Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slakta bockarna  (läst 5277 gånger)

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
Slakta bockarna
« skrivet: 19 okt-07 kl 21:31 »
Jag har fyra småbockar, födda i slutet av maj, som jag förstås inte kan ha kvar längre. Vem av er alla vet nå't om att slakta dem själv? Det blir nog ingen bra affär att skicka dem till ett slakteri...
Någon som vet vid vilken vikt det är lämpligast?
Borde jag ha kastrerat dem? Too late...
Jag vill ha skinnen kvar, skickar ni dem någonstans eller garvar ni själva? Jag har bara lärt mig granbarksgarvning men då blir ju mina fina vita bockskinn bruna!
Hornen är det väl bra att spara också, eller?

Många frågor men jag vill vara säker när isåfall börjar. Har erfarenhet av att slakta gris och älg men det är liksom inte riktigt lika. Kanske älgen förutom storlek.

Tacksam för råd och tips!
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Slakta bockarna
« Svar #1 skrivet: 19 okt-07 kl 21:54 »
Tja, getter är lite speciella mentalt, för de är vakna och kan ej slaktas på ett bra sätt utan att man tänker sig för som djurskötare.  Men om vi använder såväl hjärna som hjärta kan det bli bra.

Senast jag såg en slakterinotering på get var det löjliga 7 kronor kilot.  Tror jag.  Men köttet är utmärkt, och lämpar sig väl som människoföda.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
Re:Slakta bockarna
« Svar #2 skrivet: 19 okt-07 kl 22:33 »
Jag tänkte äta upp dem själv, inte sälja dem, utan bara få hjälp med själva slakten. I o f s sälja dem levande...
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Slakta bockarna
« Svar #3 skrivet: 19 okt-07 kl 22:57 »
Senast jag såg en slakterinotering på get var det löjliga 7 kronor kilot.  Tror jag.

Nu finns ingen notering på Get, så nu är det nog 0 kr  ;D
Och jag har för mig att dom helst inte vill ha några heller,
man skulle ringa före och prata med slakteriet...

/Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Slakta bockarna
« Svar #4 skrivet: 19 okt-07 kl 23:33 »
Gällde inte frågan hemslakt från början?

Jag tar bockarna vid 2,5-3 månader. Men vid 5 månader, ja dom kan vara lite "mustiga" kanske. Men det är nog inte så farligt ännu och på vissa håll i världen är även det en delikatess. Var försiktig så att inte något hår nuddar köttet när ni flår. Spill inget från urinblåsan och kassera njurarna.

Salta skinnen noga och skicka på beredning. I Tranås t.ex. finns det två, kanske tre garverier som tar emot getskinn.

Horn är alltid bra att ha och man kan göra skojiga flöjter av benen med lite bivax.

Stycka som ett lamm. Styckscheema finns på www. Tjälknöl på bockkilling är delikat!

bondelinda

  • Inlägg: 1741
  • Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
Re:Slakta bockarna
« Svar #5 skrivet: 20 okt-07 kl 12:00 »
Har hört av vissa slakterier legoslaktar get.. om man nu inte vill slakta hemma.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Slakta bockarna
« Svar #6 skrivet: 22 okt-07 kl 20:58 »
Snällast mot djuren att de får dö hemma, så nära sin vardag som möjligt.  Det minskar så kallad "stress", det vill säga dödsångest.  Så jag tycker Lars Pers Maria är helt rätt ute.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
Re:Slakta bockarna
« Svar #7 skrivet: 28 okt-07 kl 14:32 »
Kan man slakta en gris så skall det inte vålla några större problem att slakta en Bock.Jag har bara slaktat en killing,den sköt jag med 22.an.Ett tänkt kors i pannan,från vänster örat till höger ögat och höger örat till vänster ögat,mitt i korset sköt jag,sedan stack jag det.Jag vet inte om det är onödigt men jag lärde mig att skära bort testiklarna,för att undvika bismak på köttet,det gör jag på alla större djur.
                  Körven
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Sajjbertjorven

  • Inlägg: 510
  • www.getter.se
    • www.getter.se
Re:Slakta bockarna
« Svar #8 skrivet: 28 okt-07 kl 18:28 »
Usch vad läskigt! Kan det inte finnas ett speciellt forum för slakt istället (eller kan jag ju förstås låta bli att titta på tråden ) ;). Lite väl magstarkt för mig det där sista Körven.......
« Senast ändrad: 28 okt-07 kl 18:28 av Sajjbertjorven »
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Slakta bockarna
« Svar #9 skrivet: 28 okt-07 kl 20:52 »
Får och tjurtestiklar äter man ju och skär bort dom ändå. Testiklar och njurar på en bock är dock i det närmaste oätliga. Men, man skär i djur vid slakt. Oavsett om det är hemslaktat svin eller köttfärs från ICA, så har någon skurit i dom. Tål man inte det får man nog bli vegeterian.

Många av oss under ämnet getter har getterna till allt som bara är möjligt. Vi äter dom. Sticka raggsockor av dom. Gör mattor av dom. Syr kläder av dom. Slöjdar av deras horn. Spelar folkmusik på dom. Mjölkar dom......o.s.v.

Liksom det hela den här siten går ut på. Självhushållning!

Sajjbertjorven

  • Inlägg: 510
  • www.getter.se
    • www.getter.se
Re:Slakta bockarna
« Svar #10 skrivet: 28 okt-07 kl 21:08 »
Jo jag vet, men jag tror det beror på vad man har getterna i för syfte. En killing som man vet man skall slakta kanske man inte fäster sig vid, precis som jag inte försöker fästa mig vid mina som jag säljer - och att mina barn får inte ge dem namn. Blödig? Antagligen när det kommer till killingar och slakt - ja. Och syftet med siten (stavar man så?) Gruff vet jag i grund och botten är, precis som du säger, självhushåll - fast jag hoppas att jag får vara med ändå fast att jag inte lever så i mitt liv.  Men summa summarum så inget negativt menat alls åt Er som slaktar Era getter, det var bara jag som tänkte högt. Alla är vi olika vilket nog är tur annars så kanske det skulle vara rätt så tyst här på sidan  ;)


(Gruff, tycker du inte att vi skulle haft lite "bakgrundsmusik" till den här tråden - typ från den onde, gode och den fula?? Ja, suck jag vet - skyller på omställningen till vintertid och en torr humor   :-[)
« Senast ändrad: 28 okt-07 kl 21:23 av Sajjbertjorven »
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Slakta bockarna
« Svar #11 skrivet: 28 okt-07 kl 21:25 »
Ja.....att vi är olika är väl kanske kärnan i allt. Det som får allt att rulla framåt. Eller ja, bakåt, hit och dit i vissa fall  ;)

Och ja usch, man fäster sig något hemskt vid de små liven. Med eller utan namn ibland, pladask! Och inte alltid i den man först tänkt sig. Den kärleken försöker man lyda så gott det går och hitta hem åt istället för frysboxen.

Jag är hemskt blödig när det ska till. Men jag gör det med samlat sinne samtidigt som jag tackar djuret och ber om förlåtelse för det släckta livet. Lipar både en och två skvättar efteråt. I vetskapen att det köttet jag sen får i frysen är bättre både etiskt ur hälsosynpunkt. Jag känner större skuld när jag handlar kött på affären. För mig själv och alltet. Och i synnerhet, för djuret.

Att tänka högt, borde fler göra. Peace.

/BB

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Slakta bockarna
« Svar #12 skrivet: 28 okt-07 kl 21:26 »
Soundtracket till Omen I skulle annars sitta fint  :-[

Sajjbertjorven

  • Inlägg: 510
  • www.getter.se
    • www.getter.se
Re:Slakta bockarna
« Svar #13 skrivet: 28 okt-07 kl 21:26 »
 :)
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
Re:Slakta bockarna
« Svar #14 skrivet: 29 okt-07 kl 10:12 »

På äldre dagar så har jag blivit mera blödig,eller vad man skall kalla det för.När jag var ung så var det jakt och fiske som var den stora pasionen.Jag slaktade utan någon större betänklighet,eller sköt Älgar och Harar,tyckte det var otroligt spännande och roligt.
Men nu har jag inte jagat på mer än tio år,senast var det en räv som smög nere vid ankhuset,hade den på kornet men tryckte aldrig av.Något som jag fick sona när det blev kallt,ty räven raskade över isen och in i ankhuset och bet ihjäl både ankor och gäss.
Jo visst ja.....det var det jag skulle säga,det finns slaktare som inte vill slakta killingar.

Man är för snäll........Man skall inte vara blödig

                    Körven
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Slakta bockarna
« Svar #15 skrivet: 30 okt-07 kl 12:26 »
Ja, vilken tur att vi är olika, alternativet vore kloning, fy så hemskt, ingen biologisk mångfald alls.

Och jag kan nog säga det igen:  Den som tycker att det är som vilket jobb som helst att ta livet av ett djur, den ska inte HA djur!!  Men sen är ju livet så inrättat att vi föds, vi lever och vi dör.  Och tar vi ansvar för våra skyddslingar medan de lever, så tar vi ju ansvaret för att deras död ska bli så bra som möjligt också.

Beträffande förvarning om ämnet, så finns det redan i trådnamnet.  För egen del klickar jag främst på sådant, eftersom jag tycker att ämnet är eftersatt.  Det är så enkelt att bara skicka dem i en bil till okända öden, och sen låtsas som att de kommer att få det så bra i händerna på vilt främmande människor som bara ser dem som ett par extra kronor.  I stället för att vi som ansvarskännande djurägare tar reda på, och försöker göra det så bra som möjligt för dem.

Förresten har getter och får en fontanell i nacken som man med fördel siktar på.  Titta noga, så ser Ni att det faktiskt ändå blir mitt emellan ögon och öron.  I pannan har de en förstärkning för att kunna stångas.  Den förstärkningen blir allt kraftigare under bockens liv, så en vuxen bock/bagge är ett fall för mycket säkra skyttar.

Fin beskrivning, Gruff, så brukade jag också göra.  Fortfarande förresten, när jag hjälper folk att slakta hemma.  Först göra det till en så positiv upplevelse som möjligt för killingen, det är ju ändå honom det gäller, och sen lipa en bra stund.  När jag har tid med mina egna känslor.  Sen kommer hantverket, och till det behövs ingen känslighet, det kan man överlåta till vem man vill.

Köttet i butiken, det kan ju komma från hur plågade djur som helst, som dessutom blivit matade med hormoner och annan skit.  Har Ni till exempel sett hur ofta köttet numera är FÄRGAT?  Medelsvensson ser det nog inte, men vi som slaktar själva vämjs.

Och visst ska vi bejaka våra känslor, Körven, eljest är vi inte riktiga människor!

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Slakta bockarna
« Svar #16 skrivet: 30 okt-07 kl 12:27 »
Snälla, inga ljudspår som tar timmavis på sig att komma igenom mitt modem!!!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Slakta bockarna
« Svar #17 skrivet: 30 okt-07 kl 14:46 »
Färgat kött har jag guskelov inte sett ännu. Men jag har sett de blekgråa adrenalinskadade fläskkotletterna från affären. Lite annat än det hemslaktade, sannerligen! Det både smakar och behåller färgen i pannan. Utan kemilakier.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Slakta bockarna
« Svar #18 skrivet: 30 okt-07 kl 18:44 »
Och inte kommer det ut en massa vatten vid stekning heller.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
Re:Slakta bockarna
« Svar #19 skrivet: 31 okt-07 kl 11:36 »

Det där med vatten i köttet tycker jag är konstigt att ingen har tagit upp.Jag tror att folk inte är medvetna om att dom betalar för vatten:Köttet läggs i ensymer samma som i diskmedel,då kan köttet ta upp ca 25% vätska.Detta komme ut när köttet steks och då tror dom att det är saftigt och fint.
Vi skulle grilla biff på en engångsgrill,men det gick inte för den slocknade av allt vatten i köttet.

                    Körven
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

399 gäster, 4 användare (1 dolda)
skräptanten, ekoknutte, Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser