Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skillnad på äggkläckningsmaskiner?  (läst 1922 gånger)

Gurkmeja

  • Gäst
Skillnad på äggkläckningsmaskiner?
« skrivet: 26 jul-18 kl 20:50 »
Planerar att köpa in ägg för att kläcka själv. Jag undrar om det är ngn större skillnad gällande positivt kläckningsresultat mellan de olika äggkläcklingsmaskinerna? Har tänkt mig en som kan rymma 10 st ägg & det spelar ingen större roll om jag behöver vända dem manuellt eller inte.

Postat med Alternativ.nu´s app


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Skillnad på äggkläckningsmaskiner?
« Svar #1 skrivet: 27 jul-18 kl 10:24 »
Det är ju tre villkor som behöver uppfyllas för att kläcket skall gå bra. Rätt temperatur, rätt luftfuktighet och att äggen vänds tillräckligt. Givetvis behövs det syre (luft) runt äggen.

Vissa kläckare håller ojämn temperatur. Luftfuktigheten är lättare att sköta manuellt, men kan vara bra att ha automatik på. Vet inte hur missad manuell vändning påverkar kläckresultatet, men det är skönt att slippa komma ihåg.

Ibland har vi fått sämre kläckresultat i den helautomatiska King Suron än i en gammal frigolitlåda med dåligt reglerad värmare och allt annat manuellt, så jag vete sjutton... En höna brukar funka bäst ;D Hon tar ju dessutom hand om kycklingarna.

Gurkmeja

  • Gäst
SV: Skillnad på äggkläckningsmaskiner?
« Svar #2 skrivet: 27 jul-18 kl 15:08 »
Det är ju tre villkor som behöver uppfyllas för att kläcket skall gå bra. Rätt temperatur, rätt luftfuktighet och att äggen vänds tillräckligt. Givetvis behövs det syre (luft) runt äggen.

Vissa kläckare håller ojämn temperatur. Luftfuktigheten är lättare att sköta manuellt, men kan vara bra att ha automatik på. Vet inte hur missad manuell vändning påverkar kläckresultatet, men det är skönt att slippa komma ihåg.

Ibland har vi fått sämre kläckresultat i den helautomatiska King Suron än i en gammal frigolitlåda med dåligt reglerad värmare och allt annat manuellt, så jag vete sjutton... En höna brukar funka bäst ;D Hon tar ju dessutom hand om kycklingarna.
Jag tänkte köpa Faverolle. De verkar ju inte  så sugna på att själv ruva fram sina bebisar. Känns bra köpa avelsägg för att minimera risken att få hem ngt annat. Jag vill gärna ge äggen bra förutsättningar att kläckas & må bra. Finns kanske  bäst i test att leta efter ang äggkläckare [emoji4] De kommer bli mycket omhuldade & omhändertagna av deras fostermor, men förhoppningsvis ligger det i deras gener att bli lite som höns ska va ändå [emoji16]

Postat med Alternativ.nu´s app


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Skillnad på äggkläckningsmaskiner?
« Svar #3 skrivet: 27 jul-18 kl 15:51 »
Ja, det där med kvalster mm gör ju att man gärna startar upp en ny besättning från ägg.

När vi köpte kläckare till dottern (finns ju fler aspekter på att kläcka i kläckare) så läste jag en del på nätet och drog slutsatsen att King Suro var bäst. Beställde från England vilket sänkte priset 30%. Är väl inte helt nöjd med den, men har sett värre plastlådor. Det har blivit en del kläck i alla fall.

Gurkmeja

  • Gäst
SV: Skillnad på äggkläckningsmaskiner?
« Svar #4 skrivet: 27 jul-18 kl 16:02 »
Ja, det där med kvalster mm gör ju att man gärna startar upp en ny besättning från ägg.

När vi köpte kläckare till dottern (finns ju fler aspekter på att kläcka i kläckare) så läste jag en del på nätet och drog slutsatsen att King Suro var bäst. Beställde från England vilket sänkte priset 30%. Är väl inte helt nöjd med den, men har sett värre plastlådor. Det har blivit en del kläck i alla fall.
Tack för tankar [emoji4] Får kika på den och googla runt ett tag. Känns heller inge bra att äggisarna slängs runt på post Nord (och kommer bort [emoji57]) så lär väl bli att hämta när det blir av. Jag är väl klemig [emoji16]
Men mysigt ska det bli. Längtar [emoji4]

Postat med Alternativ.nu´s app


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Skillnad på äggkläckningsmaskiner?
« Svar #5 skrivet: 27 jul-18 kl 16:09 »
Vi har inga Faverolle, men det är nog inte så långt till någon som har. Finns ju en hel del hönsfolk på forumet.

Gurkmeja

  • Gäst
SV: Skillnad på äggkläckningsmaskiner?
« Svar #6 skrivet: 27 jul-18 kl 19:49 »
Vi har inga Faverolle, men det är nog inte så långt till någon som har. Finns ju en hel del hönsfolk på forumet.
Ja [emoji4] Jag har kikat runt lite, men har inte bråttom, så vi får se när det blir [emoji16]

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

496 gäster, 4 användare
von tratt, peterm, ärt, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser