Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur avsluta säsongen?  (läst 1104 gånger)

Norrsken

  • Inlägg: 4264
    • -
Hur avsluta säsongen?
« skrivet: 07 sep-07 kl 21:10 »
Hösten närmar sig, och jag börjar fundera hur man bäst ska "bädda om" sina små jordplättar inför vintern.. Vad göra av bladverk som börjar brytas ner där det står? Slänga på komposten.. Vad ska man täcka jorden med? Nåt speciellt att tänka på? Jag som kännt mig så duktig när jag skördat (fantastiskt att man faktiskt kan få ätbarheter bara så där :D) känner mig igen som total nybörajre när skördetiden går mot sitt slut.. Vissa växter har rätt mögliga blad nu.. Typ busktomaterna. De har ramlat ner och blir snart en del av marktäckningen.. Ska man skörda även de gröna tomaterna, och sen förbereda jorden för vinter?
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

kobbe

  • Inlägg: 1173
    • Småland
    • Ekoplantan
Re:Hur avsluta säsongen?
« Svar #1 skrivet: 09 sep-07 kl 20:20 »
Dom gröna tomaterna kan du sylta med kanelstång, ett gott tillbehör till en stek mitt i vintern.

Jag brukar försöka göra som naturen, täcka jordbäddarna med allsköns naturmaterial; löv, blast, halm, kaninskit... det ger jorden lite näring tillbaks och man får en bättre struktur. Till våren får täcket ligga kvar tills det är dags att så. Skyddar mot ogräs och uttorkning. Där det ska sås tidigt föser jag undan täcket så att solen kan värma upp jorden.
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
Re:Hur avsluta säsongen?
« Svar #2 skrivet: 09 sep-07 kl 20:49 »
Jag brukar försöka göra som naturen, täcka jordbäddarna med allsköns naturmaterial; löv, blast, halm, kaninskit... det ger jorden lite näring tillbaks och man får en bättre struktur. Till våren får täcket ligga kvar tills det är dags att så. Skyddar mot ogräs och uttorkning. Där det ska sås tidigt föser jag undan täcket så att solen kan värma upp jorden.

jag gör ungefär likadant, vi håller på att vintra in trädgården just nu. Vi röjer av det som vissnat och försöker få bort det mesta av ogräset som vi slarvat med att rensa tidigare . :-[ och sen täcker vi med sånt organiskt material vi kan få tag på, löv t.ex.

Har man inte en massa ogräs att ta bort så kan man ju bara låta vissen blast och sånt ligga kvar tills det är dags för vårsådd.

Astorsdotter

  • Gäst
Re:Hur avsluta säsongen?
« Svar #3 skrivet: 16 sep-07 kl 06:13 »
Det är egentligen inget svar, utan en fortsättning på frågan. Höstgrävning?? Bäddar man bara in sina små plättar och sen låter det vara? Vi hade tänkt lägga på hönsgödsel. Det är 2 år sen vi la på hästgödsel. Det gör vi inte om. Nässlor och målla verkade det som om den hästen ätit.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

453 gäster, 3 användare
ManPåGården, Sundance, chpe21

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser