Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sammanföra kycklingmamma och kycklingar med övriga flocken  (läst 1439 gånger)

ika5

  • Inlägg: 2
    • -
Behöver lite råd, då jag känner mig väldigt grön på hönsfronten.
Har Bohus-Dals svarthöna samt några blandrashöns. Nu har en svarthöna fått tre kycklingar, 6 respektive 8 veckor gamla. De går för sig själva i en mindre inhägnad i den stora hönsgården. Tänkte att det var bra att de ändå var nära den övriga flocken för att alla skulle bekanta sig med varandra. Men nu när det blir kallare ute så skulle jag ju vilja kunna sammanföra dem. Hittills har det inte gått så bra. Det har resulterat i att tuppen blivit pilsk och jagat hönan och de andra har gett sig på kycklingarna. Det är framförallt en svarthöna som är helt manisk på kycklingarna. Hon sitter på deras bur om dagarna och vaktar dem och så fort jag släpper ut dem så är hon där och hackar på dem. Är det normalt? Hon har dessutom kalkfötter som vi verkar ha svårt att få bukt med, så nu undrar jag om vi ska behöva nacka henne?
Kycklingmamman verkar vara väldigt dålig på att försvara sina små (hon har fullt upp med att akta sig för tuppen...). Har försökt fixa gömställen åt dem och att släppa ut dem fritt för att de ska ha stora ytor att göra upp på (svårt att ha de fritt alltid då vi har stora problem med räv och rovfåglar). Hönsgården som de går i är av den anledningen dock väldigt stor. Jag har också gjort försök med att släppa övriga hönor fritt och låta tuppen gå med kycklingar och mamma. Det verkade fungera bra. Men så fort de andra fick komma in så var "kalkfot" där och hackade på dem och då gjorde tuppen det också...
Har ni några råd om hur jag ska gå tillväga?

MrsB

  • Inlägg: 240
    • Småland
SV: Sammanföra kycklingmamma och kycklingar med övriga flocken
« Svar #1 skrivet: 18 sep-17 kl 17:36 »
Det är alltid svårt att råda andra i denna situation. Man vill gärna vara på plats och se hur det går till. Äldre hönor kan hacka lite på kycklingar så att de vet sin plats så att säga. Jag släpper alltid ihop kycklingar med flocken när de är cirka 14 dagar och det har alltid gått bra. Detta gör jag fast kycklingarna inte har en mamma som kan försvara dem. De äldre hönsen (20 stycken) samt tupparna(3 stycken) är alltid väldigt försiktiga med kycklingarna. En och annan tillrättavisning kan kycklingarna få men då är de äldre, cirka 6 till 7 veckor. Jag personligen hade aldrig accepterat att de äldre hönorna eller tupparna hade varit elaka mot kycklingar. det är inte ett sunt beteende enligt mig. Den hönan eller tuppen hade hamnat i grytan här.

Omega1

  • Inlägg: 23
    • Småland
SV: Sammanföra kycklingmamma och kycklingar med övriga flocken
« Svar #2 skrivet: 18 sep-17 kl 19:28 »
Precis samma dilemma för en vecka sen, det blev kalabalik på olika sätt. Men mina är fem veckor och det har bara hänt vid maten, så förmodligen för att visa dem sin plats. Men ändå besviken på ännu en tupp som inte skyddar alls.
Bara för kalkben bör du inte nacka. Detta går ju att bota inte alltför krångligt. Men du skulle kanske stänga ute "häxan surtant" istället, ett tag?

Du får säkert kloka råd här om ett tag!

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Sammanföra kycklingmamma och kycklingar med övriga flocken
« Svar #3 skrivet: 18 sep-17 kl 19:38 »
Har en höna som gör likadant men slutar efter några dagar. Jag har gjort en tunnel in till kycklinghägnet som bara dom små tar sig igenom.
Dom små brukar lätt kunna springa ifrån och in där och ta skydd men det brukar bara vara nån dag .
I detta fall är det sussex och dom är mycket styggare mot dom små än både Orpington och blomme varit

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


ika5

  • Inlägg: 2
    • -
SV: Sammanföra kycklingmamma och kycklingar med övriga flocken
« Svar #4 skrivet: 18 sep-17 kl 20:13 »
Tack för svaren så här långt. Tänkte testa imorgon att stänga in den elaka hönan, bara för att se hur de andra hanterar situationen då.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 3 användare (2 dolda)
Beuty

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser