Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Startmotor/ startfel?  (läst 13017 gånger)

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
Startmotor/ startfel?
« skrivet: 29 maj-18 kl 20:42 »
Har en gammal bil från 80-talet. Det är alltid lila spännande att starta denna, då det aningen är helt tyst när jag vrider om nyckeln (lampor fläkt mm drar igång men inte startmotorn) eller så gnällhostar den hest ( som att den ska starta men inte kommer igång) ibland startar den superpiggt på första försöker! Men dör istället när jag lägger i växeln å kör framåt 😅
Är det startmotorn? Eller är det elfel i startkontakterna? Eller behövs det bara rengöras kontakterna- smuts som ställer till det? Vad tror ni?

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Startmotor/ startfel?
« Svar #1 skrivet: 29 maj-18 kl 20:52 »
Börja med att kolla så batteriet har ordentlig kontakt med chassit dvs jordkabeln dvs minuspolen och jordflätan/kabeln till anslutning/skruv i chassit. Prova sedan fler gånger och återkom om problemet kvarstår. Verkar som du har flera "fel".

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Startmotor/ startfel?
« Svar #2 skrivet: 29 maj-18 kl 21:08 »
Tror inte det hela har med batteriet att göra eftersom fläkt å allt drar igång varje gång jag försöker starta. Och batteriet är fräscht. Tror det är ett år sen jag bytte det. Men jag tänkte gå igenom alla elkablar till startmotorn och tvätta med electronic cleaner. Den som satt till startmotorn såg väldigt smutsigt ut i kontakten.

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Startmotor/ startfel?
« Svar #3 skrivet: 29 maj-18 kl 21:11 »
Nån gång har det funkar att slå på startmotorn men det kan också bara varit en slump att bilen starta efter det. För sitter jag bara kvar och försöker vrida om nyckeln så startar den om inte annat på 10:e-15:e försöker 😂

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Startmotor/ startfel?
« Svar #4 skrivet: 29 maj-18 kl 21:28 »
Om det funkar att slå på startmotorn, så kan det vara så att solenoiden kärvar och inte går tillbaka, så det blir kontakt, nästa gång du ska starta.
Prova att knacka på solenoiden nästa gång, för att se om det är problemet.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Startmotor/ startfel?
« Svar #5 skrivet: 29 maj-18 kl 21:28 »
Jo men du kanske har tillräckligt med kontakt för att driva små saker men inte till startmotorn. Och dör den när den är igång har det knappast med startmotorn att göra.


Följ jordkabeln från batteriet till där den sitter fast och kolla så den har kontakt. Beroende på bil kan också motorn ha en fläta/kabel till chassit för att bli jordad.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Startmotor/ startfel?
« Svar #6 skrivet: 29 maj-18 kl 21:40 »
Ok ska kolla det. Den har hållit på så hör i fem år. Så om det är startmotorn borde den inte gett upp vid det här laget? Det har blivit en vana men tänkte försöka ta tag i problemet nu

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Startmotor/ startfel?
« Svar #7 skrivet: 29 maj-18 kl 21:44 »
Vad är det för märke och modell på bilen?  Vissa 80-talsbilar (i synnerhet tyska märken, t ex Opel, VW, BMW men även vissa modeller av Volvo) är ökända för att ofta få problem med glapp i tändningslåset. Om bilen någon gång har haft ett efterhandsmonterat larm med startspärr monterat (det var populärt på 80-talet eftersom det gav lägre försäkringspremie hos en del bolag), så kan rester av larminstallationen ställa till bekymmer om den inte är sakkunnigt bortstädad.
På bilar med klent tändningslås kan det löna sig att montera ett mellanrelä på styrsignalen till startmotorsolenoiden, så att inte den höga ström solenoiden drar behöver belasta tändningslåset.

Vanligaste felet på en startmotor om den kommer igång när man knackar på den, är att kolen är slut. Man bör inte köra vidare med en startmotor som det ofta måste knackas på eftersom det kan sluta med att kolhållare och kollektor bränns sönder. Om det är en "modern" startmotor med permanentmagneter istället för fältlindning, så kan de lossna eller spricka när man slår på startmotorn.
Alltså bättre att så snart som möjligt plocka isär startmotorn, byta kol och göra en allmän uppryckning med rengöring, smörjning osv.

Har man ständiga startmotorkrångel på en bil så kan det vara bättre att vänja sig av med att använda startmotorn och istället ta för vana att alltid parkera i backe så det är lätt att rulla igång den. Eller se över möjligheterna att ordna startvev.

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Startmotor/ startfel?
« Svar #8 skrivet: 03 jun-18 kl 22:29 »
Det är en Citroën c25 - årsmodell 86
Jag har rengjort alla kablar och tyckte den kändes piggare efter detta. Startade även fint flera gånger under dagen men under kvällen ville den inte starta igen. Efter flera försök knackade på solenoiden å då drog den igång. Byter man kol eller hela solenoiden? Måste jag byta hela startmotorn?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Startmotor/ startfel?
« Svar #9 skrivet: 03 jun-18 kl 22:48 »
Man byter kol i startmotorn, om man har konstaterat att det är kolen som är slut. Man får börja med att plocka isär startmotorn och felsöka. När man ändå har plockat isär den så brukar det vara lämpligt att rengöra, smörja, ev byta lagerbussningar när man ändå håller på.

En bilverkstad byter nog hela startmotorn istället, men det brukar ofta vara säkrare att reparera den man har. Nytillverkade piratstartmotorer och s k "fabriksrenoverade" startmotorer är inte alltid så bra som man tror.

Ett knep om man misstänker glapp i tändningslåset är att prova med en provisorisk kabel direkt från + på batteriet till solenoidens anslutning för manöverström. Om startmotorn fungerar säkert när man kör igång den på det sättet men inte via tändningslåset, så vet man att det inte är i startmotorn felet finns.

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Startmotor/ startfel?
« Svar #10 skrivet: 03 jun-18 kl 23:50 »
Kan det ändå vara tändningslåset trots att den går igång när jag knackar på solenoiden?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Startmotor/ startfel?
« Svar #11 skrivet: 04 jun-18 kl 11:06 »
Möjligen, om det är stort spänningsfall i tändningslåset så att spänningen på manöverströmsledningen nätt och jämnt räcker för att få solenoiden att slå till. Men det är ju lätt gjort att mäta med en multimeter - mät spänningen mellan + på batteriet och solenoidens manöverströmsanslutning medan en medhjälpare vrider på nyckeln.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Startmotor/ startfel?
« Svar #12 skrivet: 04 jun-18 kl 13:26 »
Hade problem med en cittra och trodde precis som dig att problemet låg där någonstans men det visade sig vara en pryl till bensinpumpen som bråkade (va längesedan kanske va pumpen) det fanns nån säkerhet där som hindrade bensinpumpen från att starta.
Det va en zx ca 5 år nyare . Satt iallafall under baksätet

Sent from my SM-G950F using Tapatalk


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Startmotor/ startfel?
« Svar #13 skrivet: 04 jun-18 kl 15:23 »
Många 90-talsbilar (bensinbilar med insprutning) har en säkerhetsbrytare för att stänga av bränslepumpen om man krockar eller voltar med bilen. Bland europeiska bilmärken är det framför allt Ford och samtliga franska märken som har sådana saker.

Men en C25 '86 är ju antingen en diesel eller bensinare med förgasare. Helt mekanisk bränslepump i båda fallen, så några sådana säkerhetsanordningar kan inte finnas på den bilen.

Silverhammer

  • Inlägg: 63
    • Skåne
SV: Startmotor/ startfel?
« Svar #14 skrivet: 07 jun-18 kl 23:40 »
Vad är det för märke och modell på bilen?  Vissa 80-talsbilar (i synnerhet tyska märken, t ex Opel, VW, BMW men även vissa modeller av Volvo) är ökända för att ofta få problem med glapp i tändningslåset. Om bilen någon gång har haft ett efterhandsmonterat larm med startspärr monterat (det var populärt på 80-talet eftersom det gav lägre försäkringspremie hos en del bolag), så kan rester av larminstallationen ställa till bekymmer om den inte är sakkunnigt bortstädad.
På bilar med klent tändningslås kan det löna sig att montera ett mellanrelä på styrsignalen till startmotorsolenoiden, så att inte den höga ström solenoiden drar behöver belasta tändningslåset.

Vanligaste felet på en startmotor om den kommer igång när man knackar på den, är att kolen är slut. Man bör inte köra vidare med en startmotor som det ofta måste knackas på eftersom det kan sluta med att kolhållare och kollektor bränns sönder. Om det är en "modern" startmotor med permanentmagneter istället för fältlindning, så kan de lossna eller spricka när man slår på startmotorn.
Alltså bättre att så snart som möjligt plocka isär startmotorn, byta kol och göra en allmän uppryckning med rengöring, smörjning osv.

Har man ständiga startmotorkrångel på en bil så kan det vara bättre att vänja sig av med att använda startmotorn och istället ta för vana att alltid parkera i backe så det är lätt att rulla igång den.


 Eller se över möjligheterna att ordna startvev. ;D :D ;D ;),
 Det var skojigt  Torbjörn o:)

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Startmotor/ startfel?
« Svar #15 skrivet: 18 jun-18 kl 12:54 »
Bytte startmotorn å nu startar bilen på ett kick.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

447 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser