Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad heter växten?  (läst 1278 gånger)

Vildrosen.

  • Inlägg: 408
Vad heter växten?
« skrivet: 03 sep-07 kl 07:39 »
Gick förbi denna buske/mindre trä - helt underbar. Någon som vet vad den heter? Är den giftig?
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

Vildrosen.

  • Inlägg: 408
Re:Vad heter växten?
« Svar #1 skrivet: 03 sep-07 kl 16:50 »
Är det ingen som vet vad denna buske heter??  ???

Den har frukter som spricker upp i fyra flikar och på varje flik sitter det ett bär. Busken som jag tog kort på är ca 180cm hög kanske något högre. Bladen är nu lite roströda. De gröna flikiga bladen som synns under bären tillhör en annan växt.

Skulle så gärna vilja veta namnet och om den är giftig....
« Senast ändrad: 03 sep-07 kl 16:51 av Lillajag »
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Vad heter växten?
« Svar #2 skrivet: 04 sep-07 kl 03:06 »
Tror det är benved. Den är giftig.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Lisasgården

  • Inlägg: 274
  • lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
Re:Vad heter växten?
« Svar #3 skrivet: 04 sep-07 kl 09:18 »
solklart fall av benved  8)
Bor på en solig gård ute på landet tillsammans med bonde, dotter och massor av husdjur. Hundar, kattor, höns, gotlandsfår, kaniner för produktion. Har jordbruk med inriktning på kött och spannmål. Både KRAV och konventionellt.
www.lisasgardens.blogspot.com
Kaninproducent på Lisasgarden.se

Vildrosen.

  • Inlägg: 408
Re:Vad heter växten?
« Svar #4 skrivet: 04 sep-07 kl 10:10 »
Okej, benved... var får man tag på en sånn?
Om den nu är giftig är det inte då konstigt att jag "hittade" den planterat MITT inne i samhället på en innegård till X-antal lägenheter där det finns barn. Tror att antingen komunen eller bostadsbolaget står för planteringen.

Men vacker är den!
« Senast ändrad: 04 sep-07 kl 10:10 av Lillajag »
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Vad heter växten?
« Svar #5 skrivet: 04 sep-07 kl 11:30 »
Finns på plantskolor.
Jag tror den är vildväxande på sina håll i bl a Skåne, Blekinge.
Det finns massor av växter som är mer eller mindre giftiga och som planteras i offentliga sammanhang.
Det är väl nästan inga som är dödliga, men man kan t ex få ont i magen om man äter mer eller mindre av bären.
Livet är inte ofarligt men giftiga växter hör inte till de större farorna i vardagen.
Man kan inte linda in allt i bomull.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Vildrosen.

  • Inlägg: 408
Re:Vad heter växten?
« Svar #6 skrivet: 05 sep-07 kl 10:16 »
Så sant så sant, men jag trodde att det fanns riktlinjer för vad som får planteras var. Kanska är jag naiv  :-[
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

340 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser