Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur vet jag om baggen har betäckt?  (läst 2881 gånger)

ellenlinnea

  • Inlägg: 5
    • Härjedalen
Hur vet jag om baggen har betäckt?
« skrivet: 12 jan-17 kl 11:48 »
Första året med får, så jag är lite novis på detta!
Men hur vet jag att baggen har lyckats betäcka mina 3 gotlandstackor?
Han har gått tillsammans med dem sedan mitten av november. Vi har sett vid något tillfälle att han åtminstone har försökt betäcka en av tackorna. Men hon är lite tjurig av sig och har vid dessa tillfällen sprungit därifrån...  ???

Vi hoppas ju att åtminstone någon av tackorna är dräktiga, så att vi får något lamm iallafall...

teinarsson

  • Inlägg: 65
    • Uppland
    • S.R. Häst- och Ryttarutbildning
SV: Hur vet jag om baggen har betäckt?
« Svar #1 skrivet: 12 jan-17 kl 13:22 »
Vi har själva bara haft får i några år. Men jag skulle säga att sannolikheten att tackorna inte är betäckta är mycket låg. Om de nu inte skulle vara dräktiga så är det något fel, förmodligen på baggen. Då kommer de inte bli dräktiga längre fram heller. Vi vanliga dödliga människor kan knappast avgöra efter mindre än två månader huruvida en tacka är dräktig eller ej. Första året är det inte ens helt säkert att ni ser det när det börjar bli dags för lamning. I alla fall inte om ni låter bli att klippa dem. Det kan vara svårt att se hur stora tackorna egentligen är under all ull. Men det är sådant man blir bättre på med tiden och ju mer man lär känna sina egna får.

Vill ni vara helt säkra är det ultraljud som gäller men det är det knappast värt bara för att få veta. Jag skulle säga att ni med all sannolikhet kommer att få lamm under slutet av april eller början av maj. Lämpligt kan vara att ta dit en fårklippare i mitten av mars. Då kommer ni se tydligare och kan passa på att ställa lite frågor kring annat ni kanske undrar över också.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hur vet jag om baggen har betäckt?
« Svar #2 skrivet: 12 jan-17 kl 17:45 »
Det finns färgblock man kan fästa i en sele under magen på baggen (finns på mer välsorterade butiker med lantbrukstillbehör), men det är egentligen inte nödvändigt vid så liten drift.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

ellenlinnea

  • Inlägg: 5
    • Härjedalen
SV: Hur vet jag om baggen har betäckt?
« Svar #3 skrivet: 13 jan-17 kl 20:42 »
Tack för svar!
Bör kanske tilläggas att det är första gången för både tackor och bagge att betäcka/betäckas.
Tror ni detta spelar någon större roll i hur de "beter" sig? :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

271 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser