Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mjölkning  (läst 13312 gånger)

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Mjölkning
« Svar #20 skrivet: 24 jul-08 kl 02:44 »
Jag har över 10 års erfarenhet av både göingegetter och jämtgetter. De mjölkar i allmänhet fullt tillräckligt för husbehov och de kräver inte så kraftigt foder. Helt klart närmre 2 liter än 2 deciliter.
Och inte har då jag haft problem med storleken.

Har man lite större behov av getflockens totala mjölkkapacitet så bör man naturligtvis välja mer förädlade mjölkgetter t.ex. av svensk lantrastyp, men för självhushållaren är en eller ett par allmogegetter både lättskötta och mindre krävande än högmjölkande sådana.

Vad som är bevarandevärt eller inte bevarandevärt kan naturligtvis diskuteras i det oändliga. För mig är de gamla oförädlade lantrasresterna de som är intressanta i sammanhanget, men då skall de ha en dokumenterad härstamning, inte medvetet korsas med andra raser eller selekteras efter dagens krav på specialproduktion eller utställningsstandard för då bevarar man inte utan förädlar/förändrar. Det har alltid ställts krav på de gamla lantraserna och det måste vi göra även i dag. En rimlig mjölkproduktion är ett sådant krav om det t.ex. är fråga om en ko, får eller get. En vuxen och fullt utvecklad och bra skött göingeget som haft killing och som bara ger 2 dl mjölk om dagen skulle ju knappast ha fött sin killing, än mindre två. Den är som individ inte lämplig att föra sina anlag vidare på, om den så ingår i en bevarandegenbank eller i en getgård.
 

 
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Mjölkning
« Svar #21 skrivet: 24 jul-08 kl 07:37 »
Men vad är det man "bevarar" i fallet lantrasget? En get född i Sverige? Finns det några som helst krav på härstamning?
Den genetiska mångfalden, den fortsatta aveln, den för ändamålet framavlade mjölkmängden hos individen och ja, det skall finnas ett härstamningsbevis för att kunna utröna djurets "renhet" och urskilja den från en "blandrasget".
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Angelika

  • Inlägg: 438
  • Blekinge
    • Blekinge
SV: Mjölkning
« Svar #22 skrivet: 24 jul-08 kl 11:40 »
Den genetiska mångfalden, den fortsatta aveln, den för ändamålet framavlade mjölkmängden hos individen och ja, det skall finnas ett härstamningsbevis för att kunna utröna djurets "renhet" och urskilja den från en "blandrasget".

Ja, precis. Det finns nämligen lantrasgetter med härstamningsintyg, dom är inte blandras och har inte korsats med andra raser (det är iofs inte lätt att korsa med högförädlade getter från utlandet, eftersom det är svårt att föra in dom i sverige)
Så mina lantrasgetter är lantrasgetter och inte blandras.

Och jag tycker att dom är lättskötta och inte krävande  ( förutom på talamodet ibland  ;) )


Och det finns inte en enda allmogeget-besättning i sverige (så mycket som jag vet) som har  C3 -status... och om man behöver ha det så kan man bara väljer lantrasget ändå.



Torparmaja

  • Inlägg: 93
SV: Mjölkning
« Svar #23 skrivet: 24 jul-08 kl 23:17 »

Mina ger ca 2 liter/dag   utan tillskottsfoder när jag tagit ifrån killingarna vid 3-4 månaders ålder.


Inte ens lite havre ? blir dom inte jättemagra då  ???

jag har en gubbe, Tack.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Mjölkning
« Svar #24 skrivet: 25 jul-08 kl 20:02 »
Mina lantrasgetter låg på omkring 300 liter per säsong.  Men jag "drev" dem inte särskilt hårt, lite havre som lock foder, resten hö och bete.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Vildjäntan

  • Inlägg: 310
    • Värmland
    • StallSylvas hästgård
SV: Mjölkning
« Svar #25 skrivet: 19 nov-08 kl 20:39 »
Har varit och tittat på en sv.lantras get från en mjölkgård här i trakten.
Hon skulle sållas bort pga att hon mjölkade för lite, är det någon ide för mig att köpa henne ?? Kan hon ge för lite för att det ska vara någon ide ?
Hon är betäkt och killar troligen i februari.


Jag lever hellre ett år som varg än tusen år som får

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Mjölkning
« Svar #26 skrivet: 19 nov-08 kl 22:40 »
Har varit och tittat på en sv.lantras get från en mjölkgård här i trakten.
Hon skulle sållas bort pga att hon mjölkade för lite, är det någon ide för mig att köpa henne ?? Kan hon ge för lite för att det ska vara någon ide ?
Hon är betäkt och killar troligen i februari.



Beror på vad Du vill ha hennes döttrar till i femte och sjätte led.  Nöjer Du Dig med lite mindre, så är ett billigt köp förstås ett klipp, men vill Du ha MYCKET mjölk så försök få tag på bästa tänkbara get att börja med.  För Du lär inte göra av med den där första, det är hon för rar till.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Mjölkning
« Svar #27 skrivet: 19 nov-08 kl 23:57 »
Nä "den första" minns man livet ut sen.

Vilse

  • Gäst
SV: Mjölkning
« Svar #28 skrivet: 20 nov-08 kl 07:33 »
det finns flera getmjölkerier runtomkring där jag bor.
känner en tjej som drivet ett getmjölkeri, ett par hundra getter.
Hon föredrar att mjölka getter framför kor då getterna inte bajjar inomhus i mjölkeri ladan utan håller sej tills dom är färdigmjölkade.
Kör med drive in mejerilada,,typ herringbone som för kossor fast lite mindre :)

Vildjäntan

  • Inlägg: 310
    • Värmland
    • StallSylvas hästgård
SV: Mjölkning
« Svar #29 skrivet: 20 nov-08 kl 10:44 »
Nå jag har ju haft getter i nästan 6 år nu, men aldrig mjölkat.
Så den biten är inte så svår, men frågan var just om hon inte mjölkar tillräckligt åt mig.

Där hon finns nu har dom ju gårdsbutik och säljer till affärer så dom måste ju ha ut mesta möjliga från varje djur .
Jag lever hellre ett år som varg än tusen år som får

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Mjölkning
« Svar #30 skrivet: 20 nov-08 kl 16:22 »
Men bonden vet väl hur mkt. hon har mjölkat innan. Annars skulle han inte gallra ut henne. Jag har haft utgallrade "lågmjölkare" som har gett 2-3 liter sen.

Vildjäntan

  • Inlägg: 310
    • Värmland
    • StallSylvas hästgård
SV: Mjölkning
« Svar #31 skrivet: 20 nov-08 kl 20:16 »
frågade inte hur mycket hon mjölkade, men han sa att det kunde bli mer mjölk på andra laktationen, men han hade ungetter att ta in istället.

eller ska jag satsa på att köpa en av hans dräktiga ungetter istället ?
Jag lever hellre ett år som varg än tusen år som får

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Mjölkning
« Svar #32 skrivet: 21 nov-08 kl 15:04 »
Fråga honom hur mkt. hon mjölkade.  :) Hur mkt. mjölk behöver du? Behöver du en liter och hon mjölkar en liter, så är det ju jättefint att ni hittade varandra och hon fick komma till nytta. Men behöver du 2 liter och hon bara mjölkar en liter. Så är det ju ingen bra lösning för någon av er. Om du inte köper henne billigt och även köper en till och har dom ihop. Beror ju på om du vill behålla avkomma och sånt också. Eller om hennes killingar reserveras till frysboxen. Det är inte alltid helt lätt att bestämma sig, jag vet :-)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Mjölkning
« Svar #33 skrivet: 21 nov-08 kl 19:31 »
En tanke slog mig i natt, när jag borde ha sovit på mitt söta öra:  Allra bästa köpet är nog en get som gallras ut pga hög ålder.  Hon har generna för att ge mycket, så kan man pyssla om henne så det blir en eller ett par döttrar, som man pysslar om på samma sätt, då kan man på dem grunda en högmjölkande flock.  På lite längre sikt.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Vildjäntan

  • Inlägg: 310
    • Värmland
    • StallSylvas hästgård
SV: Mjölkning
« Svar #34 skrivet: 21 nov-08 kl 20:19 »
innan jag skaffade höns gjorde jag inte av med så mycket ägg, men nu har jag ägg i allt, eller hittar på saker att göra av dem

så hur mycket man behöver, ja man anpassar sig ju efter tillgången, vi hämtar ju vanlig mjölk från min pappa oxå  ;D
Jag lever hellre ett år som varg än tusen år som får

Vildjäntan

  • Inlägg: 310
    • Värmland
    • StallSylvas hästgård
SV: Mjölkning
« Svar #35 skrivet: 28 nov-08 kl 21:09 »
det blev en yngre get istället, som var lika tam som den jag har plus att hennes mamma mjölkade ganska bra?? 3,5 liter
Jag lever hellre ett år som varg än tusen år som får

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Mjölkning
« Svar #36 skrivet: 05 jul-09 kl 03:48 »
Här hittade jag ett ställe som har Saanengetter. Dom ska tydligen mjölka bra och har inga horn som barkar av träden. Undrar om jag inte ska försöka skaffa några sådana. Men de är väl dyra?


http://hem.passagen.se/bullarensdjurpark/sevardheter.htm

http://www.lazoo.org/animals/mammals/saanengoat/index.html

« Senast ändrad: 05 jul-09 kl 04:10 av getalina »

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Mjölkning
« Svar #37 skrivet: 05 jul-09 kl 05:23 »
Javisst, saanengeten är en mjölkras, fast jag trodde alla var vita.  De är kulliga (saknar horn), men barka träden kan de ju göra med tänderna också!  Om de till exempel vill ha sin livrätt, innerbark ... :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
SV: Mjölkning
« Svar #38 skrivet: 05 jul-09 kl 11:44 »
Här hittade jag ett ställe som har Saanengetter. Dom ska tydligen mjölka bra och har inga horn som barkar av träden


Saanen har vanligen horn. Det finns kulliga saanengetter också, men de hornlösa är oftast avhornade som små (det går inte så bra att göra en ras med enbart kulliga djur eftersom det då blir en stor del hermafrodit-killingar).

Den där på bilden är nog ingen Saanen, det ska vara en stor vit eller cremefärgad get. ;)

http://www.ansi.okstate.edu/breeds/goats/saanen/

Är det en högmjölkande get utan horn du är ute efter, så tycker jag Saanen är att "gå över ån efter vatten" - det finns massor kulliga, högmjölkande Svenska Lantrasgetter.
« Senast ändrad: 05 jul-09 kl 11:46 av Mmmm »

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Mjölkning
« Svar #39 skrivet: 05 jul-09 kl 18:05 »
Javisst, saanengeten är en mjölkras, fast jag trodde alla var vita.  De är kulliga (saknar horn), men barka träden kan de ju göra med tänderna också!  Om de till exempel vill ha sin livrätt, innerbark ... :)



Jag kopierade första bästa bild från djurparken så det blev nog fel get.  :-[


Saanen har vanligen horn. Det finns kulliga saanengetter också, men de hornlösa är oftast avhornade som små (det går inte så bra att göra en ras med enbart kulliga djur eftersom det då blir en stor del hermafrodit-killingar).

Den där på bilden är nog ingen Saanen, det ska vara en stor vit eller cremefärgad get. ;)

http://www.ansi.okstate.edu/breeds/goats/saanen/

Är det en högmjölkande get utan horn du är ute efter, så tycker jag Saanen är att "gå över ån efter vatten" - det finns massor kulliga, högmjölkande Svenska Lantrasgetter.


Jag försökte leta på kulliga SV. Lantras men hittade inga. Var finns dom?


Enl. länken till Bullarens Djurpark finns också norsk döleget där och jag tror att djuret på bilden tillhör den rasen.


Jaha döleget, ja jag är i inte hemma på raserna. :-[
Hemma hade vi den som är på min lilla bild till vänster.




 


Dela detta:

* Inloggade just nu

298 gäster, 1 användare
Corvus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser