker helt utan stress!!!

Det fina med BC (och Working Kelpie, fast de kan vara lite mer "principfasta" med sina instinkter) är att med rätt uppfostran och rätt träning så kan du få hunden att göra saker som deras instinkter talar tvärt emot!! BC har så mycket motor och vilja att arbeta att den villigt säljer sin själ för att få jobba :-[ 8).

Dessutom är hunden så pass förarvek och signalkänslig, (en del uppfattas t o m  som lismande) att  det går att nå igenom motorn (om man uppfostrar och tränar på rätt sätt). Kombinationen av detta blir att du kan lära hunden att jobba tvärt emot det som hundens instinkter säger. En BC arbetar alltså inte bara på instinkter (som de flesta andra vallande raser gör), dvs hämtar och driver, utan det går att få BC att göra saker som den egentligen anser är onaturligt (t ex att dela en flock i två delar, mitt ute på ett fält). Detta (motorn och förarvekheten) gör BC till en otroligt användbar hund, du betämmer själv vad du vill lära hunden och vilja arbetsmoment du vill att hunden ska kunna. Därav att en BC är så allround som vallhund, bara din fantasi begränsar vad du använder hunden till!!

Och det är det som är andra rasers svaghet (bristen på den kompromisslösa motorn och förarvekheten) - att om man sätter press och krav på dom att göra något annat än att följa sina instinkter, t ex skälla i bakhasorna, eller cirkla flocken,så slutar de oftast att arbeta helt. De har ett sätt att arbeta och det ändrar man inte på.  Har man olika behov av arbeten med hunden, så får man skaffa en annan hundras för det andra jobbet...

Om man INTE uppfostrar och tränar en BC rätt, så är det en skitjobbig, överjävlig hund som inte jag heller skulle vilja tillbringa en minut mer än nödvändigt tillsammans med!!! :o :o :o
Det finns gott om sådana BC oxå, tyvärr... :-[ :'(
Men det är inte hundrasens fel, utan förarnas!!!
Därav att BC inte är en nybörjarhund... misslyckas du, så ångrar du dig i 12-14 år av ditt liv (tills hunden är död ;D) Och det är inga roliga 12-14 år :o :o :o
« Senast ändrad: 28 dec-09 kl 12:04 av vallhunden »
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Wisteria

  • Inlägg: 293
SV: Vilken vallhundsras tyckker du är bäst???
« Svar #28 skrivet: 28 dec-09 kl 20:36 »
Ja jag kan inte förstå varför man inte ska ha en bc om man har lamm.. (men ett spann mjöl räcker långt det med) det verkar helt enkelt bara dumt. Gå på en vallhundstävling se med egna ögon och få det bekräftat! Kelpie nej nej.. En bra bc ska ha god djurkänsla och inte stressa lammen i onödan. Jag har fått så mycket konstiga frågor: -kan du lära min schäfer att valla? -jag tror att min blandras har lite vallhund i sig kan du lära honom? Vill man valla så är det bc som gäller! Vill man gå och jaga i skogen är det en jakthund som gäller, vill man leta tryffel i skogen är det en lagotto som gäller.. Varför krångla till saker..?

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
SV: Vilken vallhundsras tyckker du är bäst???
« Svar #29 skrivet: 28 dec-09 kl 23:23 »
Sanningen är ju tyvärr den att BC och WK är de enda raserna där man inte tar hänsyn till utseende i aveln. När man tar hänsyn till utseende i aveln så gör man det på bekostnad av den goda djurhanteringen, som jag anser är det enda som betyder något i vallhundssammanhang.

Romantiska föreställningar om rasernas ursprung skadar bara. Djuren som blir stressade av hundar som inte har hela paketet medskickat för god djurhantering, hundarna som kanske faktiskt tänder men inte klarar att hantera och balansera instinkten och ägarna som skall bära ansvaret för säkerheten för både djuren och hunden.

Att förstöra vallhundsegenskaper i en ras genom avel som prioriterar annat går fort. Att återskapa förlorade vallhundsegenskaper i rasen tar evigheter, om det alls går.

Också jag är mycket medveten om att det finns bättre och sämre BC och WK, men det ingår i arbetet. Den perfekta hunden eller den perfekta rasen finns inte, sorry.


Men avelsmålen ger förutsättningarna.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vilken vallhundsras tyckker du är bäst???
« Svar #30 skrivet: 29 dec-09 kl 10:41 »
Jo, det är ju så att aveln måste vara inriktad på vallningsegenskaperna ända från början.
I Sverige får man inte registrera BC-valparna, om inte föräldrarna har meriten Godkänt Vallhundsprov.

Om man ser på England så finns det utställningsavlade BC där, som registreras i Engelska Kennelklubben. De är inte värda ett skit i vallningssammanhang, urusla vallhundar helt enkelt. Man kanske kan hitta någon enstaka individ, men den individen ärver inte ner sig vallningsmässigt, eftersom det finns så mycket dåliga hundar bakom.  De har redan tappat sin användbarhet!!! Så fort går det!!

« Senast ändrad: 29 dec-09 kl 10:44 av vallhunden »
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Vilken vallhundsras tyckker du är bäst???
« Svar #31 skrivet: 29 dec-09 kl 11:36 »
Men att vallhundarna (i så fall) tappat sina egenskaper beror ju fortfarande till stor del på att det finns vissa som envist hävdar att endast bc (och möjligen då kelpie) är användbara. Har själv blivet trakasserad av bc-fantaster sedan jag skaffade mina första får (Ska du inte skaffa en bc när du har får?). En f.d fårklippare kom hit och skulle låta sin unghund träna på mina får - gubben skällde ut honom och han har inte fått komma hit igen.

Har man som ovanstående talare inställningen att om en hund i en kull har de rätta anlagen, så är det inte lönt 8) att avla vidare på den. Då undrar man hur insatt man är i genetiska läror? Det är ju genom att använda dessa anlagen i dubbel bemärkelse som man inom all annan hundavel lyckats skapa den ras man önskat. Även bc:n har ju tillkommit genom selektiv avel.
Att nästan alla andra vallhundsraser gjorts om till utställnings- och gosehundar har vi ju bc-folket att tacka för, samtidigt som får och ko hållningen utomhus dalade med industritänket.
Dessutom har det påståts i all annan djurhållning att generna inte försvinner om djuren hålls "fel". (Nu är det iof bevisat att så inte är fallet, men det är konstigt att detta tänket inte innefattade just vallhundar?)

Däremot anser jag att bc folket gör rätt med sina krav på vallmeriter. Framförallt anser jag det viktigt att föräldradjuren utför ett praktiskt arbete. Men tyvärr är det även som Trollmor skrev, att det är finare att avla på stiliga utställningshundar och sälja till "vanligt" folk, än att bevara det genetiska mtrl man förvaltar.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Vilken vallhundsras tyckker du är bäst???
« Svar #32 skrivet: 29 dec-09 kl 12:15 »
Jag tycker tråden som Myrka startade börjar spåra ur :D
Hon frågade om våra personliga erfarenheter av några raser hon var intresserad av....
En ras lämplig för agility, Bruks och vallning...
Från den frågeställningen till att skälla på "BC-Folket" för att dom avlat fram en hundras som erövrar mark från de gamla raserna....
 För att fortsätta helt OT:Jag efterlyser folk som själva använder de gamla raserna och visar vad dom går för istället för att gnälla på dom som faktiskt använder sina hundar....
Jag vet att det finns en Isländsk fårhundsägare här på forumet som använder sina hundar, men det borde väl finnas fler?!?
Varför sätter man inte press på sina rasklubbar så att dom organiserar anlagsprov och kurser istället för att anklaga Border Colliens rasklubb för att inte bry sig?!? Och framför allt: Använder ni era hundar som ni redan har till vallning?
                            Mvh
                          Charlotte
« Senast ändrad: 29 dec-09 kl 12:17 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vilken vallhundsras tyckker du är bäst???
« Svar #33 skrivet: 29 dec-09 kl 16:16 »
En bra och en dålig erfarenhet:

:)  Såväl mina kelpie som min NZ BC hade getternas och även tackornas!! förtroende att hjälpa till att slicka nyfödingar torra.  Samma hund kunde, på min uppmaning, sätta fart på djuren så att de gick eller sprang åt önskat håll.

:(  När jag försökte hjälpa min kompis att hitta en västgötavalp att träna upp till vallning, kolliderade jag med en rasklubb som inte ens publicerar resultaten på gjorda vallprov!  Jag blev jättesuperpurken!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vilken vallhundsras tyckker du är bäst???
« Svar #34 skrivet: 29 dec-09 kl 16:28 »
Citera
Har man som ovanstående talare inställningen att om en hund i en kull har de rätta anlagen, så är det inte lönt  att avla vidare på den. Då undrar man hur insatt man är i genetiska läror? Det är ju genom att använda dessa anlagen i dubbel bemärkelse som man inom all annan hundavel lyckats skapa den ras man önskat. Även bc:n har ju tillkommit genom selektiv avel.

Jo, men det är ju just så att de utställningsavlade BC inte har någon påverkan på de svenska BC-aveln. Detta därför att deras avkommor inte klarar Godkänd Vallhunds-spärren. De sorterar bort sig själva. med andra ord, vi behöver inte göra någon sortering... 8)

Sen väljer väl även du hellre en bagge som har föräldrar som motsvarar ditt avelsmål?
Du tar väl inte det där enda bra lammet som den tackan någonsin har åstadkommit och behåller som bagge på din besättning? Du vet ju också att det gäller att välja de bästa djuren i flera led! Grundförutsättningen är väl ända att aveln går framåt!

F ö tycker jag att det var lite lustigt att du anser att det är BC-folket fel att andra vallande raser inte utvecklats ;D ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

sheep shearer

  • Inlägg: 25
SV: Vilken vallhundsras tyckker du är bäst???
« Svar #35 skrivet: 29 dec-09 kl 16:35 »
Citera
Att nästan alla andra vallhundsraser gjorts om till utställnings- och gosehundar har vi ju bc-folket att tacka för
Nu får du väl för fan ta och ge dej hur skulle det vara vårat fel ( bc-folket )att andra raser än kelpie och border collie avlas på vallningsmeriter mycket mer än andra raser, du får du väl ta tag i saken själv och starta upp en ras-klubb som värnar om dess raser användbarhet som fungerade arbetshund med tanken på all tid du lägger ner här på att klanka ner på oss som du anser använder fel hundras så skulle du nog ha kommit en bit på vägen ;)

Men huvudsaken är väl att man är nöjd över valet av sin hundras och tycker att den tillfredsställer dom behoven du har av den....   

Citera
En f.d fårklippare kom hit och skulle låta sin unghund träna på mina får - gubben skällde ut honom och han har inte fått komma hit igen

han kanske var duktig på att klippa får men inte så duktig på att köra hund ;)


Mvh Magnus   

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Vilken vallhundsras tyckker du är bäst???
« Svar #36 skrivet: 29 dec-09 kl 18:39 »
Citera
Men huvudsaken är väl att man är nöjd över valet av sin hundras och tycker att den tillfredsställer dom behoven du har av den...
Ja, just det ;) Det är ju det jag poängterat ett antal gånger!
Angående att jag bör ge mig, så finns ett antal här som just, varenda gång jag nämner att det finns andra raser, talar om att bc:n är den enda "riktigt" fungerande vallhunden 8)
Eller som Wisteria uttryckte sig, att andra raser var "dumma" osv.
Konstigt att det då är jag som får ovett hela tiden ::)

glim

  • Gäst
SV: Vilken vallhundsras tyckker du är bäst???
« Svar #37 skrivet: 29 dec-09 kl 23:53 »
Är nog svårt att säga vilken som är bäst. Kolla egenskaperna hos föräldrarna . Dessutom är ju varje hund en individ, ingen är den andra helt lik. Därtill kommer ju hantering och fostran. Du har nog tillräcklig erfarenhet att finna din ras och att fostra den till det du vill.  Önskar dej all lycka med valet av hund. ;)
Marita

Erica

  • Inlägg: 422
    • Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
SV: Vilken vallhundsras tyckker du är bäst???
« Svar #38 skrivet: 03 jan-10 kl 09:55 »
Jag har en australian shepherd. Är supernöjd med henne till allt jag har henne till! Hon har jättebra djurkänsla o hjälper mig med fåren, o även kvigorna när vi hade såna,  dessvärre vallar jag inte med henne. Den bristen beror på mig själv. Jag har bara 6-10 tackor o dom följer hinken så bra så det finns inget behov av nån riktig vallhund  :-[. Men hon kan hämta dem på korta avstånd o fösa dom dit jag vill när dom ska i väg på bete o hålla dom borta när jag ger kraftfoder osv. Sen är hon en toppenhund i bruks o lydnad! Det är det jag brinner för, så därför har vallningen inte varit prioterat. Men vi är uppe i högre spår o klass 3 i lydnad. Hon är underbar inne, underbar med barnen o gillar folk o fä.Kan ju tillägga att hon inte är av utställningstyp...
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vilken vallhundsras tyckker du är bäst???
« Svar #39 skrivet: 03 jan-10 kl 18:40 »
Det Du beskriver räknar jag till begreppet vallning.  Även om det kan finnas mer som räknas dit.  En hund som fungerar med djuren på den egna gården, det är vallning!!!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

402 gäster, 5 användare (1 dolda)
Nina W, Adels, katry, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser