Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Motorsågskörkort - trädfällning  (läst 7693 gånger)

Rassemouse

  • Inlägg: 261
    • -
SV: Motorsågskörkort - trädfällning
« Svar #20 skrivet: 21 mar-18 kl 06:29 »
När jag skulle fälla i närheten av en kraftledning som går över min mark för några veckor sen så begärde jag trädbevakning från eon och då var det inga krav på att jag skulle ha motorsågskörkort. Men de som kom ut och bevakade/hjälpte till med fällningen utan att använda såg behövde ha det.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Motorsågskörkort - trädfällning
« Svar #21 skrivet: 21 mar-18 kl 08:54 »
Nej den som har såld rotpost eller t.ex. tar in ett företag som hugger träden på tomten/fastigheten behöver inte ha att körkort.
Arbetsgivaransvaret ligger hos företagen som den anställde jobbar hos.
Missförståndet brukar uppstå p.g.a. att du får hugga på egen mark utan körkort men om du tar hjälp av t.ex. en granne har du per automatik ett arbetsgivaransvar och då måste ni ha körkort.
Hjälper du till när ett företag kommer och hugger på din mark räknas det som en delad arbetsplats och du måste också ha körkort.
Hugger du efter att de proffsen åkt hem för dagen så är du återigen ensam på egen mark och behöver inget.
En del av regelverket som omfattar t.ex. föreningar och huruvida deras medlemmar behöver ha körkort har jag inte hört några prejudikat om och även experter har svårt att uttala sig om hur allt skall tolkas med så nya regler.


"Skrivna kontrakt om ansvarsfrågan eller att sälja vedhuggningen som ”rotpost” för 1 kr ger inget säkert friskrivande av arbetsgivaransvaret."

http://sakerskog.se/wp-content/uploads/2014/11/Om-ansvar-f%C3%B6r-arbetsmilj%C3%B6n-inom-privatskogsbruket.pdf

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Motorsågskörkort - trädfällning
« Svar #22 skrivet: 21 mar-18 kl 09:02 »
"Skrivna kontrakt om ansvarsfrågan eller att sälja vedhuggningen som ”rotpost” för 1 kr ger inget säkert friskrivande av arbetsgivaransvaret."

http://sakerskog.se/wp-content/uploads/2014/11/Om-ansvar-f%C3%B6r-arbetsmilj%C3%B6n-inom-privatskogsbruket.pdf


Nej, det ger inget säkert friskrivande om man anger 1 kr därför att det kan ses som orimligt och ett sätt att kring-gå lagen. När jag gick kursen "säker skog" för 20 år sedan så var dock rekommendationen från kursledaren att skriva just 1 kr. Efter ett tag försöker man täppa till kryphålen...

 

Skogsola

  • Gäst
SV: Motorsågskörkort - trädfällning
« Svar #23 skrivet: 21 mar-18 kl 16:17 »
 Allt det där är spekulationer. Facit får vi aldrig förrän det blir ett rättsfall. Men höj till två kronor då.
Den som lejer bort en oröjd förstagallring till ett bolag kan få en faktura istället för en utbetalning. Då skulle dom bli glada för att få en krona. ;D

TurbogrisarnaVG

  • Inlägg: 233
    • Västergötland
SV: Motorsågskörkort - trädfällning
« Svar #24 skrivet: 24 mar-18 kl 19:42 »
Vi jobbar som entreprenör åt flera elbolag och det är inte ovanligt att bolag inte känner till eller bryr sig om det faktum att när deras personal kommer på plats så är det en delad arbetsplats.
När vårat företag höll på med den  senaste upphandlingen var det en av frågorna vi lyfte och bolaget svarade med att de inte tyckte att motorsågskörkort hos markägaren är relevanta.
Arbetsmiljöverkets expert som vi pratade med i nästa samtal upplyste oss dock om att vi inte kunde arbeta med markägare utan körkort.
Det är upp till alla att bilda sig en egen uppfattning om vilka regler som är tillämpliga i deras fall eftersom det inte går att ta för givit att motparten du pratar med känner till t.ex. AFS, certifikationer och försäkringar som du bör ha.
Det är du sågar som måste veta att du får utföra det jobb du gör.
Hej alla Alternativa!!
Vi är ett ungt par på 35 o 30 som bor  på gård i VG.
På väg mot äventyret och självförsörjandet!!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, skräptanten, von tratt, reimersro, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser