Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äppelträd rädda Gammalt träd  (läst 6436 gånger)

Lagnehamn Tollheim

  • Inlägg: 10
    • Västmanland
Äppelträd rädda Gammalt träd
« skrivet: 02 jul-18 kl 18:11 »
Köpt en gård och har ett förmodligen väldigt gammalt fruktträd som är fruktansvärt dåligt klippt.
Massor med skott som sticker rakt upp från den tjocka stammen.
Funderar på om det går att få fason på det igen.

http://forumbilder.se/H7EMA/20180702-173200

http://forumbilder.se/H7EMA/20180702-173203
« Senast ändrad: 02 jul-18 kl 18:40 av Lagnehamn Tollheim »


kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Äppelträd rädda Gammalt träd
« Svar #2 skrivet: 02 jul-18 kl 20:10 »
Om du beskär i juli augusti och tar bara vartannat skott så inte trädet tappar en massa lövmassa på en gång och känner att det måste sätta ännu fler skott. När du beskär ska du såga inne vid stammen så att såret kan läkas. Du ska inte tänka så mycket på hur trädet ser ut. Du ska tänka mer på hur det mår.
kretslopp

Lagnehamn Tollheim

  • Inlägg: 10
    • Västmanland
SV: Äppelträd rädda Gammalt träd
« Svar #3 skrivet: 02 jul-18 kl 21:35 »
Tack för svar.
Då kan jag beskära ganska hårt med andra ord.
Då det sitter uppstickande skott precis överallt längs med stammen.
Är det inte risk att såren blir infekterade?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Äppelträd rädda Gammalt träd
« Svar #4 skrivet: 02 jul-18 kl 22:13 »
Trädet verkar redan vara hårt beskuret. Finns det någon frukt på det?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Lagnehamn Tollheim

  • Inlägg: 10
    • Västmanland
SV: Äppelträd rädda Gammalt träd
« Svar #5 skrivet: 02 jul-18 kl 22:19 »
Ja det är väldigt hårt beskuret sen lämnat åt sitt öde under ett par år.
Det finns ett gäng kartar på den.
Har iofs inte granskat den så mycket.

Den är tät och fin och gay Dvs levnadsglad.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Äppelträd rädda Gammalt träd
« Svar #6 skrivet: 21 aug-18 kl 18:58 »
Jag vet inte hur man räddar ett gammalt träd. Men jag hade ett äppleträd (Transparance Blance tror jag det stavas) som började ramla ihop. Stammen var rutten längst ned. Då sparade jag ut grenar som nådde ända ner till marken. Sen skavde jag grenarna med en kniv ock la grenar mot jord i en grop ock la på en sten. Sen klippte av grenar efter nåt år. Det var fullt av rötter på dem.

Jag har det trädet på 3 ställen nu. Det högsta trädet har börjat ge frukt denna sommar.

Sen har jag ett stork okänt äppleträd som börjar se lite dåligt ut. Men grenarna når inte ner till marken.Jag har nog klippt i dem. Jag funderar att ställa en hink med jord på en ställning ,eller t.om. hänga en hink i trädet ock lägga en gren i jorden i hinken. Det måste nog vara en rejäl hink om det ska funka. Med dräneringhål.

Fridsam

  • Inlägg: 35
    • Uppland
SV: Äppelträd rädda Gammalt träd
« Svar #7 skrivet: 22 aug-18 kl 08:21 »
Oooh, apropå att låta grenarna utveckla rötter... Jag har inte själv prövat detta, jag har bara sett på youtube. o:) Det finns en sak som heter "air layering" där man skapar ett litet utrymme med mossa och grejer för rötterna att utvecklas under plastfolie. Samma princip som du gjort Fixasjälvkille, fast i luften. Kanske värt att pröva om man ändå är inne på det spåret?

mattepatte

  • Inlägg: 1
    • Södermanland
SV: Äppelträd rädda Gammalt träd
« Svar #8 skrivet: 01 sep-18 kl 17:53 »
Ett tips är att vända dig till mikrpjord. Där finns bl.a. Mikroorganismer sk. EM som du kan spraya och vattna trädet med. Finns även en grupp på fb som heter bokashifrämjandet där du kan få rådgivning i frågan.

Vissel-Johanna

  • Gäst
SV: Äppelträd rädda Gammalt träd
« Svar #9 skrivet: 13 feb-19 kl 12:08 »
När ett träd beskurits för hårt reagerar det med vattenskott, många smala skott. För att överleva sin förlust bildar trädet mycket bladmassa snabbt. (Blom och fruktsättning är inget det har kraft för då.)
Som tidigare sagts kan man gallra bland vattenskotten och låta dem med bra vinkel bli större så småningom.

Vore intressant att höra hur det går med träden?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

640 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser