Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är bra mat för hönsen?  (läst 29480 gånger)

Amandaa

  • Inlägg: 9
Vad är bra mat för hönsen?
« skrivet: 26 jul-09 kl 10:14 »
Vad ger du dina höns? Jag har hört att majs ger en fin gula, men vad ger ni dom?  
« Senast ändrad: 26 jul-09 kl 10:23 av Amandaa »

Fredrikslund

  • Inlägg: 2768
    • Södermanland
SV: Vad är bra mat för hönsen?
« Svar #1 skrivet: 26 jul-09 kl 10:33 »
Innan tyckte jag att mina höns fick tillräckligt och bra med mat, men när jag blev medlem på detta forum så tycker jag att alla hönsen är så bortskämda, ialla fall jämför med mina :O Dom flesta verkar ge minst 5 olika spannmål. Har jag aldrig gjort. Jag ger bara havre blandat med värpfoder (och snäckskal förstårs) och så får dom självfallet gå fritt och äta grönt + en massa annat dom hittar. Just det, rester från dom ibland också. Är det för lite jag ger dom eller ???

Dagg

  • Inlägg: 560
SV: Vad är bra mat för hönsen?
« Svar #2 skrivet: 26 jul-09 kl 11:04 »
Går de fritt hittar de så mycket gott ändå! Jag ger mina havre, kornkross, vete, snäckskal osv. Och så får de matrester så klart- ris, pasta, filmjölk, bröd osv. Jag får väl erkänna att jag kokar en och annan kastrull med pasta...enkom för mina  älsklingar också :-[...

Mvh Dagg

Fredrikslund

  • Inlägg: 2768
    • Södermanland
SV: Vad är bra mat för hönsen?
« Svar #3 skrivet: 26 jul-09 kl 11:22 »
Man ska väl skämma bort sina djur antar jag  ;) till kycklingarna brukar jag koka bulgur de första 2 veckorna (ibalnd) men sen får dom allt lära sig att äta redig mat ;) och så får dom grönt också :)

Dagg

  • Inlägg: 560
SV: Vad är bra mat för hönsen?
« Svar #4 skrivet: 26 jul-09 kl 11:43 »
Man ska väl skämma bort sina djur antar jag  ;) till kycklingarna brukar jag koka bulgur de första 2 veckorna (ibalnd) men sen får dom allt lära sig att äta redig mat ;) och så får dom grönt också :)

ABSOLUT- visst ska man skämma bort dem! Jag kör också med bulgur till de små i början.

Mvh Dagg

Hönan Doris

  • Inlägg: 44
    • Värmland
SV: Vad är bra mat för hönsen?
« Svar #5 skrivet: 26 jul-09 kl 11:56 »
ABSOLUT- visst ska man skämma bort dem! Jag kör också med bulgur till de små i början.

Mvh Dagg

Tack för tipset det ska mina också fåå om det blir nått under mina två hönor snart! ;)

Marja
Bor i värmlandsskogera med man, 2 barn, 2 katter, 2 kaniner och ett antal höns och tuppar av raserna, dv Kochin, hedemora och så några "gott och blandat" med allt från Brahma, silkeshöna, dv kochin och faverolle i sig

Höns-Patrullen

  • Inlägg: 40
    • Närke
SV: Vad är bra mat för hönsen?
« Svar #6 skrivet: 23 nov-09 kl 16:42 »
hej! vi ger hönsen vanligt pullfor och havrekorn ibland om vi har det.
hönsen gillar det i alla fall!  ;)
 ;D
Live your life just the way you want...

Oggy

  • Inlägg: 70
    • Östergötland
SV: Vad är bra mat för hönsen?
« Svar #7 skrivet: 23 nov-09 kl 22:34 »
mat till kycklingarna tycker jag att ägg fungerar mycket bra, växer de bra på. Annars är en stor favorit bulgur och äpple. Spaghetti och annan vit pasta tycker jag de blir lösa i magen av ... vill inte ge dem för mycket kolhydrater i samma måltid.

Storky1

  • Inlägg: 601
    • Ångermanland
    • Marias djur
SV: Vad är bra mat för hönsen?
« Svar #8 skrivet: 28 nov-09 kl 09:59 »
Skulle säga att de flesta matrester utom rå potatis, avocado är bra för dem i lagom mängd. Håller med Oggy för mycket kolhydrater eller massor av vitt bröd  i samma måltid ger lösa och pruttiga magar. Glöm inte de animaliska bitarna tex blodpudding är kanon att ge dem någon gång ibland. Däremot brukar jag kanske inte ge dem kyckling, vet egentligen inte om det är något problem men det känns bara fel, kanibalism :P. De gör de själva ibland om det blir någon obalans i flocken, men.............

Men sedan är ju inte allt så populärt, gammal rabarberkräm gick inte hem. Den gick dom kroken runt  ;)
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Husihelvete

  • Inlägg: 59
    • Västmanland
    • HUSIHELVETE.SE
SV: Vad är bra mat för hönsen?
« Svar #9 skrivet: 04 mar-10 kl 12:43 »
Skulle säga att de flesta matrester utom rå potatis...

Varför inte rå potatis? Jag trodde jag kunde ge dem de skal som blir innan jag kokar mina potatisar.
Surfa in på WWW.HUSIHELVETE.SE och läs om vårt egenritade hus. Bygget, inredningen, trädgården och livet. Över 421.000 har redan gjort det.

saraviktoriad

  • Inlägg: 75
    • Södermanland
SV: Vad är bra mat för hönsen?
« Svar #10 skrivet: 04 mar-10 kl 13:14 »
Varför inte rå potatis? Jag trodde jag kunde ge dem de skal som blir innan jag kokar mina potatisar.

Vad jag har läst mig till mår hönsen inte bra av all stärkelse som finns i rå potatis. Men jag brukar ta tillvara skalet ändå och koka det några minuter. Det är ju så tunt så det blir snabbt klart!
Klart det går att leva och bo som på landet, samtidigt som man bor i Sveriges huvudstad. Eller ja, snarare strax utanför så att barnen, katterna och åsbohönsen kan strutta runt fritt i trädgården samtidigt som jag förvandlar den till drömmarnas trädgård!

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Vad är bra mat för hönsen?
« Svar #11 skrivet: 04 mar-10 kl 13:27 »
Höns är allätare, om man inte blandar för mycket, väljer de ut vad de gillar, och det överenstämmer ganska väl med vad de behöver. Så kan man justera givan efter det.

Höns som får plocka på ett "smörgåsbord" och fritt få välja, vet vad de behöver.
Det är bara att prova, felnärda blir de bara om de får för lite, eller fodret är otillräckligt sammansatt.

Utehöns på sommaren ska om det inte för många per yta hitta mycket mat i omgivningen.

Vitsen med höns från tusen år sen har varit att de lever bra på "restprodukter" och naturen,således blir produktiva för att de tar hand om sådant man inte har bättre bruk för.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Vad är bra mat för hönsen?
« Svar #12 skrivet: 14 mar-10 kl 01:01 »
Ska snart ha kycklingar utan höna. Läser och läser ramlade över detta.

http://hos.sandnet.se/stackmurs/

Tryck på fåglar sedan under Hedemora höns på Foder

Skulle ni lägga ner så mycket tid/pengar/arbete? Är det bra?
Vad tror n? ska jag ge mina kycklingar detta?


Rooster

  • Inlägg: 1016
  • En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
SV: Vad är bra mat för hönsen?
« Svar #13 skrivet: 14 mar-10 kl 02:07 »
Foderstaten är det nog inget fel på men aningen omständig..jag ger(och har gett de senaste 5 åren) fenix start uppblött med vatten+mosad äggula(ca1 gula påpå 20 kycklingar) de första 3 dygnen när dom får mat(de första 2 dygnen i kycklingarnas liv from de kommit ut från ägget får dom bara vatten)

Sen bara fenix start till 14 dagars ålder..därefter slussas kycklingarna in på vanligt foder(hälften start/hälften vanligt hönsfoder) under 1 vecka
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

Strajder

  • Inlägg: 762
    • Aspegården
SV: Vad är bra mat för hönsen?
« Svar #14 skrivet: 14 mar-10 kl 08:44 »
Tittar man på de foderstater man läser om på forumet så verkar många ge för litet högvärdiga proteiner. Sommartid är det inget stort problem om det finns stora ytor eftersom det hönsen kan beta späda gräs och plocka insekter. Vintertid står man i ett moraliskt dilemma, mycket av foder som kan köpas innehåller soja som proteinkälla. Det går att hitta alternativ till detta men är ganska svårt. Vi ger hönsen en del "ensilageboss" det vill säga de minsta bladen som ramlar ur ensilagebalarna när vi fodrar hästarna. Småbladen innehåller ganska höga halter protein och ger samtidigt en kraftigt gulorange äggula. Köpefoder innehåller så kallat grönmjöl vilket är samma sak som vårat ensilageboss.

Gräbban

  • Inlägg: 674
    • -
SV: Vad är bra mat för hönsen?
« Svar #15 skrivet: 14 mar-10 kl 09:41 »
Visst kan man ge hönsen lite olika mat, och tex morötter eller nåt för att ge dom tidsfördriv. Men om man ger kycklingar färdigt kycklingfoder (som jag gör fram till 6 v) och hönsen värpfoder, så finns faktiskt allt dom behöver i det. (utom snäckskal å grus förstås)
En sak man ska tänka på om man mixtrar med olika tillskottsfoder är att om hönsen gillar potatis eller ris jättemycket, å äter massor av det så får dom inte i sig näring som behövs av annat, som dom inte gillar lika mycket.
Samt att vissa näringsämnen tar med sig andra ämnen ut ur kroppen. Detta är en fara med folk som proppar i sina hundar extra vitaminer o dyl när hunden får ett fullfoder, å med höns är det iaf ingen vansinnigt stor skillnad.

Om ni skulle låta era barn välja mellan blodpudding och bullar, så skulle nog valet oftast hamna på bullar.
Alla djur känner INTE själva vad dom behöver eller vad som är bra för dom. Då hade inga djur dött av förgiftning.
Ville bara lägga till detta, då många tror att "djuren vet bäst själva". Inte alltid så. :)
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Inga-Karin E

  • Inlägg: 413
    • Halland
SV: Vad är bra mat för hönsen?
« Svar #16 skrivet: 14 mar-10 kl 17:32 »
Min pappa, född 1927, berättade att de åkte iväg med hö till en kvarn för att få det malt till hömjöl som hönsen fick på vintrarna. Det skulle ge fina gulor och starka hönor. Är det någon som känner till detta och gör så nu för tiden?

Strajder

  • Inlägg: 762
    • Aspegården
SV: Vad är bra mat för hönsen?
« Svar #17 skrivet: 14 mar-10 kl 17:41 »
Nja, det är nog ingen som åker till kvarnen för att göra hömjöl/grönmjöl. Det finns några få ställen i Sverige där man gör det i större skala, exempelvis Bobergs valltork i Borensberg. Hämtat ur en Jordbruksinfo från SLU:

"Grönmjöl, eller "hömjöl", är en vanlig ingrediens i värphönsfoder. Det tillsätts i små mängder för att ge färg åt gulan. Till slaktfågel med tillgång till bra bete är det knappast ett aktuellt fodermedel. På Bobergs Valltork i Borensberg tillverkas KRAV- godkända luzernpellets. Normalt håller den ca 17 % råprotein och max 25 % växttråd per kg torrsubstans, men man skulle kunna tillverka vissa kvantiteter med högre råproteinhalter (23-24 %) och ca 20 % växttråd.

Klöver, luzernblad och spätt gräs har en intressant sammansättning av protein och dessutom förhållandevis hög råproteinhalt (ca 20 %). Man kan köpa torkade luzernpellets eller också ge ensilage eller hö. Om fåglarna får möjlighet så pickar de gärna de spröda bladen och lämnar de grövre delarna. Detta är en spännande möjlighet att förse dem med en del viktigt protein samt mineraler och vitaminer. Att ge grönfoder på detta sätt ger dessutom sysselsättning. "

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Vad är bra mat för hönsen?
« Svar #18 skrivet: 14 mar-10 kl 20:35 »
Foderstaten är det nog inget fel på men aningen omständig..jag ger(och har gett de senaste 5 åren) fenix start uppblött med vatten+mosad äggula(ca1 gula påpå 20 kycklingar) de första 3 dygnen när dom får mat(de första 2 dygnen i kycklingarnas liv from de kommit ut från ägget får dom bara vatten)

Sen bara fenix start till 14 dagars ålder..därefter slussas kycklingarna in på vanligt foder(hälften start/hälften vanligt hönsfoder) under 1 vecka

Antecknat! Ska prova detta. Tack  :D

Ida Elofsson

  • Inlägg: 2
    • Småland
SV: Vad är bra mat för hönsen?
« Svar #19 skrivet: 26 mar-10 kl 21:09 »
Frukost: Havrekross.
Middag: Vanligt hönsfoder från lantmännen, kommer aldrig ihåg vad det heter. Det passar alla iaf. Pelletskross ska det vara, de tycker inte om hel pellets.
När det finns så får de rester. Tycker att om det går allt för många dagar mellan rest-måltiderna så blir de sura. :-)
Ibland är jag snäll och ger dem ris blandat med majs- kalas för liten höna!

Brukar slänga in lite hö till dem, de tycker om att picka och rota runt i höet.

Kycklingarna får kokt ägg var dag. Skämmer nog bort dem, men de är så söta så det är svårt att inte göra det. Annars får de samma mat som de stora.

Har säkert glömt något.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

366 gäster, 6 användare (1 dolda)
Emil Forsberg, von tratt, skogaliten, Clary, RindertD

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser